Obavy, ktoré sa medzi zamestnancami šírili už niekoľko týždňov, sa potvrdili. „Predstavenstvo chce zatvoriť najmenej tri závody VW v Nemecku,“ informovala v pondelok vo Wolfsburgu predsedníčka podnikovej rady koncernu Daniela Cavallová s tým, že o prácu prídu desaťtisíce ľudí. Aj fabrík, ktoré zostanú v prevádzke, sa však dotkne šetrenie.
Celé oddelenia zatvoria alebo presunú do zahraničia, zrušia plány na vývoj nových modelov a obmedzia výrobu. Zníži sa zrejme i počet pracovných zmien na montážnych linkách.
Zamestnanci navyše majú počítať až s 10-percentným okresaním mzdy, v rokoch 2025 a 2026 im chcú zmraziť platy a prídu aj o tarifné príplatky a bonusy vo výške 167 eur mesačne.
„Tieto plány sa dotknú všetkých nemeckých závodov Volkswagenu. Žiadny nie je v bezpečí,“ varovala Cavallová.
„Jasným zámerom je, aby vykrvácali sídelné regióny. A úmyslom je poslať desaťtisíce zamestnancov Volkswagenu do masovej nezamestnanosti,“ zhodnotila na stretnutí s pracovníkmi koncernu. Zároveň ich vyzvala, aby o pracovné miesta zabojovali.
Vedenie koncernu sa k uvedeným krokom zatiaľ nevyjadrilo, len priznalo, že situácia je naozaj vážna. „Bez komplexných opatrení na opätovné získanie konkurencieschopnosti si však v budúcnosti nebudeme môcť dovoliť nijaké významné investície,“ citoval nemecký magazín Die Zeit člena predstavenstva Volkswagenu Gunnara Kiliana, ktorý má na starosti ľudské zdroje.
Čítajte viac ‘Socializmus‘ škodí aj Volkswagenu. V kríze platí robotníkom 4 500 eurV Nemecku dnes koncern prevádzkuje desať automobilových závodov, kde celkovo pracuje asi 120-tisíc ľudí. Šesť fabrík sa nachádza v Dolnom Sasku, tri v spolkovej krajine Sasko a jeden v Hesensku. Najviac zamestnancov má Volkswagen vo Wolfsburgu (70-tisíc) a v Kasseli (15 500), najmenej v Drážďanoch (340).
V septembri firma zrušila záruky, ktoré zamestnancom vyše 30 rokov zaisťovali pracovné miesto, takže z prevádzkových dôvodov môže už od polovice budúceho roka prepúšťať.
To, ktoré závody zamýšľa koncern zavrieť, nie je teraz jasné, ale už v minulosti sa ako najviac ohrozený uvádzal podnik v Osnabrücku, kde pracuje 2 300 zamestnancov a nedávno prišiel o nádejnú zákazku od Porsche.
Čítajte viac Prepúšťanie vo Volkswagene: o prácu môže prísť až 30 000 ľudíO tom, že má Volkswagen vážne ťažkosti, sa vie roky. Škody mu spôsobil už emisný škandál Dieselgate, potom pandémia koronavírusu, krach dodávateľsko-odberateľských vzťahov, ale aj viacero zlých manažérskych rozhodnutí. Spoločnosť investovala miliardy do rozvoja elektromobilov, čo však nesplnilo očakávania.
„Posledným klincom do rakvy“ bol prepad predaja áut v Európe, ktorý klesol až o dva milióny vozidiel. Thomas Schäfer z divízie osobných áut priznal, že Volkswagen momentálne nezarába dosť a nemecké fabriky sú v porovnaní s nákladmi v cudzine príliš drahé, takže treba prijať úsporné opatrenia.
Šokujúce správy prišli pritom v čase, keď odborový zväz IG Metall, ktorý zastrešuje aj zamestnancov Volkswagenu, vyjednáva o kolektívnej zmluve a žiada zvýšenie miezd o sedem percent. Odborári už oznámili, že sa postavia na odpor proti avizovaným krokom VW.
Čítajte viac Končí Škoda v Číne? Ak VW zavrie dve čínske fabriky, nič iné jej asi neostane„Tieto divoké plány predstavenstva nie sú v žiadnom prípade prijateľné,“ tlmočil Die Zeit slová odborového predáka IG Metall Thorstena Grögera. Ako dodal, od predstavenstva VW namiesto „zdrvujúcich fantázií“ očakáva „životaschopné koncepty do budúcnosti“. O pálčivých témach majú rokovať i dnes.
Do debaty sa už zapojili aj politici. Spolkový kancelár Olaf Scholz na koncern nalieha, aby pracovné miesta zachoval. To, že jeho manažment v minulosti možno prijal nesprávne rozhodnutia, podľa neho nemôže ísť na úkor zamestnancov.
Oveľa ďalej zašiel predseda krajinskej vlády v Bavorsku a šéf opozičnej Kresťansko-sociálnej únie (CSU) Markus Söder, ktorý vyzval na radikálnu zmenu v hospodárskej politike.
Čítajte viac Zavrieť dve fabriky nestačí. VW bude prepúšťať asi až v šiestich„Potrebuje to automobilový Marshallov plán,“ vyhlásil podľa Die Zeit v narážke na ekonomickú pomoc, ktorú USA po druhej svetovej vojne poskytli štátom západnej Európy. Vývoj vo Volkswagene je podľa neho pre Nemecko ako automobilovú veľmoc „brutálny“.
Ako pripomenul, na vine je aj tzv. Green Deal, teda klimatický plán Európskej únie, a zlé rozhodnutia Scholzovej vlády, ktoré vraj Európu i Nemecko pripravili o konkurencieschopnosť.
Söder preto vyzval na zrušenie plánovaného zákazu predaja áut so spaľovacím motorom v EÚ a pozastavenie všetkých pokút za prekročenie CO2, ako aj všetkých ciel na autá.