Rakúske úrady klasifikujú ako takzvaných „mimoriadnych“ žiakov tie deti, ktoré sú už natoľko rozumovo rozvinuté, aby mohli chodiť do školy, ale pre nedostatočnú znalosť nemčiny sa nemôžu zúčastniť na výučbe, píše portál Heute, všíma si idnes.cz.
Rakúsky portál uvádza, že v súčasnosti patrí do tejto skupiny žiakov vo viedenských školách 44,6 percenta prváčikov. Pred dvoma rokmi to bolo 36 percent. Heute ďalej dodáva, že 61 percent súčasných prváčikov s nedostatočnou znalosťou nemčiny sa narodilo v Rakúsku a 24 percent má dokonca rakúske občianstvo.
Denník Pravda o tejto téme rozsiahlo písal už v decembri minulého roka.

„Ani jedno nemá nemčinu ako svoj materinský jazyk,“ cituje portál nemenovanú učiteľku, ktorá učí 22 detí. Podľa nej má približne polovica rakúske občianstvo.
Status mimoriadneho žiaka môžu mať deti len dva roky, počas ktorých nedostávajú známky z predmetov v nemčine. Po dvoch rokoch už fungujú v bežnom režime.

Situácia je zrejme dôsledkom zlučovania rodín sýrskych utečencov, ktorí prevažne žili v tureckých utečeneckých táboroch a nemali žiadne skúsenosti s nemčinou. Proces trvá od roku 2023. Každý mesiac počas jedného a pol roka prichádzalo 300 nových detí, v poslednom období počty klesali.
Viedeň pre týchto žiakov vytvorila na jar špeciálne triedy, v ktorých sa po dobu dvoch mesiacov učia nemčinu s učiteľom so znalosťou jazyka ich pôvodu. Na programe sa zúčastňujú aj rodičia, ktorých učitelia zoznamujú s fungovaním školského systému v Rakúsku.

Podľa údajov Riaditeľstva pre vzdelanie má 26 percent viedenských prváčikov ako svoj prvý jazyk arabčinu. Nasledujú žiaci s turečtinou (16 percent), srbčinou (deväť percent), rumunčinou (päť percent), ukrajinčinou (päť percent) a albánčinou (tri percentá).

Niektorí kritici poukazujú na to, že test znalosti nemčiny u školákov môže byť zavádzajúci a deti môžu v skutočnosti nemčinu pomerne dobre ovládať. Problémy im môže spôsobovať správne vyjadrovanie sa. Podľa nich by možno test odhalil nedostatky aj u rodených nemecky hovoriacich.