„Inšpekcia dnes v súčinnosti s dopravcom Ostravská dopravná spoločnosť – Cargo, a. s., dokončila rozbor rýchlomeru nákladného vlaku. Vjazdové návestidlo železničnej stanice prikazovalo rušňovodičovi vojsť rýchlosťou najviac 40 kilometrov za hodinu, vlak však toto návestidlo minul rýchlosťou 95,2 kilometra,“ uviedol generálny inšpektor Jan Kučera.

Do výhybiek podľa neho vošiel vlak rýchlosťou 94,8 kilometra za hodinu a v nich sa následne vykoľajil, píše idnes.cz.
„Upozorňujeme, že inšpekcia vyšetruje príčiny a okolnosti vzniku danej vážnej nehody, nezaoberá sa zodpovednosťou za trestný čin. Prešetrovanie je ešte len na začiatku a v žiadnom prípade na základe zistení inšpekcie nemožno konštatovať vinu rušňovodiča, pretože doteraz nie je vylúčená ani technická závada lokomotívy či na súprave,“ doplnil Kučera s tým, že inšpektori zatiaľ ešte rušňovodiča nevypočuli.

V okolí nehody pokračujú sanačné opatrenia a podľa dnešného vyjadrenia ministra životného prostredia Petra Hladíka (KDU-ČSL) zatiaľ fungujú, množstvo benzénu v podzemných vodách sa znižuje. Prchavú látku odborníci odčerpávajú zo sondážnych jám, vyhĺbených ich je už dvadsať, priľahlé jazero chráni ponorná stena. Hladík znovu ubezpečil, že žiadne riziko v ovzduší nehrozí.

Po dokončení odčerpania cisterien bude nutné ešte ich odvetranie, až potom budú môcť odborníci pristúpiť k likvidácii vrakov vagónov. Zvyšky cisterien budú na mieste „rozstrihané“ ťažkou technikou, potom dôjde k odstráneniu koľajového zvršku a kontaminovanej zeminy. Rozsah havárie označil minister Hladík za bezprecedentný.
Riaditeľ krajského hasičského zboru Karel Kolářík povedal, že zo 17 cisterien naplnených 1 020 tonami toxického benzénu, sa hasičom podarilo zachytiť 360 ton látky.
Minulý týždeň v piatok (28. 2.) došlo pri obci Hustopeče nad Bečvou v Olomouckom kraji k nehode nákladného vlaku. Zo 17 cisterien, ktoré prevážali toxický benzén, sa ich 15 vykoľajilo a postupne začali horieť. Pri nehode sa nikto nezranil. Škody boli predbežne vyčíslené na 225 miliónov korún (takmer deväť miliónov eur), z toho 75 miliónov na infraštruktúre, 50 miliónov na vlaku a 100 miliónov na životnom prostredí. Česká inšpekcia životného prostredia (ČIŽP) v stredu oznámila, že toxický benzén, ktorý pri havárii unikol, zasiahol podzemné vody. Sanácia územia môže podľa odborníkov trvať aj dva roky.