Slovenské cvičné lietadlá už podľa Kaliňáka stratili životnosť. „Posledné dva Albatrosy L-39 ešte stále máme v našich hangároch a musíme sa už obzerať po novších… Tá ponuka je určite veľmi atraktívna a my o tom chceme veľmi podrobne diskutovať v najbližších týždňoch a mesiacoch, pretože tá príprava pilotov je to, čo je najpodstatnejšie,“ povedal šéf slovenského rezortu obrany. Podzvukové prúdové cvičné lietadlá L-39 Albatros vyrábali ešte za spoločného štátu taktiež vo Vodochodoch.
Kaliňák podotkol, že výcvik pilotov je náročný. Hoci kontrakt na nákup amerických stíhačiek F-16 podpísala SR ešte v roku 2018, dodnes je podľa jeho slov na tieto lietadlá vycvičených len osem slovenských pilotov z plánovaných 22. Preto je podľa neho dôležité, aby mala SR vlastné výcvikové prostriedky, ako napríklad Českom ponúkané L-39 Skyfox, ktoré sú navyše viacúčelové.
O koľko kusov by Slovenko malo záujem, nechcel Kaliňák upresniť. „Nie jeden, nie štyri. Mal by ich by adekvátny počet, ktorý spĺňa možnosti jednak servisného cyklu, ale aj veľkého náletu hodín, ktoré piloti potrebujú,“ naznačil minister a neskôr dodal, že 12 kusov, ako má Maďarsko, je počet, ktorý sa blíži aj záujmu SR.
Aero L-39 Skyfox je dvojmiestne podzvukové takticko-cvičné lietadlo, ktoré je vhodné na výcvik pilotov lietadiel štvrtej a piatej generácie, napríklad F-16, F-35 či Gripen. Skyfoxy sú určené na rôzne taktické misie a podľa vedenia spoločnosti Aero Vodochody sú tiež vhodnou podporou pozemných aj vzdušných síl.

Slovensko má záujem o viaceré produkty
Slovensko má záujem o viaceré produkty, ktoré ponúkajú české firmy v obrannom priemysle. Okrem lietadiel L-39 Skyfox sú to napríklad aj technológie na sledovanie cieľov od firmy ERA či výcvik pilotov v novom simulačnom centre LOM Pardubice. Kaliňák to potvrdil počas svojej návštevy ČR, na ktorej spolu s Černochovou navštívil viaceré firmy.
SR podľa Kaliňáka potrebuje oveľa viac rozšíriť schopnosť „vedieť a vidieť“, na čo by mohli pomôcť práve technológie na sledovanie a rozpoznávanie cieľov z ERA v Pardubiciach. „Konflikt za našimi hranicami jednoznačne ukázal, že kto má prevahu v množstve informácií o priebehu a pohybe bojových prostriedkov na poli, ten má výhodu menších strát a omnoho silnejšej obrany,“ vysvetlil minister.

Ocenil nové výcvikové centrum LOM Pardubice, kde by sa prípadne v budúcnosti mohli školiť aj slovenskí piloti. Toto virtuálne simulačné centrum je podľa neho vhodné z dôvodu možnosti nácviku viacerých letiek – štyroch alebo ôsmich lietadiel naraz.
„Tým je to veľmi zaujímavé aj pre našich pilotov, ktorí by tak mali možnosť nacvičovať jednotlivé scenáre, ktoré pri bežnom zálete lietadiel nie sú úplne možné. Budeme sa tešiť, keď naši piloti budú môcť prísť využiť tieto služby. Je to kúsok, rečová bariéra je nulová,“ podotkol.
Česko nakúpi od nás muníciu
Černochová pripomenula, že ČR a SR nedávno uzavreli memorandum o spolupráci, ktoré deklaruje vôľu krajín participovať v rámci zbrojného priemyslu, a práve preto sa v utorok uskutočnila aj Kaliňákova pracovná návšteva. Slovenský minister podľa nej dostal ucelenú informáciu, čo Česko môže SR ponúknuť, a hovorili aj slovenských možnostiach pre ČR.
„ČR má enormný záujem o spoluprácu v rámci nákupu munície. Tu sme si potvrdili, že smerujeme k uzavretiu zmlúv, aby sme to zvládli asi do letných, prípadne jesenných mesiacov,“ avizovala Černochová.
Ministri navštívili aj výrobcu pancierovaných vozidiel SVOS v Přelouči a spoločnosť ERA v Pardubiciach, ktorá sa špecializuje na technológie na sledovanie a rozpoznávanie cieľov.
Česká vláda minulý rok prerušila česko-slovenské medzivládne konzultácie kvôli rozdielnym názorom na kľúčové témy zahraničnej politiky, týkali sa hlavne vo vzťahu k Ukrajine. Černochová tento rok povedala, že sa snaží s Kaliňákom na bilaterálnej úrovni rokovať úplne štandardným spôsobom, čo sa jej podľa nej darí. Slováci sa okrem iného pripojili k českej rámcovej dohode o nákupe ťažkých nákladných áut Tatra so spoločnosťou Tatra Defence Systems.