Európska komisia (EK) spresnila, že nové pravidlá zohľadnia rastúcu prítomnosť elektrických vozidiel a prispôsobia sa novým technológiám. Zavedú posilnené kontroly vrátane pravidelných technických kontrol elektromobilov a pokročilých systémov pomoci vodičom, každoročných kontrol starších osobných automobilov a dodávok a pokročilých metód emisných skúšok na detekciu vozidiel s vysokými emisiami s cieľom znížiť znečistenie jemnými časticami.

Exekutíva EÚ navrhuje tiež zaviesť digitálnu evidenciu vozidiel a osvedčenia o pravidelnej kontrole, zjednodušiť cezhraničnú výmenu údajov a chrániť občanov pred podvodmi, ako je manipulácia s počítadlom kilometrov. Uľahčia sa aj pravidelné technické kontroly osôb s dočasným pobytom v inej krajine EÚ.
Navrhované zmeny odrážajú záväzok EÚ k bezpečnej a udržateľnej mobilite, pričom podľa odhadov EK v rokoch 2026 až 2050 tieto návrhy zachránia približne 7000 životov a zabránia okolo 65.000 vážnym zraneniam.

Komisia na tento účel navrhla revíziu troch smerníc – o pravidelnej technickej kontrole vozidiel, o dokladoch o evidencii vozidiel a o cestnej kontrole úžitkových vozidiel.
Návrh EK sa zameriava na nebezpečné vozidlá, ktoré prispievajú k nehodám, úmrtiam a zraneniam. Súčasné pravidlá, aktualizované v roku 2014, rešpektujú technologický pokrok, ako sú systémy pomoci vodičom a rastúca prítomnosť elektromobilov na cestách. Súčasné pravidlá však neriešia dostatočne znečistenie ovzdušia a hluk spôsobené vysoko znečisťujúcimi a hlučnými vozidlami, ktoré vytvárajú neprimeraný podiel škodlivých emisií.

Starnúci vozový park zas zvyšuje riziko podvodov s počítadlom kilometrov. Boj proti týmto podvodom si vyžaduje aktualizované pravidlá.
Návrh EK bol zaslaný na posúdenie Európskemu parlamentu a Rade EÚ (členské štáty) v rámci riadneho legislatívneho postupu.
Komisia v marci zverejnila najnovšie údaje o bezpečnosti cestnej premávky, z ktorých vyplýva, že počet smrteľných nehôd sa v celej EÚ postupne znižuje, ale pokrok pri dosahovaní cieľa mať do roku 2050 takmer nulovú úmrtnosť a nulové vážne zranenia na cestách EÚ je príliš pomalý.
