Stavebné práce sa začali na v januári 2022, most sprístupnia pre verejnosť 30. júna. Európa potom stratí rekord týkajúci sa najvyššie položeného visutého mosta na celej zemeguli. Doteraz je ním Milauský viadukt v južnom Francúzsku. Ako diaľničná tepna, ktorá spája región s Parížom, slúži motoristom od decembra 2004. Náklady na jeho výstavbu dosiahli 400 miliónov eur. Most v provincii Kuej-čou vyšiel v prepočte na 256 miliónov eur.
Rekord, ktorý bude vlastniť Čína, sa dá veľmi ťažko prekonať. Kým francúzsky most je vo výške 343 metrov, v prípade čínskej dopravnej trasy ponad rieku to vychádza bezmála dvakrát viac (zmienených 625 metrov). „Eiffelova veža je o 200 metrov nižšia v porovnaní s mostom v provincii Kuej-čou," poznamenal server BBC. Dodajme, že keď sa pozrieme na svetoznáme vežiaky, tak tento most má podobný údaj ako tretí najvyšší mrakodrap na svete, ktorý stojí v Šanghaji. Dokončili ho v roku 2015, má výšku 632 metrov. Vyšší ako on sú na celom svete už iba dve výškové budovy v Malajzii a v Spojených arabských emirátoch.
Pod novým čínskym mostom sa rozprestiera úchvatný kaňon. „Má prezývku zemská trhlina," podotkla televízia CNN. Vládnuci komunisti v Pekingu sa nepochybne tešia z toho, aký rekord inžinieri a robotníci dosiahli, no podstatný je účel: „Je to nielen o prekonaní rekordu. Po uvedení do prevádzky budú cez most jazdiť autá oveľa jednoduchšie ako kedykoľvek predtým," upozornila CNN. Prečo? „Cesta cez kaňon sa skráti približne z minimálnych 70 minút iba na jednu minútu," ozrejmila tlačová agentúra Nová Čína. V zložitom teréne a zvlášť pri zlom počasí to môžu byť niekedy dokonca až takmer dve hodiny.
Číňania si sľubujú od novej dopravnej tepny viacero vecí: rýchlejšiu nákladnú dopravu, podobne to platí o cestovaní miestnych obyvateľov za prácou, zlepšenie podmienok ovplyvňujúcich turizmus. Pre Kuej-čou ide zvlášť o prínosné dielo, pretože patrí medzi slabo rozvinuté čínske provincie, čo súvisí s jej komplikovaným terénom. Nečudo preto, že v Kuej-čou sa nachádza až okolo 90 najvyšších visutých mostov na celom svete.
Komunistická Čína je známa megalomanskými projektami, ktoré niekedy necitlivo zasahujú do lokálneho života. V prípade tohto mostu by to nemalo platiť. Inak to vyzerá napríklad pri výstavbe obrovských vodných elektrární: dochádza k závažným zásahom do životného prostredia, úrady vysídľujú miestnych obyvateľov a výstavbe padnú za obeť ešte aj historické pamiatky.