Skúsený slovenský pilot opisuje, ako sa mohla zrodiť obrovská letecká tragédia v Indii

Letecká tragédia, ktorá vo štvrtok otriasla Indiou, si vyžiadala najmenej 240 obetí. Boeing 787-8 spoločnosti Air India sa zrútil len niekoľko minút po štarte z letiska v meste Ahmedabád. Na palube sa nachádzalo 242 ľudí, z toho 230 pasažierov. Havária zasiahla budovu lekárskeho internátu. Prežili len dvaja ľudia – jeden cestujúci a jeden z obyvateľov internátu.

13.06.2025 08:18
debata (35)
Pilot o havárii lietadla v Indii
Video
Zdroj: ta3

K incidentu sa pre spravodajskú televíziu ta3 vyjadril slovenský pilot Juraj Sabo, ktorý má skúsenosti s lietaním do Indie. Sabo upozorňuje na viacero možných faktorov, ktoré mohli viesť k tragédii. Za mimoriadne znepokojujúci považuje údaj, že lietadlo použilo pri štarte len približne 1900 metrov z dostupných 3500 metrov dráhy.

„Oni vošli na dráhu a namiesto toho, aby urobili backtrack alebo išli na začiatok dráhy, otočili sa a využili len polovicu,“ uviedol Sabo s odvolaním sa na dáta z Flightradar24. Podľa neho môže byť takýto štart kritický, najmä pri plne naloženom lietadle určenom na 9-hodinový let do Londýna.

Pád lietadla v Indii s viac ako 240 ľuďmi na palube
Video

Boeing 787, známy ako Dreamliner, je podľa Saba mimoriadne moderným a bezpečným strojom. Hoci mal v minulosti technické problémy s elektroinštaláciou, po ich vyriešení lietal 15 rokov bez nehody. Sabo podčiarkol, že toto je prvý prípad havárie tohto typu lietadla v histórii jeho prevádzky.

Vo svojom vyjadrení upozornil aj na tzv. „Swiss cheese model“ (model švajčiarskeho syra) – teóriu, podľa ktorej sa viacero drobných pochybení alebo porúch môže zosúladiť do jedného fatálneho zlyhania. Spomenul napríklad fakt, že lietadlo letelo s nezatiahutým podvozkom a vo vysokej nosovej polohe. „To môže znamenať, že posádka bola pod veľkým tlakom alebo čelila neočakávaným rizikám,“ uviedol.

Ďalšou možnou komplikáciou mohol byť strih vetra (windshear) alebo náhla zmena počasia. Sabo nevylúčil ani technickú poruchu alebo chybu dispečingu. „Ak viete, že lietadlo potrebuje na štart 2800 metrov, a povolíte mu len 1800, je nemožné, aby vzlietlo bezpečne,“ doplnil.

Boeing Čítajte aj Zrútila sa pýcha amerického letectva. Dreamliner prepravil už miliardu cestujúcich

Skúsený pilot kriticky vníma aj pomery na indických letiskách. Podľa jeho slov je tam kultúra letectva odlišná od tej európskej. Upozorňuje na tlak zo strany pozemného personálu, ktorý sa neraz snaží natlačiť do lietadla čo najviac nákladu. „To vytvára napätie medzi pilotmi a personálom,“ dodal.

Hoci príčiny havárie zatiaľ nie sú oficiálne potvrdené, vyšetrovanie už prebieha a zrejme potrvá niekoľko dní. Po oznámení nehody došlo k prudkému poklesu akcií spoločnosti Boeing. Letecký priemysel tak čelí ďalšiemu reputačnému otrasu.

Trosky lietadla ležia na svahu po tom, čo sa...
Záchranári odnášajú obeť z miesta havárie...
+21Záchranári pracujú na mieste havárie lietadla v...
Facebook X.com 35 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #India #letectvo #lietadlá #letecká havária #pád lietadla v Indii