Wienk potrebuje podľa Fica navštíviť psychiatra

SITA | 27.05.2010 18:39
Zuzana Wienk Foto:
Výkonná riaditeľka Aliancie Fair - Play Zuzana Wienk
Premiér Robert Fico vytrhol časti správy Aliancie Fair-play z kontextu a ich obsah prekrútil, tvrdí to šéfka Aliancie Zuzana Wienk. "Nemám dôvod sa premiérovi Ficovi ospravedlňovať," reagovala Wienk na Ficovu požiadavku, aby sa ospravedlnila Smeru.

Premiér na tlačovej konferencii obvinil organizáciu, že sa nemorálne zapojila do volebnej kampane. Podľa neho aliancia v roku 2002 zverejnila oficiálne výsledky monitoringu predvolebných kampaní, v ktorom odhadla výdavky Smeru na 22,1 milióna korún a označila ich podklady za jedny z najkomplexnej­ších.

V súčasnosti však Wienk tvrdí, že v tom čase aliancia nedokázala úplne vyčísliť sumu na kampaň a odhadla ju na 80 až 120 miliónov korún. „Pravdepodobne potrebuje navštíviť psychiatra,“ vyhlásil Fico na adresu Wienk, ktorá podľa neho alianciu úplne dehonestovala.

Podľa Wienk Aliancia Fair-play vo svojej správe upozornila, že strana Smer musela v roku 2002 minúť minimálne 22 miliónov korún (vyše 730-tisíc eur) na veľmi malú časť predvolebnej kampane, konkrétne na bilbordy a inzerciu v tlači. "Táto suma vznikla započítaním presne zmonitorovaných bilbordov a inzercie a odpočítaním maximálnych možných zliav, aké sa na trhu dali získať.

Oficiálna, cenníková hodnota bola však oveľa vyššia," konštatuje Wienk. Aliancia Fair-play podľa jej slov upozornila aj na fakt, že strana Smer vo svojej výročnej správe za rok 2002 priznala volebné výdavky iba vo výške necelých 11 miliónov korún (vyše 365-tisíc eur) a celkové ročné výdavky na chod strany 42 miliónov korún (takmer 1,4 milióna eur).

Pre zlú legislatívu a deravý limit na volebné výdavky však strany do limitu započítavali iba malú časť celkových volebných výdavkov. Správa Fair-play z tohto dôvodu upozorňuje „na obrovské časti kampane strán, teda aj Smeru, ktoré existovali mimo zákonného limitu – u Smeru konkrétne veľké množstva kníh, pochutín, darčekových predmetov, rôznych podujatí, cyklistickej kampane, nemonitorovaných plôch s plagátmi, hodiny trvajúcich mítingov s kamiónom, atrakciami pre deti, diskotékami, drahými umelcami, ohňostrojom“.

Wienk znova prízvukuje, že úplne presnú sumu kampane nemožno vyčísliť. Experti, ktorí v roku 2002 videli všetky podrobné podklady z kampane vrátane vzoriek a fotiek, odhadli hodnotu celej kampane na 80 až 120 miliónov korún (2,65 až takmer 4 milióny eur). „Táto suma je navyše podobná priznaniu Fedora Flašíka o hodnote kampane z marketingovej konferencie,“ dodáva Wienk.