Experti: Superrezort je výkupné za boľačky, ktoré utrpelo KDH

TASR | 04.07.2010 14:00
Vytváranie tzv. superministerstva dopravy je podľa politológa Rastislava Tótha snahou zaviazať si Kresťanskodemokratické hnutie (KDH), ktoré ako jediné zo štyroch pravicových zoskupení aktuálne rokujúcich o zostavení stredopravej vlády malo reálnu šancu vytvoriť koalíciu aj iným spôsobom.

„KDH je preto najdôležitejším článkom koalície a v rámci jednaní nedostalo takmer nič. Je to pokus dať osobne predsedovi také ministerstvo, ktoré bude vyzerať, že je veľmi bohaté,“ myslí si Tóth, ktorý však dodáva, že ostatní členovia exekutívy s tým asi nebudú úplne súhlasiť. „Medzi slovami a skutkom bude iste dlhá cesta a pravdepodobne to finále nebude také, ako ho pôvodne prezentovala Iveta Radičová,“ doplnil.

Politický analytik Michal Horský rovnako uviedol, že kreovanie takéhoto rezortu je akési výkupné za „boľačky,“ ktoré KDH utrpelo pri koaličných rokovaniach. Je však podľa neho otázne, či sa takýto rezort bude dať zvládnuť alebo nie. „Superministerstvo dopravy, ktoré integruje cestovný ruch, dopravu a celý rad agendy bývalého rezortu výstavby zatiaľ nemá na Slovensku obdobu, preto môžeme pokojne povedať, že nie je s ‚kostolným poriadkom‘,“ zdôraznil s tým, že až prax ukáže, do akej miery to bolo múdre rozhodnutie.

Zo slov Tótha vyplýva, že úvahy o presune kompetencií týkajúcich sa rozdeľovania peňazí z európskych fondov na novovznikajúce ministerstvo nepovažuje za správne.

„Pre Brusel je lepší jeden uzol, s ktorým oni komunikujú, či však na ministerstve dopravy, o tom sa dá veľmi silne pochybovať, pretože to nie je kľúčové ministerstvo. Keď už tak hospodárstvo, financie alebo najlepšie samostatný post podpredsedu vlády, ktorý by mal na starosti len tieto fondy,“ priblížil politológ, no doplnil, že rezort dopravy je z hľadiska umiestnenia agendy lepší ako v minulosti ministerstvo výstavby. „Je to však len výber medzi zlým a horším,“ uzavrel.