Fico: Je nemožné, aby vláda ušetrila 50 miliárd korún. Iba ak na ľuďoch

Igor Stupňan | 30.07.2010 16:30, aktualizované: 
Robert Fico Foto:
Predseda Smeru Robert Fico.
S predsedom Smeru Robertom Ficom sme sa rozprávali o programovom vyhlásení vlády, o kauzách financovania strán, vzťahoch s Vladimírom Mečiarom i o tom, či by mal Smer záujem spolupracovať s poslancami hnutia Obyčajní ľudia, ktorí sa dostali do parlamentu na kandidátke SaS.

Ak nová vláda splní program, ktorý si schválila, aké bude Slovensko v roku 2014?
Vnímame veľmi jasné prvky pravicovej vlády. Sú tam jasné znaky privatizácie, liberalizácie, čo bude znamenať aj zvyšovanie cien energií. Je tam cesta k deregulácii, čo považujem za nesprávne. V období svetovej hospodárskej krízy štáty posilňovali svoje pozície, aby niektoré procesy mohli kontrolovať. Vláda sa však rozhodla ísť úplne opačnou cestou, čo môže znamenať úplné uvoľnenie trhu s negatívnymi dôsledkami na ľudí. Slovensko bude poznačené po štyroch rokoch pravicovou politikou. Kto chce vidieť Slovensko v rokoch 2010 až 2014, nech sa pozrie na druhú vládu Mikuláša Dzurindu v rokoch 2002 až 2006.

Všimli ste si istú kontinuitu medzi programom súčasnej vlády a vašej?
V programovom vyhlásení nie sú žiadne mechanizmy na stabilizáciu verejných financií. Nosným heslom útokov proti mojej vláde bola hrozba gréckej cesty. Grécka cesta znamená úplný rozvrat verejných financií. Ak by to tak bolo, v programe vlády by muselo byť množstvo opatrení, ktoré to napravia.

A prečo tam podľa vás nie sú?
Lebo nie je žiadny rozvrat. Ak mám hovoriť o kontinuite, Slovensko sme odovzdali v stave, ktorý zodpovedá svetovej hospodárskej kríze s najvyšším hospodárskym rastom v EÚ, s jedným z najnižších zadlžení. Ukázalo sa, že reči o nezodpovednej finančnej politike mojej vlády boli nezmysel. A táto vláda stavia na tom, čo sme urobili.

Deficit verejných financií je však 7 až 8 percent.
Je to priemerný deficit v rámci EÚ. Absolútne žiadna hrozba. Štátny rozpočet nebol ani na polovicu minutý, keď sme odovzdávali vládu. Zaujímavé je však vyhlásenie súčasného ministra financií, že treba na budúci rok ušetriť 1,6 miliardy eur. V programe vlády nie je nič o tom, ako to chcú urobiť.

Premiérka hovorí, že sa ušetrí na verejných obstarávaniach, nebude sa kradnúť, vytvoria sa nové pracovné miesta. To nestačí?
Hovoria o 50 miliardách korún. Keby som nemal predstavu o vládnutí, povedal by som, že tak čo, pokúsime sa. Nemožné. Môžete znížiť počet pracovníkov, môžete zvýšiť DPH na lieky, ale bez razantných sociálnych škrtov nie je možné ušetriť takúto obrovskú sumu. Prečo malo Slovensko hospodársky rast aj v období krízy? Preto, lebo sme naštartovali obrovské verejné investície. Programové vyhlásenie vlády neobsahuje žiadne. Jaslovské Bohunice sú odsúdené na smrť, pretože tam musí ísť o súkromnú iniciatívu, odmietli širokorozchodnú, diaľnice chcú štyri roky prehodnocovať, nie sú tam nástroje na oživenie bytovej výstavby. V tomto období sú veľké verejné investície základom úspechu každého štátu. Tieto folklórne tance, že budeme šetriť, nebudeme kradnúť, znižovať počty zamestnancov, sa vždy robia na začiatku vládnutia. Naopak, vo vládnom vyhlásení sú veci, ktoré prinášajú tlak na verejné výdavky.

Ale o veľkých investíciách, ako sú PPP projekty pri stavbe diaľnic, sa hovorí, že sú predražené. Vy si to nemyslíte?
Nemyslím si to. Choďte sa postaviť medzi Nitru a Zvolen na cestu, ktorú staviame pomocou PPP projektu, a spýtajte sa ktoréhokoľvek vodiča, keď vidí, ako to rýchlo rastie, čo si o tej ceste myslí. Či sa niekto vôbec bude baviť o cene. Cesta nie je jednorazový a neúčelný výdavok, je to základ rozvoja regiónu. Videli sme, čo urobila diaľnica na Považí, a budete vidieť, aký rozkvet príde do oblasti Zlatých Moraviec a ďalej smerom na Zvolen. Považujem za hrubú chybu, že vôbec pochybujú o PPP projekte medzi Dubnou Skalou a Košicami, keď je to pripravené. Ak zabrzdia výstavbu diaľnic, poškodia Slovensko na dlhé roky. Tu nestojí otázka ceny diaľnic, ale času. Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená.

Druhý dôchodkový pilier sa meniť nebude a pomer odvodov sa zachová. Môže koalícia rátať s vami, že sa druhý dôchodkový pilier bude chrániť ústavným zákonom?
Rešpektujem druhý pilier, ale je to v podstate privatizácia zdrojov dôchodkového zabezpečenia. Dôchodkové spoločnosti majú možnosť točiť obrovské peniaze a prakticky sa vyhýbajú akýmkoľvek rizikovým operáciám. Nastavili sme im veľmi prísne kritériá, čiže my sme začali chrániť ľudí našimi opatreniami. Pomer odvodov 9 ku 9 znamená, že štát musí každoročne nájsť okolo 1 mld. eur, aby zaplatil deficit, ktorý vznikne v Sociálnej poisťovni vďaka odklonu peňazí do súkromných dôchodkových spoločností. Preto ak chce dnes vláda ušetriť 1,6 mld. eur a hovorí o ústavnom konzervovaní pomeru odvodov 9 ku 9, tak zámer pána Mikloša ušetriť 1,6 mld. eur je fikcia. Ibaže by nás prekvapili po programovom vyhlásení vlády veľkým antisociálnym balíkom, kde sa pokúsia tú sumu peňazí získať.

Čo si myslíte o možnosti privatizovať niektoré štátne podniky, respektíve o vstupe investorov do podnikov?
Prichádzame ku kópii volebného obdobia 2002–2006, privatizácia všetkého, čo má hodnotu. Prečo privatizovať teplárne, ktoré vyrábajú zisky? Železničné Cargo? Prečo neuvažujú o spoločnom podniku s Českou republikou alebo s niekým iným? Letisko. Po tom, čo sme doň investovali niekoľko miliárd korún, začína mať svoju fazónu, tak oni ho idú predať.

Naliali sa tam však veľké verejné investície a efektívne aj tak nefungujú. Neboli by tie podniky lepšie spravované v súkromných rukách?
Ktoré letiská dnes profitujú? Veď je svetová kríza, ktorá postihla aj leteckú dopravu. Možno sa nám raz podarí vrátiť do vlády a potom nájdeme cestu, ako letisko vrátiť do štátnych rúk.

Poslanec Smeru Dušan Muňko je stále generálnym riaditeľom Sociálnej poisťovne. Prečo neodstúpil?
Dušan Muňko bol legitímne zvolený, on nebol vymenovaný. To je rozdiel. V prípade Muňka ide o významnú verejnoprávnu inštitúciu a bol zvolený na konkrétne funkčné obdobie. To má odstúpiť predsedníčka Ústavného súdu, pretože súčasná vláda má inú predstavu o fungovaní Ústavného súdu? To má predseda Najvyššieho súdu Štefan Harabin odstúpiť len preto, lebo majú inú predstavu? Časť vyhlásenia programu vlády o súdnictve by som nazval – čo s Harabinom. Je to naozaj smiešne prenášať nenávisť k nemu priamo do vyhlásenia vlády.

Viete si predstaviť, že by ste ako minister práce fungovali s človekom z SDKÚ, ktorý by viedol Sociálnu poisťovňu?
Čo by som tak mohol robiť, keby bol zvolený! Je to osobné rozhodnutie Dušana Muňka. Myslím si však, že by nebolo správne, keby odišiel z tejto funkcie.

Skupina Obyčajných ľudí okolo Igora Matoviča hrozí odchodom z poslaneckého klubu SaS. Mienite v budúcnosti spolupracovať s touto skupinou v parlamente?
Nežartujte.

Napríklad pri odvolávaní členov vlády?
Nežartujte. Môj odhad je, že v utorok sa budú z lavíc vládnej koalície na nás vyškierať štyria Obyčajní ľudia.

Igor Matovič hovorí, že vraj za ním posielate ľudí, aby ste sa stretli na priateľský rozhovor. Spomínalo sa meno Roberta Kaliňáka zo Smeru. Viete o tom niečo?
Kto berie vážne pána Matoviča okrem neho samého?

Berú ho vážne voliči, ktorí ho volili.
To je ich problém. Nepripisujem mu význam z hľadiska jeho politických stanovísk. To, čo teraz predvádza vládna koalícia, je zahanbujúce pre celé Slovensko. V utorok budú štyria Obyčajní ľudia veľmi spokojne sedieť v laviciach vládnej koalície.

Myslíte si, že im koalícia ustúpi?
Pán Matovič a jeho priatelia sú predovšetkým obchodníci a nie politici.

Podľa toho, čo tvrdia, sú vyslovene protikorupčne zameraní.
Keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú.

Jednou z lákavých tém je zrušenie poslaneckej imunity. Podporíte tento návrh?
Ako je možné, že v programovom vyhlásení je deväť návrhov ústavných zákonov? Ako je možné, že niekto mohol dať do programového vyhlásenia návrhy, na ktoré nemá väčšinu? To teraz povedia ľuďom, že je nám ľúto, ale opozícia nehlasovala za naše zákony? O takýchto veciach bolo treba rokovať pred zostavením programu. Do konania referenda nemožno hlasovať o ústavnom zákone o imunite v parlamente, lebo tým vlastne popierame priamu demokraciu. Čakáme, ako zabezpečí vládna koalícia účasť v referende. Je to referendum vládnej koalície, my nebudeme voličov odhovárať ani nahovárať a podľa toho, čo sa bude diať, sa bude vyvíjať aj diskusia v parlamente.

Dnes je zrejmé, že referendum nebude platné. Bude to pre vás argument, aby ste imunitu nepodporili?
Referendum je najvyššia miera priamej demokracie a ľudia sa môžu sami rozhodnúť. Ak však už dnes niekto hovorí, že referendum je zbytočné, tak to museli vedieť aj tí, čo to organizovali od samého začiatku. Potom by som im sám vypísal faktúru na 7 mil. eur. Ak by prešla úprava o imunite sudcov, tak by to znamenalo, že by sa kedykoľvek mohlo začať trestné stíhanie proti sudcovi. Minister spravodlivosti by potom mohol veľmi rýchlo zlikvidovať takéhoto sudcu v podobe zastavenia výkonu jeho funkcie. To je nebezpečné zasahovanie výkonnej moci do súdnej moci.

Generálny prokurátor má urýchliť vyšetrovanie káuz financovania SDKÚ a Smeru. Aj vám záleží na tom, aby sa to čo najrýchlejšie uzatvorilo?
Teraz mi nie je celkom jasné, o akej kauze hovoríte v súvislosti so Smerom.

O nahrávke, že sa do Smeru neoficiálne naliali milióny korún.
Ak je kauza, tak kauza financovania SDKÚ s konkrétnymi dôkazmi, s účtami, prevodmi. My sme evidentne preukázali pranie špinavých peňazí. Keďže ten úder na SDKÚ bol veľmi tvrdý a pán Dzurinda musel odstúpiť z funkcie lídra, začali vymýšľať a chceli nám to za každú cenu vrátiť.

A čo s vaším údajným hlasom na tej nahrávke?
Veľmi jasne som sa k tomu vyjadril. Môžete použiť citácie z toho obdobia. (R. Fico označil nahrávku „za absolútny podvrh“ – pozn. red.)

Pred časom ste hovorili, že sa chcete stretnúť s Vladimírom Mečiarom. Stretli ste sa?
Nemal som možnosť. Pán Mečiar mal narodeniny pred pár dňami. Chystal som sa, že zorganizujem krátke stretnutie, aby som mu podal ruku. Urobím to asi na budúci týždeň.

Na webovej stránke HZDS sa objavilo vyjadrenie Mečiara, že vám blahoželá k zvoleniu za podpredsedu parlamentu s tým, že budete Sulíkovým pomocníkom s podporou dzurindovcov a máte rozmýšľať, ako ste sa správali ku koaličným partnerom a prečo ste zostali sám. Čo si o tom myslíte?
Pre HZDS musel byť pád, aký utrpelo vo voľbách, obrovským šokom po tom, čo zažilo od 90. rokov. Keby povedali aj tvrdšie veci na moju adresu, pripisujem to stavu, ktorý musel v tejto strane nastať, keď sa dozvedeli, že nie sú v parlamente. V takýchto situáciách majú ľudia právo na ľudské zlyhanie. Som presvedčený, že som schopný sa stretnúť s pánom Mečiarom bez ťažkostí. Mali sme aj iné konflikty, ktoré boli súčasťou vládnutia. Vždy sme vedeli však nájsť k sebe normálny ľudský prístup.