Bezpečné rozstupy vozidiel zákon nepozná

Peter Kováč | 04.09.2010 14:32
Nedodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami je štvrtou najčastejšou príčinou dopravných nehôd. Z 10 340 nehôd, ktoré sa stali za prvých šesť mesiacov tohto roka, takmer každú sedemnástu zapríčinilo práve nedodržanie primeranej vzdialenosti.

Nedodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami je štvrtou najčastejšou príčinou dopravných nehôd. Z 10 340 nehôd, ktoré sa stali za prvých šesť mesiacov tohto roka, takmer každú sedemnástu zapríčinilo práve nedodržanie primeranej vzdialenosti. Napriek tomu za to vodičom nehrozí pokuta. Zákon o cestnej premávke totiž presne neuvádza, čo pojem „bezpečná vzdialenosť“ vlastne znamená.

Optimálna vzdialenosť medzi vozidlami sa mení v závislosti od počasia či rýchlosti. „Na diaľnici by to mal byť dvojnásobok brzdnej dráhy vozidla,“ myslí si Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Dodáva, že napríklad pri stokilometrovej rýchlosti by mal byť rozstup 50 metrov. Všeobecne platí tiež tzv. pravidlo dvoch sekúnd, podľa ktorého by sme okolo pevného bodu mali prejsť najskôr dve sekundy po tom, čo ho minie auto pred nami.

Legislatíva však pri vymedzení pojmu minimálnych rozstupov až tak jasno nemá. Vodič je podľa nej povinný dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť. Policajt preto porušenie predpisu, ak sa nestane dopravná nehoda, nie je schopný dokázať ani pokutovať. „Legislatíva nie je nastavené tak, aby to dovoľovala,“ dodáva Palčák. V Nemecku by pritom vodičov taký prešľap mohol vyjsť až na 400 eur pokuty.

V zahraničí majú pre tento predpis aj samostatné značenie. V Rakúsku používajú napríklad vodorovné čiary pri krajnici. Ich rozstup zodpovedá vzdialenosti, ktorú pri maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici prejde vozidlo za dve sekundy. Vodičom teda zároveň ukazujú bezpečný odstup, ktorý na danom úseku cesty musia zachovať. Na meranie jeho dodržiavania používajú dopravní policajti kamery na mostoch či prenosné kamery v autách. Výška pokuty pritom závisí od rýchlosti auta.

Opatrenia proti nehodám

  • viac policajtov a kontrol na cestách
  • celoslovenské kontrolné akcie s rôznym zameraním – na rýchlosť, na prítomnosť alkoholu v krvi, na technický stav vozidla atď.
  • radary na cestách
  • vyššie pokuty a prísnejšie tresty
  • lepší technický stav vozovky a dopravné značenie
  • viac kruhových objazdov alebo semaforov na rizikových križovatkách
  • dopravná výchova na školách a zvýšená informovanosť
  • zvýšenie osvety – premietanie videozáznamov so závažnými následkami dopravných nehôd
  • zvýšená pozornosť na cesty v okolí škôl a detských ihrísk