Kaliňáka vinia, že opravoval pridraho

Radovan Krčmárik | 10.02.2012 17:05
Robert Kaliňák Foto:
Poslanec Smeru Robert Kaliňák
Zbytočne premrhané peniaze alebo nutná cena za kvalitu? Rezort vnútra pod vedením bývalého ministra Roberta Kaliňáka (Smer) si ešte v roku 2009 nesúťažnou formou obstarávania vybral firmu, ktorú poveril rekonštrukciou 40 hasičských áut. Na opravu cisternových striekačiek vyčlenil dokopy vyše 6,6 milióna eur.

Podľa kritikov mohlo ministerstvo ušetriť až 1,8 milióna eur, keby vybralo firmu, ktorá by rekonštrukciu zvládla lacnejšie. Kaliňák sa bráni, že iní opravári nevedeli zaručiť kvalitu.

Zákazku dostala firma THT Slovensko, pobočka českej Továrny hasící techniky, ktorá hasičské tatrovky CAS 32 T 815 aj vyrába, a to takzvaným rokovacím konaním bez zverejnenia. To je na rozdiel od verejnej súťaže spôsob, keď obstarávateľ firmy vyzve na rokovanie, kde potom dohaduje podmienky.

Keď s touto firmou v marci 2009 rezort rokoval, hodnotu zákazky odhadli až na 8,2 milióna eur, no pri podpise zmluvy v apríli ju už asi o 1,6 milióna eur znížili. Kompletná rekonštrukcia jedného hasičského auta mala stáť takmer 166-tisíc eur, čo je podľa konkurenčných firiem premrštená suma. „Orientačná cena opravy takého vozidla je približne 85– až 100-tisíc eur bez DPH. To znamená, že sa každé auto predražilo asi o 40-tisíc eur,“ povedal Pravde šéf opravárenskej firmy, ktorý si neželal uviesť meno.

Súčasťou uzatvorenej zmluvy o diele je príloha s rozpisom cien jednotlivých opráv a náhradných dielcov. Aj tie sú podľa kritikov prehnané. Nádrž na vodu pre tatrovku napríklad THT stanovila na vyše 19-tisíc eur bez DPH, bežná cena je údajne takmer o polovicu nižšia. Podobne je to i s montážou podlahy či otočnou lafetou. Za kompletnú opravu čerpadla si THT pýtala 3,5 tisíca eur bez DPH, čo je podľa iných opravárenských firiem takmer cena nového čerpadla.

Podľa informácií konkurentov mohla navyše THT zavádzať. Argumentovala totiž tým, že má na rekonštrukciu týchto vozidiel priemyselné práva chránené aj na Slovensku. Denník má však k dispozícii potvrdenie Úradu priemyselného vlastníctva, z ktorého vyplýva, že také práva nevlastnila. Na to, ako aj na prehnané ceny, upozornila istá konkurenčná firma ešte pred podpísaním zmluvy v marci 2009. Rezort však dodávateľa ani potom nezmenil.

Kaliňák obvinenie z predraženia odmieta. Za sťažnosťami je údajne firma, ktorá chcela autá sama opraviť. „Je to jedna z najnekvalit­nejších firiem, ktorá na ministerstve robila zákazky vo vyššej hodnote. Tvrdí, že by to robila lacnejšie, ale nikdy to tak nespravila. Všetky autá, čo opravovala, sa pokazili. Keďže nevedela robiť rekonštrukciu týchto hasičských áut s nadstavbou, tak aby bola kvalitná, museli sme sa obrátiť na pôvodného výrobcu,“ zdôvodnil Pravde exminister vnútra.

Ako dodal, uvažovali nad tým, že by zákazku ponúkli slovenským firmám, skúsenosti s nimi však boli negatívne. „Radi by sme to urobili lacnejšie, lenže to by bolo na úkor kvality. Vyhodili by sme po dva milióny korún na autá, ktoré by nefungovali,“ zdôraznil Kaliňák. Podľa neho je najlepšie, keď opravu robia výrobcovia. Prirovnal to k situácii, keby si majiteľ BMW dal auto namiesto v značkovom servise opraviť v škodovkárskom.

Pochybnosti o zákazke vyvracia i riaditeľ firmy THT Slovensko Ondrej Blažek. Podľa neho sa nakoniec opravovalo len 30 hasičských áut a reklamácie neboli. Pripomína, že nešlo o generálnu opravu, ale o rekonštrukciu. V rámci nej sa napríklad na autách menila celá nadstavba i nádrž. „Rekonštrukciu týchto áut v takomto rozsahu dodnes na Slovensku nerealizuje žiadna iná firma, preto vyjadrenie o vyššej cene nie je ničím podložené,“ vysvetlil Blažek.

Podľa prieskumu, ktorý si Pravda urobila medzi hasičmi, sú s opravenými tatrovkami spokojní. Údajne slúžia dobre a nie sú na ne sťažnosti.