Projekt štátneho vstupenkového portálu stroskotal

Peter Kováč | 11.04.2012 16:10
navstevnik.sk Foto:
Stránku navstevnik.sk navštívilo vlani necelých 50-tisíc ľudí.
Projekt ministerstva kultúry, ktorý mal sprehľadniť evidenciu predaných vstupeniek na kultúrne podujatia, stroskotáva na plnej čiare. O internetovú stránku navstevnik.sk za takmer sedemstotisíc eur nie je po takmer dvoch rokoch od jej spustenia záujem. Keďže verejnosť o nej ani nevie, divadlá či múzeá využívajú na predaj lístkov radšej komerčné portály.

Keď sa projekt v roku 2008 rozbiehal, rezort pod vedením Mareka Maďariča si od neho sľuboval „okrem väčšieho komfortu a novej modernej služby pre občanov aj úsporu zhruba 10 miliónov korún ročne“. Ušetriť sa malo na tom, že vďaka centrálnemu predaju lístkov mali odpadnúť provízie pre súkromné portály. Dnes služby webu navstevnik.sk využíva 7 scénických a 52 nescénických inštitúcií, ku ktorým sa pridáva ešte jedno kino.

Väčšina známych kultúrnych zariadení však od spolupráce uteká. Napríklad zo všetkých slovenských divadiel predáva vstupenky na štátnom webe len jediné, a to Štátne divadlo v Košiciach. Pri zvyšných by záujemca o predstavenia hľadal informácie zbytočne. „Kultúrna inštitúcia nezverejnila žiadne pripravované podujatie,“ hlási červený nápis na portáli po kliknutí na takmer dve desiatky zriadení, s ktorými spoluprácu pôvodne nadviazal. Dnes o nich neponúka ani základné informácie ako kontakty či odkaz na vlastný web. Patrí medzi ne aj Slovenské národné divadlo, Nová scéna, SĽUK či Slovenské národné múzeum. Neznamená to však, že v daný deň nemajú v programe žiadne naplánované predstavenia. Lístky však radšej predávajú na konkurenčnom Ticketportali, Eventime či na zľavových e-shopoch. Tvrdia, že na nich sa im darí predať neporovnateľne viac lístkov.

„Vstupenky sa predávajú cez pokladňu v SĽUK-u. V minulom roku sme najmä pri testovaní nových projektov využili aj portál zlavadna.sk a ticketportal.sk,“ pripúšťa PR manažérka súboru Lenka Dubníčková, ktorá dodáva, že ich záujmom je predať najmä celé predstavenia, nielen vstupenky na ne.

„Keďže systém online rezervačného systému nespĺňal technické náležitosti Slovenského národného divadla nevyhnutné pre predaj, rezerváciu a fakturáciu, SND systém nemohlo implementovať,“ pridáva sa tlačová tajomníčka SND Izabela Pažitková.

Naopak, Štátne divadlo v Košiciach je s možnosťami stránky navstevnik.sk pomerne spokojné. Na vlastnej stránke preto záujemcov o predstavenia odporúča práve naň, čím zvyšuje jeho efektivitu. „Spôsob predaja cez portál navstevnik.sk veľmi oceňujú aj naši diváci, lebo si môžu rezervovať konkrétne miesta v divadelnej sále,“ hovorí vedúci obchodného oddelenia divadla František Ténai s tým, že podiel vstupeniek predaných cez internet pri niektorých predstaveniach prekračuje 30 percent.

Hlavným dôvodom klesajúceho záujmu o portál ministerstva kultúry však zostáva slabá efektívnosť webu, keďže jeho propagácia je slabá. V priebehu vlaňajška ho navštívilo necelých 50-tisíc unikátnych návštevníkov a strávili na ňom v priemere len 4,5 minúty, čo je v porovnaní s konkurenciou niekoľkonásob­ne menej.

Čo bude s portálom ďalej, rozhodne staronový minister Marek Maďarič až po preskúmaní súčasného stavu projektu. „Treba sa pozrieť, čo s týmto projektom urobilo ministerstvo kultúry za posledných 18 mesiacov. Je zrejmé, že ho nijako nerozvíjalo a nevenovalo sa mu,“ skonštatoval.