Na širokorozchodnú nie sú peniaze, musí prísť dobrá ponuka

SITA | 15.05.2012 15:34
vlak, koľaje Foto:
Ilustračné foto
Slovensko si nemôže prípadnú výstavbu širokorozchodnej železnice cez svoje územie od Košíc do Bratislavy a Viedne dovoliť financovať z vlastných zdrojov.

Podľa ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v prvom rade musí byť na stole konkrétny návrh projektu od zahraničných partnerov, ktorý bude riešiť technické a finančné otázky.

„Až keď budú známe konkrétne podmienky, bude možné projekt posúdiť a rozhodnúť, či bude pre Slovensko výhodný alebo nie. O termínoch a ďalších podrobnostiach je dnes predčasné rozprávať,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Minister dopravy Ján Počiatek viackrát povedal, že širokorozchodná trať cez Slovensko povedie len v prípade, keď to bude výhodné pre Slovensko.

Ministerstvo dopravy zároveň poprelo nedávne vyjadrenie podpredsedu Smeru-SD Dušana Čaploviča o dohode s Ruskom v relácii STV O päť minút dvanásť. Na základe toho by vraj mali byť vybudované prekladisko tovarov na Dunaji, ako aj prístav, letisko a tranzitné pracovisko s pôsobnosťou okrem Bratislavy a Viedne aj pre Brno. „Žiadne oficiálne dohody s ruským partnerom dnes nie sú uzatvorené, takisto nie je potvrdená ani žiadna lokalita prekladiska, či už na slovenskom alebo rakúskom území. V rokovaniach o potenciálnom vedení širokorozchodnej cez naše územie budeme prirodzene presadzovať také riešenia, ktoré budú príležitosťou pre Slovensko – teda aj pre rozvoj našich letísk či prístavov,“ uviedol ďalej Kóňa.

Ak sa preukáže výhodnosť projektu predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko, minister dopravy Ján Počiatek bude podporovať jeho realizáciu. „Uskutoční sa detailnejšia analýza, ktorá odpovie na množstvo otázok. Najväčší otáznik je, kto to bude financovať,“ povedal Počiatek nedávno. Minister si vie predstaviť model, že to bude pre Slovensko výhodné, čo sa podľa neho ľahko vyhodnotí. V takom prípade sa širokorozchodnej trati nebude vôbec brániť.

Vláda vo svojom programe podporuje projekt širokorozchodnej trate s podmienkou, že bude výhodný pre Slovensko. Minister dopravy pripúšťa aj možnosť, že namiesto výstavby širokorozchodnej trate cez krajinu by sa postavil len terminál v Haniske pri Košiciach, kde železnica z východu so širším rozchodom končí. „Aj toto môže byť riešenie. Dnes niekto vylučuje z celej koncepcie niečo, čo ani nevie, čo to je. Nikto teraz nemá jasnú predstavu o tom a nevie povedať, čo to presne bude v detailoch. Keď budú nové detaily známe, vyhodnotíme ich,“ tvrdí Počiatek.

Pri súčasnej nízkej intenzite nákladnej železničnej dopravy na Slovensku nie je podľa KDH širokorozchodná železnica potrebná. „Pre prípadné predlžovanie širokorozchodnej trate je nevyhnutné, aby prišlo k rastu cargo prepravy na Slovensku. Teda, aby mal takýto vážny infraštruktúrny projekt svoje ekonomické opodstatnenie a návratnosť,“ uviedol ešte skôr hovorca KDH Matej Kováč pre agentúru SITA. Odvolal sa pritom na rozhovory so zástupcami Ruských železníc, keď bol ministrom dopravy šéf KDH Ján Figeľ.