Kamióny sa vyhýbajú mýtu po starej ceste

Renáta Jaloviarová | 25.01.2011 08:36
kamión, cesty Foto:
Po zavedení mýta sa niektoré kamióny presunuli na nespoplatnené cesty druhej a tretej triedy. Doplácajú na to aj obyvatelia Malej Bytče, ktorí sa sťažujú, že kamióny jazdia po úzkej ceste prirýchlo, ničia domy, cestu a ohrozujú chodcov.
Stovky kamiónov sa denne valia cez prímestské časti Bytče popri materskej škole a rodinných domoch. Ničia cestu aj múry domov. Jazdia tade napriek tomu, že súbežne s touto cestou vedú hneď dve kvalitnejšie. Lenže po tých sa nedá jazdiť zadarmo.

Zvýšený výskyt kamiónov na starej ceste potvrdilo aj nedávne sčítanie. Za šesť hodín prešlo v smere Bytča – Považská Bystrica 45 kamiónov. V opačnom smere ich narátali 50. Medzi nimi nákladiaky s českými, poľskými a belgickou poznávacou značkou.

Žilinský samosprávny kraj dal sčítanie urobiť po tom, čo v Malej Bytči havaroval kamión. Obiehal cez plnú čiaru traktor, strhol ho a skončili v priekope, pričom zachytil aj autobusovú zastávku.

„Kamionisti jazdia po tejto ceste, ktorá nie je spoplatnená. Na takú záťaž však nebola stavaná. Navyše prechádza cez zastavané územie prímestských častí Hliník nad Váhom a Malá Bytča,“ hovorí primátor Bytče Miroslav Minárčik. Úzka cesta je v dezolátnom stave. S veľkou opravou sa počíta až po vybudovaní kanalizácie.

Ľudia, ktorí majú domy hneď vedľa vozovky, musia znášať otrasy, prach a hluk. „Múry sú popraskané, bojíme sa o deti, ktoré tadiaľ chodia do školy. Situácia sa zhoršila najmä odkedy musia nákladné autá na diaľnici platiť mýto,“ zhrnula problémy Malej Bytče jej obyvateľka Anežka Vlčíková. Rovnaké skúsenosti má aj ďalšia žena Emília Rovňaniková. „Kamióny chodia rýchlo, šesťdesiatkou-sedemdesiatkou, je to neúnosné,“ dodala.

Župa hľadá riešenie, ako tranzit kamiónov cez Bytču zastaviť. Keďže cesta spája Žilinský a Trenčiansky kraj, musia o tom rokovať zástupcovia oboch krajov. „Mohlo by sa doplniť súčasné dopravné značenie o nové, ktoré by obmedzilo nákladnú dopravu do určitej váhy alebo by sa prejazd zakázal úplne,“ povedala hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Zuzana Muchová.

Nákladná doprava, ktorá sa po zavedení mýta presúva na cesty druhej a tretej triedy, robí problémy všetkým samosprávnym krajom. Ešte na jeseň župani avizovali, že chcú požiadať ministerstvo dopravy o zmenu zákona, ktorá by vylúčila tranzitnú nákladnú dopravu z ciest druhej a tretej triedy. „O kritickej situácii informovali predsedovia krajov ministra dopravy a čakajú na prijatie, aby našli východiská, ktoré neoprávnenému tranzitu po cestách druhej a tretej triedy zamedzia,“ informovala Muchová.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ