Pochybná firma pýta 119 eur

Andrej Barát | 26.03.2012 06:00
Drozdík, zmluva Foto:
Podnikateľ Branislav Drozdík ukazuje pochybnú zmluvu. Na dobrovoľnosť platby upozorňujú až malé písmená dolu.
Stovky slovenských podnikateľov dostali výzvu, aby zaplatili 119,40 eura. Papier, ktorý sa tváril ako faktúra, od nich žiadal peniaze za službu, ktorú si neobjednali.

Len tí pozornejší si všimli drobný text na záver, že platba je dobrovoľná. Tí, čo naleteli, majú smolu, pretože vzhľadom na upozornenie nejde o podvod, iba neférový biznis.

Podivnú faktúru od spoločnosti Slovenský telefónny zoznam dostal aj podnikateľ Branislav Drozdík. Uvádza sa v nej, že ide o platbu za uverejnenie v telefónnom zozname. „Niečo podobné som už raz dostal. Viem si predstaviť, že vo firmách, kde účtovníci za deň riešia stovky faktúr, to hneď zaplatia,“ hovorí.

Ak tak urobia, zaviažu sa tým využívať služby naďalej, čo ročne stojí 477,60 eura. Ide o takzvaný katalógový podvod, ktorý sa v Európe objavuje vo vlnách. Posledná bola v rokoch 2008 až 2009. V Česku sa dal nachytať aj tamojší Fond národného majetku. Médiám sa vtedy podarilo vypátrať iba to, že za katalógovými firmami je jediný muž, vraj nastrčený biely kôň – Attila Levente Herceg, sídli v Budapešti. Je tiež konateľom Slovenského telefónneho zoznamu. Jediným kontaktom je telefónne číslo na faktúre, kam sa nedalo dovolať.

Pravde sa podarilo osloviť človeka, ktorý pre túto spoločnosť pracoval ako brigádnik. Meno si neželal zverejniť. „Bola to jedna miestnosť, štyri telefóny. Vyzváňali neprestajne, ľudia sa pýtali na faktúry.“

Podľa advokáta Petra Havlíka to nie je trestný čin. „Firma využíva medzeru v zákone, keďže takéto konanie nie je výslovne zakázané. Určite je však v rozpore so zásadami poctivého obchodného styku. A v prípade súdneho sporu by na to súd prihliadol.“

V Českej republike obetiam čiastočne pomohla novela Obchodného zákonníka v roku 2010, kde sa po prvýkrát zadefinovali katalógové podvody.

Slovenská obchodná inšpekcia sa prípadom zaoberať nebude. „V predmetnej faktúre je oslovovaná firma. Je na nej, či túto službu využije a bude komunikovať, alebo nebude reagovať,“ uviedla hovorkyňa Danuša Krkošová. Podľa podnikateľa Drozdíka je to zvláštne.