Štiavnická Anča má skončiť

Dagmar Teliščáková | 12.06.2012 20:28
vlak, Banská Štiavnica Foto:
Banskej Štiavnici hrozí, že do nej prestanú jazdiť osobné vlaky.
Symbol dopravy po železnici, tzv. štiavnická Anča, v decembri skončí. S motorovým vlakom, ktorý preváža ľudí na trase Hronská Dúbrava a Banská Štiavnica, sa už neráta v novom cestovnom poriadku. Zrušenie osobnej dopravy na tejto trati zdôvodňujú železnice ekonomikou. Mesto aj okolité obce s tým nesúhlasia a žiadajú spojenie zachovať.

„Ak hovoríme o podpore rozvoja cestovného ruchu, tak určite neobstojí argument, že niečo je neekonomické. O to viac, že sme lokalitou UNESCO, ktorá je navštevovaná a mala by byť ľuďom dostupná aj po železnici. Keď osobné vlaky zrušia, bude to tvrdý úder pre ďalší rozvoj mesta,“ obhajuje zachovanie spojenia banskoštiavnická primátorka Nadežda Babiaková.

Mesto sa pri tom odvoláva aj na dohovor o ochrane kultúrneho dedičstva, aj na samostatný zákon, ktorým štát deklaroval podporu rozvoja Banskej Štiavnice a okolia ako lokality UNESCO.

Proti zrušeniu osobnej železničnej dopravy hovorí podľa Babiakovej aj excentrické postavenie mesta od hlavných dopravných ťahov, komplikovaná doprava po ceste najmä počas zimy a strata spojenia aj pre zamestnaných ľudí či študentov, ktorí sem dochádzajú. Okrem toho trať známa ako Trať mládeže je podľa nej v podstate pamiatkou, ktorú pred vyše šesťdesiatimi rokmi stavalo viac ako 47-tisíc brigádnikov z viacerých krajín, aby Banskú Štiavnicu spojila so svetom.

S prevádzkou osobných vlakov medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou sa neráta v návrhu nového cestovného poriadku od začiatku decembra. „Toto vlakové spojenie je jedným z kandidátov na zrušenie. Dôvodom je slabá vyťaženosť osobnej dopravy, v priemere je tu 85 až 100 cestujúcich denne v jednom smere. Prevádzkové a udržiavacie náklady sú takmer 800-tisíc eur ročne,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa.

Krytie nákladov prevádzky tržbami železníc sa na tejto trati pohybuje iba okolo desať percent. „Ak teda v priemernom vlaku dopláca štát na každé euro ceny cestovného lístka ďalšie dve eurá, v tomto prípade je to celých 9 eur. Poplatok za dopravnú cestu pokrýva náklady na jej prevádzku a údržbu takisto zhruba desať percent, pričom celoslovenský štandard je 27 percent,“ spresnil Kóňa.

Mesto a obce Banskoštiavnického okresu sa obrátili na predsedu vlády, rezortného ministra i samosprávny kraj s výzvou na zachovanie osobnej vlakovej dopravy.

Podľa hovorcu banskobystrickej župy Petra Hajnalu župan Vladimír Maňka o probléme už hovoril s premiérom aj ministrom. „Bude hľadať všetky možné riešenia, aby trať medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou zostala zachovaná. V prípade zrušenia vlakového spojenia hrozí na danom úseku nenávratná deštrukcia a tento kúsok histórie kraja by sa stratil,“ uviedol Hajnala.

Naposledy Štiavničania bojovali za vlaky pred zhruba deviatimi rokmi. Na čas bola doprava zrušená, neskôr ju obnovili. Primátorka pripomína, že by bolo paradoxné, keby ich zrušili teraz, keď si ich historické mesto pripomína 250. výročie vzniku baníckej akadémie, prvej vysokej školy technického zamerania na svete a o rok dvadsiate výročie zápisu do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

Návrh nového cestovného poriadku môže verejnosť pripomienkovať do 8. júla.