V Atlantiku našli ďalšie trosky airbusu, za pasažierov odslúžili omšu

Reuters, ČTK, SITA, bb, Martin Prosnan | 01.06.2009 12:07, aktualizované: 
nehoda airbusu v Atlantiku Foto: ,
Smútiaci zamestnanci spoločnosti Air France pred katedrálou Notre-Dame, kde sa uskutočnila omša za obete nešťastia.
Brazílske vojenské lietadlo objavilo v Atlantiku ďalšie trosky pochádzajúce pravdepodobne z lietadla Air France, ktoré sa v pondelok zrútilo do oceánu s 228 ľuďmi na palube. Za pasažierom odslúžili v parížskej katedrále Notre-Dame ekumenickú svätú omšu.

Ako informoval hovorca brazílskeho letectva, plukovník Jorge Amaral, trosky lietadla sú rozptýlené v okruhu piatich kilometrov. Zahŕňajú asi desať objektov, niektoré z nich kovové. Najväčší má priemer sedem metrov. Na mieste spozorovali aj škvrnu od paliva, ktorá sa ťahá do vzdialenosti 20 kilometrov. Trosky našli asi 90 kilometrov od miesta, kde v utorok objavili prvé pozostatky z havarovaného lietadla. Trosky opäť našiel stroj typu Embraer R-99, ktorý je vybavený multispektrálnym skenerom schopným zachytiť objekty vo vode.

Na pátraní po spadnutom lietadle sa zúčastňuje celkovo 11 brazílskych, francúzskych a amerických lietadiel. Na miesto nešťastia už smerujú aj štyri brazílske lode a tanker. Trosky sa našli v oblasti asi 640 kilometrov od súostrovia Fernando de Noronha, kde hĺbka dosahuje 5000 až 6000 metrov, takže vyšetrovatelia pripúšťajú, že čiernu skrinku, ktorá by mala objasniť príčiny nešťastia, nemusia nikdy nájsť. Je ale konštruovaná tak, aby vysielala signály až tridsať dní od chvíle, keď sa dotkne vody. Podľa brazílskych odborníkov by mali byť čierne skrinky nepoškodené napriek hĺbke, v ktorej sa teraz zrejme nachádzajú.

cierna skrinka
cierna skrinka cierna skrinka

Vedúci francúzskeho vyšetrovateľského tímu Paul-Louis Arslanian na tlačovej konferencii však neprejavil veľký optimizmus, že by sa čierne skrinky mohli nájsť. Upozornil, že skrinky bezpochyby ležia v hornatej a hlbokej časti Atlantického oceána. Okrem toho nemožno tiež potvrdiť, že pilot bol v kokpite vo chvíli, keď sa lietadlo rútilo dole. „Nepoznáme ani presný čas havárie,“ upozornil Arslanian.

Prvú správu s výsledkami vyšetrovania možno podľa neho očakávať až koncom júna. Zatiaľ nič vraj nenasvedčuje tomu, že by „stroj mal nejaký problém pred štartom z Ria“.

Do oblasti mieri aj francúzske plavidlo s dvoma miniponorkami, ktoré môžu pátrať do hĺbky 6000 metrov. Na miestach, kde sa lietadlo zrútilo, je pritom maximálna hĺbka 4700 metrov.

Do Brazílie už prileteli francúzski vyšetrovatelia, ktorí budú musieť riešiť veľkú záhadu – ako mohlo búrlivé počasie, ktoré je v oblasti havárie bežné, spôsobiť pád lietadla, pričom celá tragédia sa musela odohrať tak rýchlo, že piloti nestihli vyslať ani núdzové volanie. Letadlá sú bežne vybavené niekoľkými náhradnými zdrojmi energie a sú stavané tak, aby odolali úderom bleskov.

Vyšetrovateľom by mohli poskytnúť stopy i piloti dvoch lietadiel spoločnosti Lufthansa, ktoré inkriminovanou oblasťou prelietali zhruba polhodinu pred strojom Air France.

V utorok našli brazílske vojenské lietadlá pás trosiek

Brazílske vojenské lietadlá našli v Atlantickom oceáne päť kilometrov dlhý pás trosiek, išlo o lietadlo spoločnosti Air France, ktoré sa zrútilo do mora, informoval brazílsky minister obrany Nelson Jobim.

Minister uviedol, že objavenie trosiek „potvrdilo, že lietadlo spadlo v oblasti“ nachádzajúcej sa stovky kilometrov od brazílskeho súostrovia Fernando de Noronha. Podľa Jobima medzi troskami boli ako kovové, tak aj nekovové časti. Neopísal však žiadne detaily. Zatiaľ sa nenašli žiadne telá, no predpokladá sa, že všetci na palube zahynuli.

K objavu trosiek prišlo iba niekoľko hodín po tom, ako úrady oznámili, že pátracie lietadlá našli sedadlo, oranžovú bóju a stopy benzínu v časti, kde oceán dosahuje hĺbku takmer 5 tisíc metrov..

Lietadlo spoločnosti Air France Airbus 330–200 s 228 ľuďmi na palube smerujúce z Rio de Janeiro do Paríža sa zrútilo do oceánu aj s trojicou Slovákov na palube.

Hovorca ministerstva Ján Škoda potvrdil, že už informovali rodiny obetí nešťastia. Pôvodne sa hovorilo o dvoch Slovákoch na palube, neskôr sa však na stránke Air France objavila vedľa počtu slovenských pasažierov na palube smutná číslovka tri. Dvaja z nich pochádzajú údajne z obce Kozárovce pri Leviciach. Medzi obeťami je exstarosta obce Daniel Benčat a podnikateľ Michal Hudec. Tretím Slovákom je tridsaťtriročný Arnold Gergeľ z Ipeľských Úľan, ktorý sa letom smrti vracal z dovolenky.

Najviac cestujúcich pochádzalo z Brazílie a z Francúzska. Francúzov bolo 67, Brazílčanov 58. Medzi nezvestnými je aj 26 Nemcov, 9 Číňanov a rovnaký počet Talianov, 6 Švajčiarov, 5 Britov a Libanončanov. Celkovo bolo na zozname cestujúcich 126 mužov, 82 žien a osem detí vrátane jedného bábätka. Ich nádeje na záchranu sú však malé.

Plačúci príbuzní zaplavili letiskové haly ako v Paríži, tak aj v Riu. Jednou z nich bola i 70-ročná Vazti Ester Van Sluijsová, ktorá na poslednú chvíľu nestihla prísť na letisko, aby vyprevadila svoju 40-ročnú dcéru na cestu do Paríža. „Tesne predtým, ako nastúpila do lietadla, mi zavolala. Stihla som jej len povedať, že je najlepšou dcérou na celom svete,“ prezradila a dodala, že stále verí v jej záchranu.

Airbus 330
Airbus 330 Airbus 330

Jedným z Brazílčanov na palube je aj hovorca kráľovskej rodiny Pedro Luis de Orleans e Braganca, ktorý je zároveň priamym potomkom posledného brazílskeho cisára Pedra II.

Lietadlo vzlietlo z Brazílie o siedmej večer miestneho času a pristáť malo 11.15 (SEČ) na letisku Roissy v metropole Francúzska. Letový dispečing stratil s lietadlom kontakt krátko po jeho štarte z Ria de Janeiro.

Lietadlo mohol zasiahnuť blesk

Podľa šéfa komunikačného oddelenia aerolínií Françoisa Brousseho lietadlo mohol zasiahnuť blesk. Stroj o 4:14 SELČ vyslal automatickú správu o poruche elektrických obvodov, keď prechádzal búrkovou oblasťou so silnými turbulenciami. Riadiace stredisko neskôr stratilo s lietadlom kontakt.

Šanca, že nájdu živých pasažierov, je mizivá. Vyhlásil to francúzsky prezident Nicolas Sarkozy, ktorý sa stretol so šokovanými rodinnými príslušníkmi cestujúcich na parížskom letisku Charla de Gaulla. Incident pritom označil za „katastrofu, akú ešte (letecká spoločnosť) Air France nezažila“.

„Povedal som im pravdu, ktorá je taká, že vyhliadky na nájdenie akýchkoľvek živých ľudí sú veľmi malé,“ uviedol Sarkozy pred novinármi na letisku. Prezident v sprievode ministrov dopravy, životného prostredia a zahraničných vecí navštívili krízové centrum, ktoré zriadili v jednom z terminálov.

Lietadlá Airbus – 300 patria k najspoľahli­vejším. Nemenovaný technický odborník tvrdí, že v prípade ich havárie býva príčinou zvyčajne chyba pilota.

Kompletný zoznam pasažierov letu AF 447
počet krajina
61 Francúzov
58 Brazílčania
26 Nemci
9 Číňania
9 Taliani
6 Švajčiari
5 Libanončania
5 Briti
4 Maďari
3 Íri
3 Nóri
3 Slováci
2 Američania
2 Španieli
2 Poliaci
2 Maročania
1 Argentínčan
1 Austrálčan
1 Belgičan
1 Kanaďan
1 Chorvát
1 Dán
1 Holanďan
1 Estónec
1 Filipínec
1 Gambijčan
1 Islanďan
1 Rumun
1 Rus
1 Juhoafričan
1 Švéd
1 Turek
zdroj: Air France

Predchádzajúce nešťastia lietadiel spoločnosti Air France

6. marec 1962
Boeing 707 havaroval krátko po štarte, zahynulo 130 osôb.

11. september 1968
Lietadlo Air France typu Caravelle havarovalo v meste Antibes, zahynulo 95 osôb.

25. júla 2000
Všetci 109 pasažieri, letecký personál a 4 osoby na zemi zahynuli po páde Concordu leteckej spoločnosti Air France neďaleko Paríža.

6. júla 2005
Prúdové lietadlo Air France narazilo po pristátí v juhonigérijskom meste Port Harcourt do kravy, ktorá sa dostala na letiskovú plochu. Pri nešťastí nebol nik zranený.

3. augusta 2005
Dopravné lietadlo A340 spoločnostio Air France s 309 cestujúcimi a posádkou na palube po prístátí v búrke skĺzlo z konca rolovacej dráhy na medzinárodnom letisku v Toronte. 14 ľudia utrpeli lahšie poranenia.

17. decembra 2005
Boeing 777 muselo po poruche dvoch motorov núdzovo pristáť v Irkutsku na Sibíri. Lietadlo letelo zo Soulu do Paríža. Nik nebol zranený.