Maďarsko sa predstavilo v Bruseli s kobercom s mapou Habsburskej ríše
Podľa poslankyne EP za rakúskych Zelených Ulrike Lunacekovej mapa ilustruje úmysel premiéra Viktora Orbána „prekonať Trianonskú zmluvu“, na ktorej základe stratilo po prvej svetovej vojne vtedajšie Uhorsko dve tretiny svojho územia. Aj preto vláda Viktora Orbána prijala minulý rok nový zákon, ktorý umožňuje udeliť maďarské občianstvo aj etnickým Maďarom v susedných krajinách. „To je však od pána Orbána pohľad do minulosti, nie smerom k spoločnej európskej budúcnosti,“ zdôraznila podľa agentúry APA Lunaceková.
Takzvaný maďarský kultúrny koberec s veľkosťou 202 metrov štvorcových umiestnili v átriu budovy Rady EÚ, v ktorej sa okrem iného konajú vrcholné schôdze únie. Vytvorila ho maďarská umelkyňa Lívia Pápaiová ako priblíženie kultúry a dejín krajiny. Zobrazený je na ňom napríklad hudobný skladateľ Ferenc Liszt, ale aj kokardy na pamiatku revolúcie proti Viedni v rokoch 1848–1849 a autor svetoznámeho hlavolamu Ernö Rubik.
Provokuje podľa vás uhorský koberec v Bruseli?
Mapa umiestnená v strede haly sa podľa Budapešti nesmie interpretovať ako nostalgické stvárnenie „veľkého Maďarska“. „Je to len mapa Habsburskej ríše a všeobecne strednej a východnej Európy,“ citovala AFP hovorcu maďarskej diplomatickej misie pri EÚ. Nič vraj na mape nenaznačuje existenciu maďarských menšín u susedov, čiže na Slovensku a Rumunsku.
Aj hovorca maďarského predsedníctva Márton Hajdú uviedol, že koberec zobrazuje „viacero kultúrnych, historických a vedeckých symbolov a obrazov Maďarska, ako napríklad kráľa, artefakty, encyklopédie a mapu regiónu z roku 1848, teda roku ‚jari národov‘, keď všade v Európe vypukli revolúcie“.
Hovorca Európskej únie uviedol, že nebude komentovať spôsob, akým sa niektorá z predsedníckych krajín prezentuje prostredníctvom kultúrnej výstavy v Bruseli.
Každá predsednícka krajina tradične zaisťuje dekoráciu átria budovy Rady EÚ. Doteraz zrejme najväčšie spory vyvolalo dielo českého umelca Davida Černého, ktorý počas českého predsedníctva roku 2009 predviedol karikatúry stereotypov v Európe. Napríklad Francúzsku pridelil nápis „štrajk“, Bulharsko predstavil ako krajinu tureckých záchodov a Nemecko ukázal pokryté diaľnicami, ktorých prepletenie mohlo pripomínať hákový kríž.