Kampaň je iná, strany vyrábajú udalosti

Radovan Krčmárik | 22.02.2012 12:22
fico, dzurinda, voľby Foto:
Robert Fico a Mikuláš Dzurinda bojujú o voličov do posledného dychu. Jedného motivujú vysoké preferencie, ktoré môžu priaznivcov učičíkať, druhého naopak príliš nízke.
Ak by sa volebná kampaň zúžila len na bilbordy, mítingy a televízne spoty, tak na nej nie je nič zaujímavé. Chýbajú jej nápady aj originalita. Skutočná kampaň sa však vedie v médiách. Najmä nové strany šikovne využívajú na zviditeľňovanie sa aktuálne udalosti. Tradičné strany s nimi nestíhajú držať krok a voliči sa z celého vývoja môžu cítiť zmätení. Tak volebnú kampaň hodnotia analytici a odborníci na reklamu.

Klasické prostriedky kampane ako bilbordy a politická reklama v televízii ustupujú do úzadia a sú len povinnou jazdou, ktorá nebude rozhodovať o výsledku volieb. „Bilbordy sú už nepodstatné a najmä pri pravicových stranách nezaujímavé. Ich voliči sa podľa nich aj tak neorientujú,“ hovorí odborník na reklamu Igor Brossmann.

Terajšiu volebnú kampaň považuje za zaujímavú, lebo prišla s novými prvkami – zatiaľ čo predtým ľudia rozlišovali „tlačenú“ kampaň od politickej, ktorá sa pretriasa v médiách, teraz sa táto hranica úplne stiera. Hlavnú úlohu už navyše nehrajú ani tak volebné štáby, ako skôr udalosti, sociálne siete a už spomenutá schopnosť preniknúť do médií.

„Strany, ktoré si pripravili klasickú kampaň, sú vo vleku. Nové strany vytvárajú udalosti, s ktorými sa snažia dostať do médií. Vniesli do kampane vietor a nové komunikačné prvky,“ vysvetľuje Brossmann. Ako odborník na reklamu práve to považuje za nový fenomén, ktorý sa na Slovensku v takom rozsahu ešte nevyskytol.

Spomenutú taktiku podľa Brossmanna najlepšie zvládajú strany Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti a 99 %, aj keď každá iným spôsobom. Obyčajní ľudia Igora Matoviča sú kreatívni, kým 99 % lavíruje na hrane zákona. „Rozhodne však vedie Matovič. Je to nový fenomén, ako vie kontroverzne vytvárať udalosti a dostávať sa do médií,“ konštatuje Brossmann, narážajúc napríklad na posledný Matovičov návrh, aby sa lídri jeho kandidátky podrobili skúške na detektore lži.

Čo hovoria v TV
*** v televíziách už majú reklamu** KDH, Smer, SNS a 99%

*** Ján Figeľ** hovorí o riešeniach v čase hospodárskej krízy
*** Ján Slota** ako vodič autobusu zváža spolustraníkov do parlamentu
*** Robert Fico** vyzýva voličov Smeru, aby s nedali uspať prieskumami a išli voliť
*** 99%** ústami bežných ľudí – pekára, mladej mamičky, zdravotnej sestry, mladého nezamestnaného muža či dôchodcu – hovorí o tom, že prišiel čas na zmenu
*** v parlamentných voľbách** už neplatí moratórium, v deň volieb je zakázané vysielať len prieskumy verejnej mienky

Klasické pravicové strany taký prístup zaskočil, čo vidieť aj na SaS. „Všetko to, čím zaujali v minulých voľbách, zmizlo. Úplne stratili témy, akoby ani nevedeli, čo vlastne chcú,“ rozoberá Brossmann. Ako dodáva, z tradičných pravicových strán sa asi najlepšie drží KDH – vedie síce klasickú kampaň, ale minister vnútra Daniel Lipšic mu svojimi vystúpeniami ku kauze Gorila získava cenné body.

Na to, že blížiace sa voľby priniesli nové spôsoby komunikácie s voličom, upozorňuje aj odborník na reklamu Michal Ruttkay. Podľa neho sú súčasťou volebnej kampane všetky najnovšie udalosti, či už problémy s daňovým úradom, alebo detektor lži. Vyznievajú v neprospech starých politických strán a súčasne v ľuďoch prehlbujú nedôveru.

Pokiaľ ide o bilbordy, odborníci sa zhodujú, že príliš neohúrili. Brossmann si myslí, že Obyčajní ľudia urobili dobre, keď namiesto gorily zvýraznili Matoviča, KDH zase zaujalo bielou farbou. SaS údajne chýba nápad a SDKÚ empatia a sebareflexia. Najlepšie bilbordy má podľa Brossmanna Smer so svojím sloganom o istotách. „Je to jednoduchá správa, ľahko zrozumiteľná, nemá tam kto odporovať. Veď kto by spochybňoval, že ľudia potrebujú istoty,“ uviedol Brossmann.

Analytik Ján Baránek má iný názor. Smer a KDH majú údajne také bilbordy, s ktorými by mohli robiť kampaň aj v Angole. „Chýba im niečo originálne pre Slovensko,“ zdôvodnil. Vizuály väčšiny bilbordov sú podľa neho dobré, profesionálne, no chýba im nápad. „Kampaň je nudná s výnimkou tej politickej, ktorú ovplyvňujú udalosti ako pád vlády alebo kauza Gorila,“ tvrdí Baránek. Kritický k bilbordom je aj politológ Rastislav Tóth: „Vyzerajú, akoby boli pripravené už dávno a teraz ich len vytiahli. Nie je v tom nič originálne. Ľudia ich však aj tak už dlhšie vnímajú len ako zbytočné vyhadzovanie peňazí. Nezaujímajú ich, skôr ich to dráždi.“

Aj podľa Tótha je oveľa zaujímavejšie to, čo sa deje v médiách. Politické strany podľa neho robia chybu, keď sa vyhýbajú komentovaniu káuz, ako je Gorila, pretože práve to sú veci, ktoré hýbu verejnou mienkou a znepokojujú občanov. „SDKÚ sa snaží len prečkať, čo je zlá taktika. Pri poklese verejnej podpory mala prejsť do ofenzívy a niečo so sebou robiť,“ naznačil politológ.

Nekonfrontačná kampaň Smeru sa podľa Brossmanna tejto strane vypláca. Konfrontácia zrazu neprebieha medzi ľavicou a pravicou, ale medzi jednotlivými pravicovými stranami. „To je to prekreslenie ihriska, o ktorom som hovoril. Front sa presunul inam a ľudia sú z toho zmätení,“ vysvetlil Brossmann. To, že Smer najlepšie komunikuje s voličmi, potvrdil i Ruttkay: „Jeho lídri si neprotirečia. To, čo hovoria, je účinné, presne určené ich voličom.“

S voličmi, naopak, vôbec nevie komunikovať nová strana 99 %, ktorá nedokázala postaviť do popredia žiadne osobnosti. Nemá nikoho, kto by ľudí počúval a prezentoval názory strany. To zase dobre zvláda Matovič. „Pre časť voličov je určite príťažlivý. Nestavia sa do pozície odborníka, čo majú ľudia radi. Má práve tie vlastnosti, ktoré chýbajú mnohým politikom – že sa vie rozprávať s ľuďmi a neudržuje si odstup,“ komentoval Tóth.

Volebná kampaň

Smer
* Od polovice januára vystupujú politici v kultúrnych domoch, kinách či športových halách, Smer začal s kampaňou v rodisku predsedu strany v Topoľčanoch, mítingy s voličmi mala strana doteraz v 16 mestách, ako posledné bude nasledovať 8 krajských miest, Robert Fico sa stretáva na besedách aj so študentmi, kampaň chcú ukončiť 8.¤marca v Národnom tenisovom centre.

KDH
* Ministri Ivan Uhliarik, Ján Figeľ či Daniel Lipšic otvárali od januára nové nemocničné oddelenia, strihali pásky či poklepávali základné kamene na stavbe rýchlostných ciest, odovzdávali hasičom požiarnu techniku či vyznamenávali policajtov, predseda KDH Ján Figeľ sa zúčastnil na besede so študentmi viacerých vysokých škôl. KDH skončí stretnutia s občanmi mítingom na Hlavnom námestí v Bratislave 7.¤marca, v predvečer volieb sa zúčastnia politici KDH na krížovej ceste na Hliníckej kalvárii v Hliníku nad Hronom.

SDKÚ
* Strana začala kampaň v Modre v polovici januára. V niektorých mestách mali mítingy naraz so svojím politickým rivalom Smerom. Petičnú akciu za vymenovanie Jozefa Čentéša do funkcie generálneho prokurátora začalo SDKÚ v rodisku Fica v Topoľčanoch. Mikuláš Dzurinda robil aj osobnú kampaň vo vlaku, súčasťou mítingov je aj talkshow Eleny Vacvalovej s politikmi – Sedem so zárukou. Posledné vystúpenie bude 9.¤marca v Bratislave.

SaS
* Sulíkovci vyrazili na kampaň v špeciálne upravených obývacích karavanoch v straníckej zelenej farbe. Organizujú mítingy na námestiach, besedy v kultúrnych domoch alebo kaviarňach. V Banskej Bystrici im dali policajti ,,papuču", lebo ich stranícke auto parkovalo na zakázanom mieste

Most-Híd
* Mítingy s kultúrnym programom začala strana v polovici januára ukončí ich v 9.¤marca v športovej hale v Komárne, moderovať bude Štefan Skrúcaný a zahrajú aj Cigánski diabli. Na presun po Slovensku používajú dodávky s názvom Bugivan.

SNS
* Strana začala kampaň až vo februári, Ján Slota sa stretol so študentmi pri odovzdávaní zrekonštruovanej školy či s odborármi Nováckych chemických závodov, svoju kampaň ukončí SNS podľa kalendára otváraním námestia v Námestove.

Obyčajní ľudia – nezávislé osobnosti
* S priaznivcami sa stretávajú na diskusiách s kandidátmi v knižniciach, hoteloch, galériách či kaviarňach v mestách či mestečkách po celom Slovensku.

99 %
* Stretnutia s občanmi organizujú najmä vo väčších mestách, kde ponúkajú diskusiu s ich kandidátmi, či už v puboch, reštauráciách, alebo kultúrnych domoch.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ