Inšpektori sa prezliekli za turistov, našli špinu a exkrementy na pláži

SITA | 13.07.2012 12:33
more, kúpanie, voda, dovolenka Foto: ,
Dlho očakávaná dovolenka sa pre slovenských turistov, ktorí si naplánovali oddych v tuniskej Djerbe, stal v mnohých prípadoch nočnou morou. (Ilustračné foto)
Inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie sa prezliekli za turistov, v Tunisku našli znečistené pláže plné exkrementov, zvieratá v jedálni či pokazenú klimatizáciu. Inšpekcia po prvýkrát kontrolovala dovolenkovú destináciu priamo na mieste - v tuniskej Djerbe.

„Bol neobvyklý počet sťažovateľov, je to situácia, ktorú sme zažili prvýkrát, som tu šestnásť rokov na inšpekcii a nepamätám si taký prípad,“ uviedla riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová. Sťažností na hotel v Djerbe vraj inšpekcia dostala toľko, koľko nedostane za celý rok na všetky destinácie. „Bolo tu okolo dvesto sťažovateľov,“ doplnila.

Slovenská obchodná inšpekcia sa tak medializovaný prípad rozhodla preveriť. Dvaja inšpektori si za viac než tisíc eur kúpili dovolenku v Djerbe od jednej z cestovných kancelárií, so sebou si zobrali fotoaparát a kameru. Po príchode zistili, že už samotný hotel sa volá inak, ako uvádzala zmluva. Záchody nesplachovali dobre, nefungovala ventilácia, v izbe bola poškodená dlažba. Cestovná kancelária poskytla klamlivé informácie nielen o hoteli, ale aj o pláži. Inšpektori našli pláž trvale znečistenú od rias, exkrementov tiav a koní, nevyhovujúce ležadlá. „Exkrementy boli aj na detskom ihrisku,“ priblížila Machútová.

Delegátka cestovnej kancelárie klientom odmietla podpisovať reklamácie. „Klient tak nemal dôkaz o tom, že tu reklamáciu podal,“ dodala. Hotel, v ktorom inšpektori aj dovolenkujúci bývali, mal byť päťhviezdičkový. Podľa inšpekcie však spĺňal kritériá maximálne štvorhviezdičkového hotela. Naopak, inšpektori boli spokojní s rozmanitosťou stravy. „Je toto luxusný rezort pre náročných vhodný pre rodiny s deťmi? Skúste si na túto otázku odpovedať sami,“ poznamenala šéfka Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Klientom, ktorí si dovolenku kúpili, však Slovenská obchodná inšpekcia podľa Machútovej pomôcť nemôže. „V súčasnosti sledujeme postup vybavovania reklamácií tak, aby bol v súlade so zákonom. Verejnosť musí pochopiť, že verejnoprávna kontrola má svoje limity. SOI nemôže radiť spotrebiteľom, čo majú robiť v rámci ich súkromnoprávneho vzťahu,“ vysvetlila.

Voči cestovným kanceláriám môže inšpekcia začať správne konanie. Hrozí im odobratie živnostenského oprávnenia alebo pokuta do výšky 66-tisíc eur. „Nikdy cestovné kancelárie nebudú vedieť, či nemajú medzi klientmi inšpektorov,“ odkázala kanceláriám Machútová na záver.