Slovenskú ekonomiku zachraňuje Čína

Lenka Buchláková | 09.08.2012 20:00, aktualizované: 
Volkswagen, VW, školiace stredisko
Bratislavský Volkswagen vyváža do Číny momentálne až pätinu svojej produkcie.
V čase, keď štát škrtí výdavky, klesá domáca spotreba a zhoršuje sa situácia v eurozóne, ťahá hore slovenskú ekonomiku najmä automobilový priemysel. Odbyt áut rastie vďaka záujmu z Číny. Tento trend potvrdili najnovšie čísla Štatistického úradu. Vďaka automobilovému priemyslu v prvom polroku tohto roka stúpla priemyselná produkcia na Slovensku medziročne o 11,3 percenta.

Produkcia samotného automobilového priemyslu vzrástla v prvom polroku až o 51 percent. Zdá sa však, že nové investície Volkswagenu v Bratislave, Kie v Žiline a PSA v Trnave dosiahli svoj vrchol, keďže produkcia áut v júni oproti máju po prvýkrát v tomto roku mierne klesla o 3,1 percenta.

„Európsky automobilový trh sa stále nachádza v kríze. Zmena dopytu po automobiloch je teraz pre nás veľmi dôležitá, lebo prakticky je to najsilnejšie rastúce priemyselné odvetvie,“ povedal analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Bratislavský Volkswagen vyváža do Číny momentálne až pätinu svojej produkcie. „Čína pred piatimi rokmi nebola ani v top päťke našich najväčších odberateľov, teraz je na druhom mieste. V čase poklesu dopytu v Európe je to logické,“ potvrdzuje hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík. Automobilka napreduje v Číne vďaka trom novým modelom z radu New Small Family.

Volkswagen spolu so žilinskou Kiou a trnavským PSA Peugeot Citroën spolu vlani podľa odhadov vyprodukovali asi 630-tisíc automobilov. Tento rok by však mala produkcia stúpnuť podľa odhadov až na 865-tisíc áut. Väčšina áut by mala putovať práve do Číny.

Za sedem mesiacov tohto roka sa v Číne predalo 11 mil. áut, čo predstavuje nárast v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška o 3,6 percenta. „V časoch zvýšenej neistoty na trhu práce sa posilňuje trhový podiel vozidiel nižšej a strednej triedy, ktoré sa vzhľadom na ich nižšie ceny len ťažko dajú vyrábať s dostatočnou rentabilitou v závodoch čeliacich západoeurópskej cene práce,“ hovorí analytik Volksbank Vladimír Vaňo.

Slovenská ekonomika v prvom polroku tohto roka
Rast priemyselnej produkcie (v % medziročne)
2008 2009 2010 2011 **2012***
3,6 –18 18,3 7,2 10,1
Rast stavebnej produkcie (v % medziročne)
2008 2009 2010 2011 **2012***
12,1 –1,3 –4,6 –1,8 –11
Zahraničný obchod – saldo (vývoz-dovoz) v mld. eur
2008 2009 2010 2011 **2012***
–0,758 0,946 0,779 2,442 2,466
* 1. polrok

Kríza sa však prejavuje na slovenskom exporte. Kým na začiatku vlaňajšieho roka rástol slovenský vývoz medziročne takmer o 35 percent, tento rok v júni sa medziročné tempo vývozu spomalilo na 10,2 percenta. „Ako sme sa hmatateľne presvedčili už v roku 2009, mimoriadne otvorená ekonomika sa nemôže úplne odstrihnúť od smerovania svojich najdôležitejších obchodných partnerov, s ktorými je spätá hrubou pupočnou šnúrou zahraničného obchodu,“ konštatuje Vaňo. Nemecku, jednému z kľúčových exportných partnerov Slovenska, v júni klesal nielen dovoz, ale aj vývoz. Kríza v eurozóne negatívne vplýva aj na ďalšiu veľkú európsku ekonomiku, Francúzsko, ktoré v júni takisto hlásilo pokles importu.

„V tomto roku očakávame ďalšie spomalenie ekonomického rastu členov eurozóny. Na budúci rok by sa však malo dostaviť zotavenie hospodárskej aktivity. Podporou je do značnej miery veľmi uvoľnená menová politika. Európe pomôže i ekonomická expanzia a rastspotreby v USA,“ tvrdí analytik spoločnosti Colosseum Boris Tomčiak.

Podľa Koršňáka sa produkcia automobilového priemyslu v nasledujúcich mesiacoch udrží na súčasných relatívne vysokých úrovniach, dynamika medziročného rastu sa bude postupne spomaľovať. „Zdá sa, že automobilky majú zákazky minimálne do konca roka, vďaka čomu by sa aj rast celej ekonomiky mal udržať v kladných číslach. A to aj napriek tomu, že väčšina ostatných exportne orientovaných sektorov sa poklesu nevyhne,“ myslí si analytik ING banky Eduard Hagara.

Nevýhodou takéhoto nevyváženého rastu je podľa neho to, že nemôže výraznejšie podporiť trh práce. „Na trhu práce môžu prevládať skôr negatívne tendencie,“ dopĺňa. Slovenskú ekonomiku ešte dlho bude brzdiť domáca spotreba. „Neistá situácia na trhu práce sprevádzaná vysokým počtom nezamestnaných či prevažne negatívne znejúce správy zo zahraničia robia spotrebiteľa naďalej opatrným,“ hodnotí analytička Poštovej banky Eva Sadovská. To sa môže najmä v období oslabujúcich sa mien našich susedov prejaviť aj lacnejšími nákupmi v zahraničí.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ