Cesta R4 opäť rozhádala KDH a Smer

Pravda, Eva Žgravčáková | 29.01.2013 20:00, aktualizované: 
Fico, Figel Foto: ,
Predstavitelia Smeru a KDH sa v minulosti už dostali do sporu pre cesty prechádzajúce rodiskami lídrov oboch strán.
Zastavenie plánovanej výstavby rýchlostnej cesty R4 na východe Slovenska, ktorá by prepojila mestá Svidník, Stropkov, Prešov a Košice s Poľskom a Maďarskom, názorovo rozdelilo politikov za KDH a Smer.

Oba tábory sa o cestách nehádajú prvýkrát. Nedávno sa rezort dopravy rozhodol nestavať rýchlostnú R9 od Prešova po Sninu, ktorú naplánoval exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). Cesta R8 z Nitry cez Topoľčany po Bánovce nad Bebravou, prechádzajúca rodiskom premiéra Roberta Fica (Smer), sa však do plánov dostala.

Stopnutie cesty R4 môže spôsobiť vážne problémy v regióne. O rýchloceste sa totiž zatiaľ len rozpráva, termíny položenia prvého kameňa sa stále odsúvajú. Štvorprúdovka je v pláne štátnej výstavby od roku 2002. Rezort dopravy na čele s Jánom Počiatkom (Smer) sa tentoraz rozhodol opäť prehodnotiť, ktorým variantom by sa cesta mala stavať, a jej dokončenie tak prichádza do úvahy najskôr v roku 2020.

Tisícky áut preháňajúce sa cez mestá a obce, zabudnutý cestovný ruch a nechuť investorov prísť do tohto regiónu v ďalších rokoch zostanú realitou. Rýchlostné cesty zo Svidníka do Lomného a následne do Hanušoviec nad Topľou minister stopol až do chvíle, kým nebudú vypracované štúdie realizovateľnosti. "Predmetom tejto štúdie bude aj posúdenie ekonomickej efektívnosti, aby sme vedeli určiť najlepší variant,“ tvrdí hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

Na ministerstve sa rozhoduje medzi modrým a červeným variantom. Za modrý variant bol Figeľ. Ten zmenil rozhodnutie predchádzajúceho vedenia, ktoré navrhovalo postaviť rýchlostnú cestu R4 červeným variantom. "Trasovanie modrého variantu je síce o necelých 8 kilometrov dlhšie, má však množstvo výhod pre celý región. Tunel popod vrch Petič zruší smutne známu cestu smrti cez Petič. Rýchlostná cesta okolo vodnej nádrže Domaša zvýši rozvoj turizmu v regióne a prinesie ďalší rozvoj podnikania a zníženie nezamestnanosti,“ obhajujú modrý variant poslanci Pavol Zajac a Ján Hudacký (obidvaja KDH). Tí dokonca tvrdia, že takýmto spôsobom nemá vláda záujem riešiť regionálne rozdiely a miestnu až 23-percentnú nezamestnanosť.

Na trasovaní sa však nevedia dohodnúť ani mestá, cez ktoré má R4 viesť. "Denne prejde Stropkovom 25-tisíc áut. Tú cestu potrebujeme ako soľ. Naše mesto je navyše priemyselnejšie a rozvinutejšie, preto by cesta mala viesť cez Stropkov. Teda presadzujeme modrý variant,“ hovorí primátor mesta Peter Obrimčák (Smer). V susedných Giraltovciach chcú zase červený variant, prechádzajúci týmto mestom, aby vylúčil kamióny z ciest. Červený variant v úseku Lipníky – Giraltovce – Stročín meria 42 kilometrov a predpokladané náklady na výstavbu sú 438 miliónov eur. Postavia tu tri tunely a 51 mostov. Modrá verzia v úseku Lipníky – Stropkov – Stročín je dlhá vyše 50 kilometrov a jej výstavba by stála 505 miliónov eur. Za križovatkou Lipníky je naprojektovaný tunel popod vrch Petič v dĺžke 510 metrov. Rezort dopravy vyberie podľa Kóňu to riešenie, ktoré bude viac vhodné pre Slovákov.

V súčasnosti je zo všetkých úsekov R4 vo výstavbe len južný ťah smerom na Maďarsko, Košice – Milhosť. Ten mal byť pre vodičov prístupný už koncom vlaňajška, no pre rozsiahly archeologický nález sa odovzdá až v decembri 2013.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ