V USA sa sťažujú na slovenskú firmu, ktorá vyrába detské aplikácie

ČTK | 08.08.2013 08:06
dieťa, výchova, vzdelávanie Foto:
Ilustračné foto
Americká organizácia na ochranu spotrebiteľov podala u Federálnej obchodnej komisie sťažnosť na dvoch výrobcov mobilných aplikácií pre deti - americkú spoločnosť Fisher-Price Inc. a slovenskú Open Solutions.

Predstavitelia organizácie The Campaign for Commercial-Free Childhood (Kampaň za nekomerčné detstvo) tvrdia, že tieto firmy klamú rodičov, keď im hovoria, že vďaka ich aplikáciám budú deti múdrejšie. Nič také totiž vedecky nebolo preukázané, uviedla agentúra AP. Spoločnosť Open Solutions svoje aplikácie bráni.

Kampaň za nekomerčné detstvo, organizácia, ktorá sa snaží chrániť deti pred negatívnymi účinkami marketingu, už v minulosti zaznamenala so svojimi sťažnosťami úspech. Sťažovala si napríklad na programy pre deti zo série Baby Einstein (Dieťa Einstein), čo viedlo k tomu, že zákazníci mohli od firmy, ktorá ich vyrába, žiadať odškodné. Teraz sa vôbec prvýkrát zamerala na mobilné aplikácie pre deti a tvrdí, že v prípade hier ako Laugh & Learn (Smej sa a uč sa) od Fisher-Price či Baby Hear and Read (Dieťa, počúvaj a čítaj) či Baby first puzzle (Prvé detské puzzle) od Open Solution ide o klamlivú reklamu. Federálna obchodná komisia, významný americký orgán sledujúci dodržiavanie dobrých mravov v obchodných záležitostiach, by to mala prešetriť.

„Všetko, čo vieme o výskume mozgu a vývoji dieťaťa, nás odrádza od používania obrazoviek pri vzdelávaní detí,“ hovorí Susan Linnová, riaditeľa Kampane za nekomerčné detstvo. „Všetky prieskumy ukazujú, že deti sa pomocou obrazoviek jazyk nenaučia. Pre zdravý vývoj mozgu sú dôležité najmä aktívne a kreatívne hry, ktoré s ním hrá ďalšia osoba tvárou v tvár,“ dodáva Linnová.

Ak teda spomínané spoločnosti uvádzajú, že „naučia“ deti nejaké nové zručnosti, ide podľa Linnovej o klamlivú reklamu. Aplikácia spoločnosti Fisher-Price napríklad tvrdí, že naučí dieťa poznať časti tela, abecedu či počítať do desať.

Firma Open Solution zase vo svojich aplikáciách ponúka „novú a inovatívnu formu vzdelávania“ s tým, že si deti budú cvičiť „logické a motorické zručnosti“.

Spoločnosť Open Solutions v reakcii na sťažnosť uviedla, že súhlasí s tvrdením, že elektronika nemôže nahradiť ľudskú interakciu. Avšak zákazníci vraj ich aplikácie chvália.

„Nehovoríme: dajte im tú hru a ona naučí vaše deti úplne všetko. Predpokladáme, že sa dieťa hrá s rodičmi, sestrou či opatrovateľkou. My len vyvíjame aplikácie, ktoré rodičom s deťmi pomáhajú, zabavia ich alebo im pomôžu spoznávať nové veci, zvieratá či zvuky,“ dodala spoločnosť.

Agentúra AP sa pokúsila kontaktovať aj druhú menovanú firmu, tá sa ale zatiaľ k sťažnosti nevyjadrila.