Zubári podvádzali, odhalili ich poisťovne

Zlatica Beňová | 22.08.2013 20:00, aktualizované: 
zubár, stomatológ, pacient, ambulancia Foto:
Ilustračné foto.
Falošné plomby, fiktívne preventívne prehliadky či iné výkony odhalila kontrola troch zdravotných poisťovní v zubných ambulanciách po celom Slovensku.

Poisťovne vyčíslili, že zubári ich za minulý rok chceli podviesť takmer o 200-tisíc eur. Počet lekárov, ktorí sa takto chceli obohatiť, neevidujú všetky poisťovne. Odhaduje sa, že falošné výkony si účtuje asi 20 percent z 3-tisíc zubárov.

Revízni lekári poisťovní preverili agendu priamo v 300 ambulanciách, ďalšie nepriame kontroly robili cez informačný systém. V ambulanciách našli pochybenia za 104 500 eur, nepriame kontroly túto sumu zdvihli o 87,5 tisíca eur. Niektorí lekári si pri ošetrovaní zubného kazu vyfakturovali drahšiu výplň, hoci ju pacient nedostal, iní zase fiktívne predpisovali lieky alebo zdravotnícke pomôcky. Šéf Slovenskej komory zubných lekárov Ján Gašič tvrdí, že takí stomatológovia si nezaslúžia podporu komory.

PIANO

Prečítajte si glosu Mariána Repu Kazy zubárskeho remesla

Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

„Našli sme aj neoprávnene účtované výkony, to znamená také, ktoré lekári vykázali v rozpore so zmluvnými podmienkami, a hodnota týchto výkonov bola 70-tisíc eur,“ tvrdí Monika Šimunová zo zdravotnej poisťovne Dôvera, ktorá preverila 150 ambulancií. Ak by poisťovňa robila kontroly u všetkých lekárov, Šimunová nevedela odhadnúť, na koľko by sa vyšplhala suma, o ktorú by lekári chceli poisťovňu podviesť.

Revízni lekári Všeobecnej zdravotnej poisťovne boli vlani na kontrole 122-krát, pričom našli chybné vyúčtovania za viac ako 8 500 eur. „Ak k tomu zahrnieme aj nepriame kontroly v informačnom systéme, tak celkovo sme revíznymi kontrolami u stomatológov zaznamenali nedostatky v hodnote približne 96-tisíc eur,“ dodala hovorkyňa Petra Balážová. Na praktiky zubárov upozornili poisťovňu aj samotní pacienti. „Niektorí poistenci nás po tom, čo si prezreli svoj výpis z účtu poistenca, upozornili na lekárov, ktorí si fiktívne vykazovali na ich meno zdravotnícke pomôcky, dietetické potraviny alebo lieky. Zaznamenali sme aj prípad, keď si poistenec z Košického kraja vo svojom osobnom účte našiel, že bol u stomatológa na preventívnej prehliadke, pritom sa v tom čase nachádzal v zahraničí,“ dodala Balážová.

Zdravotná poisťovňa Union našla pochybenia u piatich stomatológov za 26-tisíc eur. „Medzi najčastejšie odhalené nedostatky patrí vykázanie zdravotnej starostlivosti v inom rozsahu, ako bola poskytnutá poistencovi, napríklad vykazovanie trojplôškových výplní namiesto dvojplôškových,“ povedala hovorkyňa poisťovne Judita Smatanová.

Výsledky kontrol poisťovní ukazujú, že sa oplatí, ak sa ľudia viac zaujímajú o to, aké zákroky im robí lekár a čo im predpisuje. Odborník, ktorý sa pohybuje v oblasti zdravotného poistenia, hovorí, že väčší záujem zo strany pacientov je dokonca žiaduci. „Zo skúseností vieme, že počet zubárov, ktorí sa snažia obohatiť, nie je malý, je to asi 20 percent,“ povedal špecialista, ktorý si neželal uviesť meno.

Koľko a za čo zdravotná poisťovňa lekárovi zaplatila, si môžu ľudia skontrolovať cez svoj účet poistenca. Výpis z účtu im poisťovňa môže poslať písomne. Tí, ktorí majú elektronický účet, ho získajú cez internet.

Zubárom doplácajú pacienti najviac

V systéme zdravotnej starostlivosti za zuby doplácajú pacienti asi najviac. Sumy, ktoré zostávajú v ambulancii stomatológov, ďaleko prevyšujú doplatky za lieky či zdravotnícke pomôcky. Len za opravu zubného kazu napríklad pacient dopláca od 20 eur až do 70 eur.

Do konečnej sumy výkonu si lekár zarátava aj náklady na materiál, réžiu, za nájom či elektrinu, alebo mzdu sestričke. Z toho dôvodu sú ceny u zubára rozdielne a pacient nemá veľa možností, ako zistiť, čo všetko mu lekár naúčtoval a čo mu puhrádza zdravotná poisťovňa.

„Doplatok tvorí rozdiel medzi platbou od zdravotnej poisťovne a vykalkulovanej ceny stomatológa,“ dodáva Gašič. To znamená, že od svojej vykalkulovanej sumy si stomatológ odráta platbu poisťovne a ten rozdiel doplatí pacient. Čím vyššie náklady má zubár na zariadenie či réžiu ambulancie, tým vyššie sú potom doplatky.

Šéf zubných lekárov ďalej tvrdí, že stomatológ je povinný oboznámiť pacienta s výškou úhrady. „V prvom rade lekár musí pacientovi povedať, čo mu ide robiť, a povedať mu aj cenu doplatku, ktorú bude pacient platiť,“ konštatuje Gašič.

Ministerstvo zdravotníctva uvádza, že ceny výkonov v stomatologickej ambulantnej zdravotnej starostlivosti nereguluje. „Forma platby a výška úhrady sú predmetom vzájomných zmluvných vzťahov medzi zdravotnou poisťovňou a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti,“ uvádza Martina Lidinská z ministerstva zdravotníctva.

Pokutovať zubárov môžu župy

Ak má pacient pocit, že sa mu nedostalo ošetrenia, za ktoré zaplatil, môže sa obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, na zdravotnú poisťovňu, na ministerstvo zdravotníctva alebo na aj na samosprávny kraj. Postihnúť zubára a uložiť mu sankcie môže iba vyšší územný celok. Lekárom za účtovanie neoprávnených výkonov hrozia sankcie do 16-tisíc eur.

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou podľa hovorkyne Sone Valášikovej prešetruje to, či lekár liečil pacienta správne. V minulom roku zaevidoval 101 podaní na postup stomatológa, z toho 14 podaní odstúpil župám.

Samosprávy preverujú všetky podania, ktoré dostanú. „Ak sa dokáže, že lekár neoprávnene vybral platbu od pacienta, samospráva ho vyzve, aby poplatky vrátil, a až potom nasleduje uloženie pokuty. Väčšina lekárov platbu pacientovi vráti,“ hovorí hlavná lekárka banskobystrickej samosprávy Ľudmila Lysinová.

„V súvislosti s poplatkami kontrolujeme poskytovateľov – teda i zubárov, či majú cenníky zdravotných výkonov, resp. doplatky na viditeľnom mieste, či vydávajú doklady o finančnej úhrade a či je preukázaný v písomnej forme súhlas pacienta s liečbou, prípadne informáciou o priamych platbách pacienta,“ doplnila hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Iveta Tyšlerová.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ