Či sú ľudia odpočúvaní, prešetria poslanci

Pravda, odu | 07.10.2013 12:00
parlament, Glvac, Kalinak Foto: , ,
Nový zákon, ktorý mal dohľad nad službami od základu zmeniť, pripravujú rezorty obrany a vnútra pod vedením ministrov Martina Glváča a Róberta Kaliňáka.
Tajné služby po škandáloch s odpočúvaním a únikom informácií mali prejsť zásadnou zmenou. Očakávaný nový zákon, ktorý mal dohľad nad službami od základu zmeniť, neprináša nič prevratné.

Namiesto nezávislej kontroly chce len posilniť právomoci vybraných poslancov, ktorí majú na činnosť tajných dozerať. V mimoriadnych prípadoch budú môcť o konaní alebo nekonaní spravodajcov rozhodovať dokonca predseda vlády alebo generálny prokurátor. To podľa expertov môže poslúžiť tomu, že niektoré politické kauzy sa nikdy nemusia otvoriť.

Nový zákon z dielne ministerstiev vnútra a obrany má denník Pravda k dispozícii. Nahradiť má devätnásť rokov starú legislatívu, ktorá podľa dôvodovej správy nedostatočne chráni obranu a ochranu štátu. Svedčia o tom aj početné škandály týkajúce sa tajných služieb. Za bývalej vlády sa prevalila kauza odpočúvania novinárov denníka Pravda, generálneho riaditeľa TA3 a desiatok nevinných civilistov vojenským obranným spravodajstvom. Vtedajší minister obrany Ľubomír Galko (SaS) prišiel pre škandál o ministerské kreslo. Problémom je tiež únik tajných spisov a obchodovanie s nimi.

PIANO

Prečítajte si aj komentár Petra Javůrka Viac kontroly, ale akej?. Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

Podľa návrhu nového zákona má kontrolu nad odpočúvaním a jeho zákonnosťou prebrať skupina poslancov, v ktorej bude mať zastúpenie koalícia i opozícia. Vybraní majú byť z troch parlamentných výborov, ktoré sa problematike odpočúvaní venujú, čiže z brannobezpeč­nostného výboru a kontrolných výborov pre Slovenskú informačnú službu a Vojenské spravodajstvo. Mali by mať prístup k číslam spisov, ale aj žiadostiam o odpočúvanie aj s rozhodnutiami sudcov. Aj keď samotný obsah prepisov zostane utajený, riaditeľov tajných služieb sa budú môcť pýtať na „živé“, teda ešte prebiehajúce prípady.

Vybraní poslanci sa budú zaoberať podnetmi občanov. Ak sa na poslancov obráti niekto, kto má podozrenie, že ho tajné služby sledujú alebo odpočúvajú, budú to môcť prešetriť. „Výstupom ale nebude to, že poslanci povedia sťažujúcemu sa, či bol, alebo nebol odpočúvaný, ale len to, či boli, alebo neboli porušené jeho práva,“ vysvetľuje šéf výboru na kontrolu Slovenskej informačnej služby Pavol Abrhan (KDH).

Ako by sa mal bežný človek dozvedieť, že je pod dohľadom tajných služieb, jasné nie je. Bývalý spravodajca, ktorý si neželá byť menovaný, hovorí, že pri súčasných technológiách to sám odhalí len ťažko „Určite neplatí poučka, že niekoho odpočúvajú vtedy, keď má v slúchadle ozvenu alebo chrapčanie,“ vraví. Nepozorovane sa podľa neho dá monitorovať napríklad e-mailová schránka či obsah počítača, hoci si to už vyžaduje náročnejšiu prácu spravodajcov.

Počet poslancov, ktorí by mali byť v kontrolnej skupine, ktorá bude riešiť aj podnety občanov, zatiaľ jasný nie je. Ministerstvá obrany a vnútra, ktoré zákon pripravovali, pôvodne navrhli počet 12. Konečné číslo by však malo vzísť až z diskusie v parlamente. Rovnako nedoriešená otázka je zatiaľ aj to, či poslanci budú musieť mať aj bezpečnostnú previerku.

„Pokiaľ kontrola nebude profesionalizovaná, nebude to dobré. Pôjdeme len z kaluže do blata. Jedinou cestou je nezávislá kontrolná inštitúcia alebo špecializovaný tím ľudí, ktorí sa v danej problematike vyznajú, sú nezávislí a sú mimo politického pôsobenia,“ hovorí bývalý štátny tajomník Ladislav Polka. Predstaviť si vie model podobný tomu, ktorý funguje v Holandsku. „Šlo by o bývalých sudcov alebo o ľudí z oblasti po skončení výkonu mandátu,“ pokračuje Polka.

Bezpečnostný analytik Milan Žitný varuje, že nezávisle od počtu poverených poslancov, táto činnosť by vôbec nemala byť v rukách politikov. Vysvetľuje to tým, že ak by tajné služby prešetrovali niektorých politikov či politické strany, vybraní poslanci by o tom okamžite vedeli. Za nevhodné považuje Žitný aj fakt, že zákon chce posilniť právomoci predsedu vlády a generálneho prokurátora, ktorí by mali vo výnimočných situáciách vydávať súhlas na činnosť tajných služieb. V súčasnosti nič také nemajú.

Súčasný zákon ráta s tým, že prezident, premiér a predseda parlamentu môžu len dostávať presne vymedzené informácie o činnosti tajných. "Nechápem, prečo je v novom zákone takáto zmienka. Generálny prokurátor tu nemá čo hľadať,“ upozorňuje Žitný. Aj keď generálny prokurátor by mal podľa dôvodovej správy dozerať na zákonnosť činnosti tajných služieb, v praxi by tento bod novej legislatívy mohol činnosť spravodajských služieb pri politických kauzách skôr zabrzdiť.

Ministerstvo vnútra, ktoré zákon predkladá, komentovať detaily legislatívy nechce. „Zákon je v prípravnej fáze, ide o pracovný návrh a neprebehol ani medzirezortným pripomienkovým konaním, preto sú otázky predčasné,“ reagoval hovorca rezortu Ivan Netík.

Aj keď nový zákon je podľa informácií Pravdy už hotový, rezort vnútra s jeho predložením zatiaľ vyčkáva. Minister vnútra Robert Kaliňák uviedol, že sa v súčasnosti sústreďuje na reformu štátnej správy a rozpočet. Vhodnejší čas preto podľa neho bude skôr v januári či vo februári.

Milan Žitný: Parlamentu už vyšetroval, ale protiústavne

Posilnenie funkcie poslancov pri kontrole tajných služieb môže byť protiústavné. Tvrdí to bezpečnostný analytik Milan Žitný, podľa ktorého by kontrola mala byť nezávislá.

Prečo podľa vás poslanci nemôžu prešetrovať podnety ľudí, ktorí majú podozrenie z odpočúvania?
Poslanci sa nemôžu dostávať k takýmto veciam. Nie sú kompetentným orgánom podľa ústavy. Nemôžu vstupovať do vecí, ktoré sa môžu stať predmetom stíhania, alebo vecí, ktoré sú spravované podľa Trestného poriadku, pretože nemajú právomoci vyšetrovať. Na vstupovanie do živých zväzkov a nejaké vyhodnocovanie teda nemajú žiadne kompetencie. Do zákona sa táto právomoc nedá len tak strčiť, lebo to bude v rozpore s ústavou. Je to podobný príklad, ako bola Macuškova komisia, ktorá skončila na Ústavnom súde. Tá si tiež osvojovala právomoci pri vyšetrovaní. (Z roku 1994, mala zistiť okolnosti pádu premiéra Vladimíra Mečiara a na jej čele stál poslanec HZDS Dušan Macuška, Ústavný súd to označil za protiústavné, pozn. red.)

Platí to aj vtedy, ak sa riaditeľa tajnej služby spýtajú na zákonnosť prípadov?
Ak sa opýtajú len riaditeľa, ten im povie, že všetko bolo v súlade so zákonom. V tej chvíli by teda poslanci skončili. To nie je žiadna kontrola.

Aká má byť efektívna kontrola tajných služieb?
Mala by to byť nezávislá inštitúcia. Tak, ako sa o tom hovorí už dlho. Napokon, aj šéf SIS, pán Ján Valko povedal, že súhlasí s týmto názorom, ale tvrdí, že na to niet peňazí. Potom by sa však mala zobrať tretina rozpočtu SIS a rovnako aj vojakom, policajtom, Zboru väzenskej a justičnej stráže a ďalším, ktorí odpočúvajú. Mali by sme sa inšpirovať Holandskom, kde majú nezávislú kontrolu. V novom zákone aj vidieť, že sa pridržiava tohto modelu kontroly, akurát u nás nemá robiť kontrolu nezávislý orgán, ale túto funkciu chceme prilepiť poslancom.

V zákone napokon chýba bod, o ktorom sa hovorilo, že by bol každý, koho tajné služby odpočúvali, spätne na to upozornený. Nebolo by toto riešenie istým druhom ochrany?
Nie som si tým istý. V spravodajskej činnosti je to iné ako v trestnom konaní. V trestnom konaní by to tak malo byť, v spravodajskom však nie. Tam sú mnohé veci, ktoré sú dlhodobo rozpracované a neukončené. Aj keď odpočúvanie sa už dávno skončilo, ale zväzok je ešte stále živý, nebudem predsa informovať niekoho, kto sa v tom okruhu osôb pohybuje, že bol odpočúvaný. Takto by som si mohol rozvrátiť celú monitorovaciu operáciu. Tu sú totiž dlhodobé operácie týkajúce sa napríklad terorizmu, čiže súhlasil by som s tým iba pri polícii.

Čo hovoríte na novú kompetenciu pre generálneho prokurátora?
Nechápem, prečo je v novom zákone takáto zmienka. Generálny prokurátor tu nemá čo hľadať. Navyše, mimoriadne situácie v zákone nie sú nijako špecifikované. Zákon je plný vágnych formulácií. Pokiaľ nie je zákon presne špecifikovaný, je to katastrofa. Podľa všeobecnej formulácie bude podľa tohto zákona závisieť od generálneho prokurátora, prípadne premiéra, čo sa bude vyšetrovať a aké nástroje sa na to budú používať.

Ďalšie navrhnuté zmeny v tajných službách

Po novom sa Slovenská informačná služba má premenovať na Úrad civilného spravodajstva a jej šéfa budú môcť pred voľbou vypočuť poslanci parlamentu. Naďalej by však malo platiť, že civilné spravodajstvo bude spadať pod premiéra a vojenské pod ministra obrany.

V pôsobnosti Úradu civilného spravodajstva by malo zas vzniknúť Národné bezpečnostné analytické centrum, kde budú sústreďovať a vyhodnocovať spravodajské informácie. Zastúpenie by v ňom mali mať ministerstvá aj iné štátne orgány.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ