Vlani ukradli denne sedem áut, v januári zmizlo už 130
Aj napriek tomu, že počet krádeží áut stále klesá a objasnenosť pomaly stúpa, ukradli v roku 2013 zlodeji 2 431 vozidiel a polícia ich našla len 565. Rok predtým bolo nahlásených 2 546 zmiznutí áut a nájdených 523.
Najviac sa podľa policajného viceprezidenta Milana Lučanského kradla značka Škoda. Tých jazdí na slovenských cestách najviac. Minulý rok ich zmizlo 1 293. Ďalšou obľúbenou značkou zlodejov sa stal Volkswagen. Áut tejto značky zmizlo 293. Prekvapením bol takmer šesťstopercentný nárast krádeží luxusných tereniakov značky Range Rover. Kým v roku 2012 ich zmizlo majiteľom päť, vlani ich už ukradli 29.
Polícia upozorňuje, že takéto autá sa kradnú na objednávku. „Páchatelia kradnú značky, ktoré majú v zahraničí odberateľov,“ hovorí Lučanský. Policajní vyšetrovatelia sa chodia školiť do automobiliek, kde ich technici informujú, ako fungujú bezpečnostné prvky a ako sa ich snažia páchatelia prekonať.
Informácie o ukradnutých aj nájdených vozidlách polícia a portály venujúce sa motorizmu zverejňujú pravidelne. Z tabuliek sa dá dozvedieť, koľko áut bolo v ten deň nahlásených ako odcudzených, v akom meste alebo obci, značku aj evidenčné číslo vozidla. Z týchto údajov vyplýva, že v uplynulom týždni od pondelka 27. januára do štvrtka 30. januára ukradli na Slovensku 21 áut, jedno z nich sa podarilo vypátrať a od začiatku roka už zmizlo celkovo 130 áut.
Z Bratislavského kraja zmizlo najviac vozidiel
Najviac áut, 867, vlani ukradli v Bratislavskom kraji, čo je viac ako jedna tretina všetkých zmiznutých vozidiel. Pritom najviac sa zlodeji činili v druhom bratislavskom okrese, kde odcudzili 198 áut, a najmenej v bratislavskom Starom Meste, kde ich zmizlo za rok 51. Naopak, najmenej áut, „len“ 97, zmizlo ich majiteľom v Prešovskom kraji.
Z okresov vedie v krádežiach Trnavský, kde zmizlo 238 áut. Najmenej, naopak, ukradli v okresoch Revúca či Svidník, za celý rok len tri autá.
Lučanský vysvetlil jeden z dôvodov, prečo je u nás taká nízka, len 23 percentná, objasnenosť tejto majetkovej trestnej činnosti. Kým napríklad v Rakúsku platí, že keď polícia ukradnuté auto zaistí, je trestný čin objasnený, na Slovensku to tak nefunguje. „U nás je tento trestný čin objasnený až vtedy, keď polícia okrem zaisteného auta obviní aj páchateľa tohto činu,“ hovorí Lučanský. Zároveň dodáva, že časť z týchto krádeží ide na vrub poistným podvodom, keď sa autá kradnú na objednávku a prevážajú do zahraničia alebo organizované gangy ich rozoberú na súčiastky. Toto sa robí najmä pri starších autách, ktoré sa už nevyrábajú.
Zlodeji majú pred políciou náskok
Ďalším dôvodom nízkej objasnenosti krádeží áut je to, že zlodeji sú krok pred políciou. Stále sa vzdelávajú a zväčša bývajú dobre organizovaní do autičkárskych gangov. Obyčajne používajú sofistikovanú techniku, ktorá im napríklad umožní prečítať kód diaľkového ovládania a tak naprogramovať náhradný kľúč. Súčasťou výbavy zlodejov bývajú zariadenia, ktoré pripoja k riadiacej jednotke, odstránia zábrany, naštartujú motor a odídu. Prekonať štandardné imobilizéry a zábrany je pre nich vo väčšine prípadov jednoduché a zvyčajne im zaberie najviac 30 sekúnd.
„Veľmi často používajú rušičky signálov, ktoré vozidlu zabránia vyslať signál o vniknutí, napríklad na mobilný telefón, alebo znemožnia sledovať trasu podľa GPS. Následne odstavia auto do garáže alebo na iné pokojné miesto, odpoja GPS od zdroja alebo riadiacej jednotky, namontujú iné poznávacie značky a môžu s vozidlom odísť,“ hovorí policajný zdroj, ktorý chce zostať v anonymite. Podľa polície ak má majiteľ v ukradnutom aute nainštalované GPS zariadenie slúžiace na monitorovanie vozidla a poskytne im údaje o polohe auta, využíva pri pátraní aj tieto informácie.
Výnimočné podľa policajného zdroja nie sú ani krádeže, pri ktorých organizované skupiny spolupracujú s policajtmi. Takéto skupiny sa špecializujú najmä na luxusné značky. „Pre kradnuté autá policajt z dopravného inšpektorátu zabezpečil falošné doklady a prihlásil ich za pomoci kolegov,“ opisuje policajný zdroj praktiky autičkárskych gangov.
Časté sú aj poisťovacie podvody, čiže fiktívne krádeže áut. Majiteľ auto predá zlodejom a následne nahlási krádež. Hoci poisťovne majú vlastné vyšetrovacie tímy, často zložené z bývalých policajtov, tento podvod je takmer nedokázateľný, pokiaľ nemajú k dispozícii svedkov alebo záznam z kamery.
Podľa Slovenskej asociácie poisťovní v roku 2012 vyšetrovali jednotlivé poisťovne tisícky podozrení z poisťovacích podvodov. Ich páchateľom pritom hrozí za takýto trestný čin väzenie od jedného až do 15 rokov. „Označiť poistnú udalosť za podvod sa dá až vtedy, keď je dokázaný a páchateľ je zaň odsúdený,“ upozorňuje Milan Daras zo Slovenskej asociácie poisťovní. V roku 2012 vyšetrovala polícia 38 poisťovacích podvodov z toho štyri sa týkali motorových vozidiel. Najviac podvodov sa podľa asociácie deje pri poistení vozidiel a následnom vymáhaní škôd. Údaje za minulý rok ešte asociácia nemá a bude ich spracovávať až v letných mesiacoch.
Pri objasnení krádeží áut by mali tento rok polícii pomôcť nové inteligentné autá. Tých má k dispozícii 780, na cestách ich už po celom Slovensku jazdia vyše štyri desiatky. Autá dokážu v zabudovaných počítačoch podľa evidenčného čísla zistiť, či je vozidlo v pátraní.
Krádeže áut majú z roka na rok klesajúcu tendenciu. Ešte pred ôsmimi rokmi zmizlo na Slovensku dvakrát toľko áut ako vlani, polícii sa v roku 2006 podarilo z 5 225 ukradnutých áut nájsť 762, čo bola 15-percentá objasnenosť.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ