Stavbári už nebudú čakať, idú sa súdiť

Eva Žgravčáková, Pravda | 20.05.2014 07:00
Menšie stavebné firmy, ktoré pomáhajú pri výstavbe modernej železničnej trate od Beluše po Púchov, čakajú na vyplatenie svojich faktúr už niekoľko mesiacov.

Na stavbe boli v pozícii subdodávateľov a firmy, ktoré si ich najali, im dlhujú desaťtisíce eur. Živnostníci tak podávajú trestné oznámenie. O problémoch, do ktorých sa nie svojou vinou dostali malé stavebné firmy, informoval denník Pravda asi pred mesiacom.

"Nič sa vo veci neudialo. Nikto nám neodpovedá na telefonáty, e-maily, poštu. Ja osobne čakám na zaplatenie 20-tisíc eur za pomocné stavebné práce, bagristi nedostali zhruba 10-tisíc, ďalšia firma čaká na 25-tisíc eur. Pre nás je to likvidačné,“ hovorí jeden zo skupiny subdodávateľov.

Železnice SR, ktoré zadali zákazku firmám OHL ŽS Brno a Váhostav v sume 92 miliónov eur, dávajú od problému ruky preč. "Nemôžeme prijímať žiadne opatrenia na riešenie tohto problému. Ide o právny vzťah medzi týmito firmami bez účasti Železníc SR a z uvedeného jednoznačne vyplýva, že Železnice SR nemôžu vykonávať medzi nimi úlohu arbitra a nemôžu podniknúť žiadne právne kroky,“ vraví Martina Pavliková, hovorkyňa správcu koľají. Ako však doplnila, na sťažnosti subdodávateľov vo veci neplatenia sú firmy OHL ŽS Brno a Váhostav pravidelne upozorňované na poradách a kontrolných dňoch.

Advokát hovorí o tom, že subdodávateľom sa bude ťažko preukazovať trestný čin, pretože musí ísť o zjavný úmysel. Takisto, keď súd rozhodne, že žaloba je oprávnená a vydá platobný rozkaz, neznamená to pre živnostníkov peniaze v ruke. „Skôr tieto kroky môžu znamenať istý tlak na dlžníka. Rozhodne neodporúčam čakať a dať na prísľuby, že firma vám zaplatí. Už aj pár dní po splatnosti sa treba domáhať svojich peňazí,“ vraví Tomáš Pavlovič z advokátskej kancelárie Prosman a Pavlovič.

OHL ŽS Brno a Váhostav, ako to býva zvykom pri takýchto veľkých stavbách, si najali ďalšie firmy na subdodávky. Medzi nimi bola aj Building Slovakia, ktorá dlhuje spomínaným živnostníkom a s ktorou sa chcú malí stavbári súdiť. Tomáš Halán, hovorca Váhostavu, totiž potvrdil, že voči Building Slovakia si plnia finančné záväzky vyplývajúce zo vzájomnej zmluvy.

"Firmy majú možnosť postupovať civilnoprávnou žalobou na súde voči neplatiacej spoločnosti podľa obchodného práva, pretože nezaplatenie faktúry je porušením zmluvy. Taktiež pri splnení určitých podmienok vyplývajúcich zo zákona o konkurze a reštrukturalizácii môžu na súd podať návrh na začatie konkurzného konania na spoločnosť, ktorá neplní svoje pohľadávky,“ odporúča Alexandra Donevová, hovorkyňa ministerstva spravodlivosti.

Donevová tvrdí, že problematika oneskorených platieb a s tým súvisiacich otázok nastavenia právnej úpravy je stále predmetom analýz ministerstva, keďže oneskorené platby sú spôsobilé významne narušiť hospodárske prostredie a poškodiť sektor malého a stredného podnikania.

"Oneskorené platby považujeme za závažný problém, domnievame sa však, že problematika platobnej neschopnosti má byť riešená najmä na pôde konkurzného práva, prípadne práva obchodných spoločností. Preto sa v iniciatíve, ktorú predstavíme už onedlho, budeme zaoberať najmä hroziacim úpadkom podnikateľov, financovaním podnikateľskej činnosti v takomto stave, spravodlivým uspokojovaním veriteľov, ale najmä zodpovednosťou členov štatutárnych orgánov,“ vysvetľuje Donevová.

Živnostníci, ktorí čakajú na peniaze za svoju robotu, sa obávajú, že firma, ktorú zažalujú, si zvolí reštrukturalizáciu. Podobné obavy majú aj tí, ktorým dlhuje reštrukturalizovaný Doprastav. Zo svojich peňazí totiž malí dodávatelia uvidia len mizivé percentá, najviac získajú banky. "Tiež sa obávam toho, že nakoniec sa zistí, že firma, ktorá nám dlhuje, nemá žiadny majetok,“ hovorí subdodávateľ a poznamenáva, že konatelia sa vozia na drahých autách a majú postavené domy.

Štát sľubuje zmenu v tom, že od roku 2015 zavedie trestnú zodpovednosť firiem a nepoctivému podnikateľovi bude hroziť väzenie. "Nie je v poriadku, ak podnikanie prebieha najmä na podnikateľské riziko veriteľov, teda zamestnancov, živnostníkov, a nie samotných spoločníkov, ktorí si spoločnosť založili a ovládajú jej fungovanie,“ dodáva Donevová. <PE>

<AF> Opravu železničnej trate za 92 miliónov eur realizujú spoločnosti OHL ŽS Brno a Váhostav.# ILUSTRAČNÉ FOTO PRAVDA: IVAN MAJERSKÝ

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ