Pomoc na detskej linke hľadá ročne až 27-tisíc školákov

Katarína Kováčová, Pravda | 18.06.2015 16:00
deti, školáci, detská linka Foto:
Počet detí, ktoré hľadá pomoc na Linke detskej istoty, sa za posledné štyri roky zdvojnásobil. (Ilustračné foto)
Šikanovanie nám začína prerastať cez hlavu. Počet zúfalých volaní na Linku detskej istoty narastá, za posledné štyri roky sa dokonca zdvojnásobil. A to až na 27-tisíc telefonátov za rok.

Ide pritom o deti, pre ktoré je linka často poslednou nádejou na pomoc, po tom, čo ich okolie „šikanu“ podcenilo. Psychológ vidí problémy najmä v rodičoch, ktorým chýba osobný kontakt vo výchove, a s tým súvisí nedôvera školákov voči nim.

Preto niektoré deti rodičov obchádzajú. Zdôverujú sa radšej rovesníkom, ktorí majú rovnaké záujmy a problémy ako oni, alebo kontaktujú učiteľov, a keď ani tí nepomôžu, oslovia Linku detskej istoty. Vtedy sú už veľakrát v bezvýchodiskovej situácií.

„Určite mnohým deťom vedia pomôcť aj v škole, doma alebo na iných miestach. K nám sa dostávajú prípady, ktorým sa nedostalo pomoci,“ vysvetlila riaditeľka Linky detskej istoty Eva Dzurindová. Na ich snahu o riešenie problému však okolie dieťaťa nie vždy pozitívne zareaguje. „Z niektorých škôl nám zavolajú a poďakujú za upozornenie, v iných tvrdia, že u nich sa niečo také nemôže diať,“ povedala Dzurindová s tým, že spolupráca školy je z hľadiska predchádzania ďalšiemu šikanovaniu obzvlášť dôležitá.

„Veľakrát sú telefonáty absolútne akútne. Dieťa má vyjsť zo školy a bojí sa, pretože ho tam čaká skupinka, ktorá si s ním chce niečo vyriešiť,“ uviedla Lýdia Marošiová z agentúry 2muse, ktorá robila prieskum o šikanovaní. V takýchto prípadoch je pravidlom vždy zabezpečiť dieťa tak, aby sa ubližovanie skončilo.

Šikanovanie sa objavuje najmä v škole a na internete, pretože deti tam trávia najviac času. Až v 90-percentách si ubližujú medzi sebou. Najrozšírenejšie je fyzické týranie, bitka, vyhrážanie sa a výsmech. Dievčatá trpia častejšie šikanovaním na internete, takzvaným kyberšikanovaním. Chlapci sú obeťami celkového šikanovania.

V akých situáciách sa dieťa na linku obracia, je podľa psychológa Miroslava Kohuťára individuálne. Rozlišovať treba atmosféru v rodine, ale aj odlišný charakter chlapcov a dievčat. „Dievčatá sú skôr uzavreté a väčšinou vyhľadajú linku ako posledné krajné riešenie. U chlapcov je to pravý opak. Sú zvyčajne výbušní a môžu linku kontaktovať hneď, pretože riešia problém okamžite,“ dodal psychológ.

Linka môže dieťaťu poradiť okamžite alebo prípad nahlásiť úradu sociálnych vecí a rodiny, centru pedagogicko-psychologického poradenstva, ktoré sa nachádza v každom okresnom meste, prípadne aj polícii. „V prípade volania priamo z ohrozujúcej situácie sa snažíme dieťa motivovať, aby okamžite kontaktovalo niekoho, kto môže prísť na pomoc, prípadne tiesňové linky,“ vysvetľuje Jana Šimončičová z Linky detskej istoty.

Každodenne je na linke dvanásťčlenný tím zložený z odborníkov z odborov ako psychológia, sociálna práca či liečebná pedagogika. Niekedy im vypomáhajú aj študenti týchto odborov. Dokopy tam pracuje asi 45 konzultantov. Deťom odpovedajú nepretržite 24 hodín, sedem dní v týždni. Popri nonstop linke je štyri hodiny denne k dispozícií aj čet. Nikdy nezisťujú viac, ako je dieťa ochotné povedať, a zachovávajú anonymitu volajúcich.

„Najčastejšie sa nám ozývajú deti okolo 13.00, keď sa končí vyučovanie, a vyťaženosť linky pretrváva do 22.00 hodiny. Denne máme asi 70 telefonátov. Prevádzkujeme toľko klapiek, koľko je možné, napríklad v poobedných hodinách by sa ,uživilo‘ pokojne aj viac operátorov. Menej ľudí znamená logicky nižšiu možnosť sa na linku dovolať,“ uviedla Jana Šimončičová. Deti volajú najmä v čase, keď už nie sú v škole a rodičia ešte nie sú doma. Linka často zastupuje práve rodičov a učiteľov.

„Riešili sme napríklad šikanovanie na základnej škole. Chlapec to hovoril rodičom, ktorým sa nepodarilo riešiť šikanovanie s druhým dieťaťom. Takže boli trochu rezignovaní a vec nechali tak. Chlapec to skúšal povedať aj triednej, ale jej napomenutie šikanovateľov nepomohlo. Potom našiel naše číslo a zavolal. Momentálne jeho prípad už preveruje centrum poradenstva a prevencie,“ dodala Šimončičová.

Školený operátor podľa nej dokáže odhaliť aj klamstvo dieťaťa. Každého je však potrebné vypočuť a vyriešiť jeho problém. „Snažíme sa poradiť, ako najlepšie vieme. To, čo dieťa hovorí, berieme vždy vážne,“ vysvetlila.

Psychológ vidí za nevšímavosťou rodičov k problémom deti najmä pracovné zaťaženie a nedostatok času. „Deti sa väčšinou vychovávajú prostredníctvom telefónov. Prebieha kontrola, čo bolo v škole, čo je nové a podobne. Chýba však osobný kontakt. Výchova sa preniesla do takej vzdialenej roviny,“ vysvetlil Kohuťár.

Niektorí rodičia často ani nevedia, kde ich deti sú a čo robia. Podľa prieskumu HSBC (Health Behaviour in School-Agend Children) približne 30-percent otcov jedenásťročných a polovica otcov trinásť- až pätnásťročných školákov nevie, čo ich deti robia vo voľnom čase a kam chodia večer. Niektorí jedenásťroční sa podľa prieskumu už môžu každý deň stretávať s kamarátmi po ôsmej večer.

Pravidlá obmedzujúce sledovanie televízie, hranie hier na počítači či surfovanie na internete chýbajú podľa prieskumu asi 40 percentám 11-ročných.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ