Mŕtvych chodcov je najviac za päť rokov

Vanda Vavrová, Katarína Kováčová, Pravda | 10.01.2016 15:00
chodec, chodci cestna premavka Foto: ,
Ilustračné foto.
Číslo, ktoré mrazí. Až 80 chodcov prišlo vlani o život na slovenských cestách, čo je najviac za posledných päť rokov. A to nielen svojou vinou, ale najmä vinou vodičov.

Najviac z nich zomrelo pod kolesami áut v Prešovskom a Žilinskom kraji. Ukazuje sa tak, že so stúpajúcim počtom áut narastá viac agresivita ako zodpovednosť a ignorácia namiesto opatrnosti.

Väčšina chodcov totiž zahynula pri nehodách v tme či hmle. Mnohí z nich nemali na sebe reflexné prvky. „Hlavný nárast bol zaznamenaný v posledných dvoch mesiacoch roka, keď sa chodci neprispôsobili zmene počasia, najmä viditeľnosti,“ konštatoval minister vnútra Robert Kaliňák.

Aj polícia začala nedisciplinovaných chodcov pokutovať až po prvých dvoch novembrových týždňoch. Pri zrážkach s autami vtedy zomrelo až 12 peších. Pritom už rok platí, že sú za zníženej viditeľnosti povinní nosiť reflexné prvky, keď sa pohybujú na okraji vozovky už nielen mimo obce, ale aj v nej. Ignorovanie tohto pravidla môže znamenať pokutu od 10 do 30 eur.

„V novembri bol vydaný pokyn dávať sankcie aj chodcom za porušenie zákona o cestnej premávke. Je to už to posledné, k čomu sme chceli pristúpiť, ale jednoducho išlo o nerešpektovanie,“ vysvetlil policajný prezident Tibor Gašpar.

Pokutovanie chodcov je však podľa Kaliňáka až na poslednom mieste. Dôležité je podľa neho hlavne to, aby si chodci uvedomili, že im reflexný prvok môže zachrániť život. Tvrdé presadzovanie reflexných prvkov bude preto podľa neho jedna z hlavných priorít do najbližších mesiacov.

Po Prešovskom a Žilinskom kraji zomrelo najviac chodcov, zhodne po jedenásť, v Banskobystrickom a Košickom kraji. V prevažnej väčšine krajov počet obetí medzi chodcami oproti roku 2014 stúpol. Klesol iba v Bratislavskom kraji, v Nitrianskom zostal rovnaký.
Najviac, až 53, ľudí prišlo o život v zimných a jesenných mesiacoch. Na priechode pre chodcov zahynulo vlani 14 ľudí. „V deviatich prípadoch bol na vine vodič, ďalších päť smrteľných zrážok zavinili chodci,“ spresnil viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel. Podľa neho až 30 peších zomrelo vlani na cestách z vlastnej viny.

Za posledných päť rokov pritom počet usmrtených chodcov klesal. V roku 2014 sa zastavil na počte 58. Čo teda môže za taký vysoký nárast v minulom roku? Dopravní analytici sa zhodujú, že za tento stav môžu vodiči aj samotní chodci. Šoféri však majú výhodu, chránia ich airbagy a moderné technológie nových áut.

„Je to predpokladaný dôsledok aj do budúcnosti. Autá sa snažíme ochrániť airbagmi a bezpečnostnými systémami, ale chodcov tak, bohužiaľ, ochrániť nevieme. Airbag pre chodcov sa vyvinúť nedá. Pokiaľ neprinútime sami seba ako chodci, aby sme si dávali na seba pozor, bude to dosť veľký problém. Aj vodiči by mali viac predvídať a sledovať chodcov. Čísla usmrtených peších budú rásť,“ vysvetlil dopravný analytik Ján Bazovský.

„Mnohokrát by stačilo mať reflexný prvok, aby vodič chodca zbadal. Vysokú úmrtnosť peších by som pripísal obom stranám,“ doplnil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Polícia sa podľa vlastných slov snaží tragickým nehodám predchádzať preventívnymi opatreniami a kontrolami. Od polovice decembra sa na celom Slovensku zamerala výlučne na chodcov. Počas preventívnej akcie policajti prednášali, besedovali a rozdávali reflexné prvky. Chodcov upozorňovali aj priamo v uliciach. „Boli oslovené všetky vekové kategórie, od detí v materských školách, žiakov základných a študentov stredných škôl, dospelých až po seniorov,“ zhodnotil akciu hovorca policajného prezídia Martin Wäldl.

V porovnaní s predchádzajúcim rokom pritom polícia rozdala oveľa viac reflexných prvkov. Kým predvlani to bolo 44-tisíc, minulý rok vyše 70-tisíc. Skúsenosti sú však iné, chodci až na pár výnimiek označení nie sú, problém je najmä na dedinách.

Ministerstvo vnútra v piatok zverejnilo aj štatistiku všetkých nehôd, ktoré sa vlani stali na Slovensku. Pri 13 535 haváriách zomrelo 274 ľudí. Aj tu je ich počet vyšší ako rok predtým, a to o 15 ľudí. Žiadna smrteľná nehoda sa nestala napríklad v Bánovciach nad Bebravou a v Bratislave IV.

Podľa Kaliňáka sa minulý rok podarilo splniť cieľ, a to, aby počet obetí na cestách neprekročil číslo 300. Ako ďalej uviedol, sme jedným z lídrov v bezpečnosti cestnej premávky v našom regióne a v prepočte na počet obyvateľov sme aj jednou z najbezpečnejších krajín Európskej únie. Pritom počet registrovaných áut na Slovensku za posledných desať rokov vzrástol o viac ako milión.

Situácia sa zmenila aspoň v počte opitých vodičov za volantom. Po prvýkrát Bratislavský kraj predbehol východ krajiny. V Bratislavskom kraji chytili vlani 1 563 vodičov pod vplyvom alkoholu, v Košickom 1 190 a v Prešovskom kraji 1 173. Najmenej opitých vodičov jazdilo v Trnavskom kraji. V Bratislavskom kraji sa ocitlo aj najviac vodičov pred sudcom za jazdu s viac ako 1 promile alkoholu.

Štatistiky nehodovosti

  • vlani sa stalo  13 535 nehôd, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 228 menej
  • na cestách zahynulo 274 ľudí, o 16 viac ako roku 2014
  • 80 bolo chodcov, čo je o 22 peších viac ako roku 2014
  • na priechodoch zrazili vodiči 14 z nich
  • až 30 z 80 usmrtených chodcov nemalo za zníženej viditeľnosti žiadny reflexný prvok
  • v počte opitých vodičov predbehol po prvýkrát Bratislavský kraj východ krajiny
  • v Bratislavskom kraji chytili vlani 1 563 vodičov pod vplyvom alkoholu, v Košickom kraji 1 190 a v Prešovskom kraji 1 173

(PPZ SR )

Príčiny smrteľných dopravných nehôd podľa poradia

  • porušenie povinností vodiča – telefonovanie, esemeskovanie, hra s telefónom
  • neprimeraná rýchlosť jazdy, neprispôsobenie sa stavu vozovky
  • nesprávny spôsob jazdy, „myšičky, predbiehanie cez plnú čiaru, jazda v protismere“
  • porušenie ustanovení chodcami – nepoužívajú reflexné prvky za zníženej viditeľnosti, neprechádzajú cez priechody, chodia po krajnici v skupinkách
  • nesprávne predbiehanie

(PPZ SR)

Opití vodiči za volantom

  • vlani pri kontrolách nafúkalo 9 145 šoférov, čo je o 655 menej ako rok predtým
  • vyše polovice z nich, 5 200, nafúkalo viac ako 1 promile, čo je už trestný čin
  • opití šoféri spôsobili 1 503 nehôd, čo je každá deviata nehoda
  • bolo ich o 115 menej ako roku 2014

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ