Žilinskému primátorovi kúpili bicykel, neprijal ho

jal, Pravda | 27.06.2016 17:23
Primátor Igor Choma odmietol bicykel od žilinských aktivistov, ktorých ku kúpe vyprovokovalo rozhodnutie o nákupe luxusného auta pre primátora za 80-tisíc eur.
Bicykel pre žilinského primátora, ktorý však... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
Bicykel Bicykel pre žilinského primátora, ktorý však Igor Choma neprijal skončí v požičovni bicyklov.

Akciou „bicykel pre primátora“ chceli upozorniť hlavne na slabú podporu cyklodopravy v meste, hoci bola súčasťou volebného programu primátora.

Primátor bicykel neprijal, už jeden má a ďalší vraj nepotrebuje. „Ja osobne bicykel mám, nepotrebujem ho a odporučil som daným pánom, aby ho venovali niektorému z detských domovov, pretože tam si bicykel isto nemôžu dovoliť,“ povedal Igor Choma.

Na bicykel sa vyzbierali občania, ktorí prispeli sumou 83 eur 46 centov. Za to sa dal kúpiť len starší, už jazdený bicykel, ktorý sa v súčasnosti už ani nevyrába. „Má najazdených približne 1 300 km, čo je asi tak 100-krát viac ako je cyklistických ciest v Žiline. A my teda dúfame, že budeme mať nakoniec v Žiline rovnaký počet cyklociest ako má bicykel najazdených kilometrov,“ podotkol Martin Krištof z Občianskeho združenia Mulica, ktoré sa dlhodobo snaží o rozvoj cyklodopravy v meste. Aktivisti sa rozhodli bicykel dať do Cyklodielne Recykel, ktorá funguje aj ako požičovňa bicyklov a tak sa „primátorsky“ bicykel bude dať požičať a podporí cyklodopravu v meste.

Aktivisti verejnú zbierku na bicykel pre primátora spustili ako reakciu na to, že mestskí poslanci odsúhlasili 80-tisíc eur z mestských peňazí na nákup nového auta pre primátora. Túto sumu si vedia predstaviť na iné využitie, napríklad na cyklotrasy, ktorých je v meste žalostne málo, hoci budovanie nových cyklochodníkov bolo jedným z piatich bodov v predvolebnom programe primátora. „Veríme, že táto akcia vyvolá zase reakciu, ktorá bude pomáhať cyklodoprave v meste,“ hovorí Vlado Randa z OZ Mulica.

Mesto má hotový cyklogenerel aj dopravný generel mesta. Rozvoj cyklodopravy však napreduje pomaly. „Inštalovali sa stojany alebo nejaké značky, čiže také menšie opatrenia sa uplatnili, ale nič koncepčné sa nedeje,“ mieni Krištof.

Choma hovorí, že pred ním je ešte dva a pol roka v primátorskej funkcii a proces prípravy cyklotrás je zložitý. „Cyklotrasy by sa dali budovať, keby sme mali pozemky a keby pozemky neboli rozpredané v minulosti. My dnes bojujeme s vážnym problémom a to je vždy majetkovo-právne vysporiadanie, pretože musíme nazad kupovať niektoré pozemky, kde by sme chceli cyklotrasy urobiť,“ povedal. Tam, kde to bolo možné, mesto dalo cyklochodníky vyznačiť čiarami. Koľko kilometrov trás pribudne v Žiline do konca jeho funkčného obdobia, však nekonkretizoval.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ