Štátne IC vlaky nemajú voľnú trať

Martin Majerníček, Pravda | 16.01.2017 18:11, aktualizované: 
vlak, regiojet, regio jet, student agency
RegioJet podľa informácií z ministerstva dopravy podal žiadosť na zrušenie svojich vlakov, no odmietol sa formálne vzdať daných tratí. Autor: ,
Od začiatku februára môžu cestujúci na hlavnej trase medzi Bratislavou a Košicami pocítiť nedostatok miest vo vlakoch.

Stane sa tak v prípade, ak odchod súkromného dopravcu RegioJet nebude v plnej miere nahradený. Štát chcel chýbajúcu kapacitu nahradiť svojimi IC vlakmi, no podľa ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) to nebude možné, pretože súkromník podľa ministra napriek sľubu, ktorý osobne dal ministrovi dopravy, nechce formálne uvoľniť trať.

RegioJet podľa informácií z ministerstva dopravy podal žiadosť na zrušenie svojich vlakov, no odmietol sa formálne vzdať daných tratí. To znamená, že až do prvej zmeny grafikonu, ktorá príde 26. februára, nebude môcť v časoch objednaných RegioJetom na danej trati jazdiť nikto. „Súkromný dopravca si z cestujúcich chce urobiť rukojemníkov. Štát urobí všetko pre to, aby sa nenechal takýmto konaním vydierať, a budeme hľadať všetky zákonné možnosti, ako zabezpečiť dostatok miesta vo vlakoch,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).

„RegioJet v tejto chvíli drží tisíce cestujúcich ako rukojemníkov, hoci sa vyjadril, že nebude robiť napriek,“ hovorí aj predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovenska (ZSSK) Filip Hlubocký. ZSSK požiadala správcu infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) o pridelenie trás.

RegioJet blokovanie trasy popiera

RegioJet však oponuje, že nič neblokuje. „Stanovisko ministerstva dopravy nie je pravdivé, RegioJet nechce nijako blokovať ZSSK, aby mohla začať využívať trasy z Bratislavy do Košíc. O tomto informoval ministra dopravy takisto Radim Jančura počas osobného stretnutia,“ hovorí hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Podľa jeho slov musí ZSSK po skončení prevádzky žltých vlakov rokovať s RegioJetom o prevzatí trasy. Zatiaľ ich však štátny dopravca nekontaktoval. RegioJet tiež informoval, že okrem toho, že mieni uvoľniť trať medzi Bratislavou a Košicami, poslal tiež žiadosť o ďalšie trasy diaľkových spojov medzi Českou republikou a Košicami.

ŽSR požiadavku na zrušenie súkromných vlakov eviduje, no súhlasí s ministerstvom dopravy. „Železnice Slovenskej republiky akceptujú uvedené oznámenie. Až do 26. februára 2017, keď začne platiť I. zmena cestovného poriadku, budú ŽSR uvedené vlaky evidovať ako nevypravené zo strany dopravcu, čo znamená aj penalizáciu. Tá je vypočítaná ako zmluvný postih podľa ceny za dopravnú cestu, čo je asi 9 € za vlak a deň,“ uviedol správca koľají v minulotýždňovej tlačovej správe.

Štát pripravuje náhradu za súkromné vlaky. Do úvahy prichádza úprava časov jázd a počtu InterCity (IC) vlakov, ktoré štátny dopravca obnovil počas minuloročného decembra. Najmä obnova IC vlakov a bezplatná doprava pre študentov a dôchodcov v štátnych rýchlikoch je dôvodom odchodu RegioJetu z danej trate.

Popri zvýšení počtu IC vlakov musí štát zahustiť aj zastávky. RegioJet zastavuje v staniciach Košice, Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry, Štrba, Liptovský Mikuláš, Ružomberok, Vrútky, Žilina, Trenčín, Trnava, Bratislava-hlavná stanica. Štátne IC vlaky však stoja len v šiestich staniciach. Po výpadku vlakov RegioJetu by bez ďalších zmien museli cestujúci zo Spišskej Novej Vsi, Štrby, Liptovského Mikuláša, Ružomberka, Vrútok a Trenčína priamo zo svojho mesta využívať len štátne rýchliky.

Agentúrnu správu sme nahradili článkom z denníka Pravda.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ