Riziko kúpy cez internet je vysoké, zákazníci nedostali ani tovar, ani peniaze

Barbora Hrušovská, Pravda | 19.09.2018 06:36
žena, nákup cez internet, notebook
Objednať si tovar cez internet je lákavé. Riziká sú však pri kvalite produktu a dodržaní termínu dodania. Autor:
Praktiky internetových predajcov niekedy nepoznajú hranice. Na denník Pravda sa s prosbou o zverejnenie prípadu obrátila Dominika Krajníková, zákazníčka internetového obchodu Chyža.sk. Tovar si objednala ešte začiatkom mája tohto roku. Dodacia lehota bola 2 až 5 týždňov, pričom predajca uvádza, že sa lehota čakania na tovar môže predĺžiť až na 16 týždňov. "Naťahoval nás z týždňa na týždeň. Buď im havarovalo auto, alebo sú na dovolenke, vždy to bolo niečo iné," napísala nám pani Krajníková. Za postele zaplatila vopred prevodom na účet sumu 380 eur.

„Čakali sme zhruba 15 týždňov, pričom nás stále presviedčal, že postele dorazia tento týždeň. Raz mali nehodu, potom nemali nákladné auto či pracovníkov, alebo boli na dovolenke. Po 17 týždňoch sme sa rozhodli odstúpiť od zmluvy, na čo mal pán konateľ 14 dní. Na emaily mi neodpovedal, nezdvíhal telefón, iba ak som mu zavolala z cudzieho čísla, vtedy zdvihol s výhovorkou, že nestíha ísť do banky alebo je momentálne chorý. Naťahovanie a zavádzanie trvá už od mája tohto roka,“ povedala Krajníková.

Ďalším z nespokojných zákazníkov je Marián Hoppan, ktorý sa svoj názor rozhodol vyjadriť aj na internete. V recenzii opísal celú komunikáciu s predajcom, ktorá trvala od konca marca do začiatku augusta tohto roku. Za posteľ, ktorú si objednal, zaplatil 749 eur. „Keď som pánovi konateľovi spoločnosti napísal, že situáciu budem riešiť cestou Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) a právnou cestou, veci sa nakoniec pohli. V konečnom dôsledku sa však môj prípad aj tak nedoriešil, keďže mi pán konateľ nevrátil sľúbenú finančnú kompenzáciu ako odškodné,“ povedal Hoppan pre Pravdu.

Na rôzne výhovorky predajcu nábytku sa sťažujú na internete aj ďalší nespokojní zákazníci. V niektorých prípadoch mu skočil jeleň do cesty, inokedy bol na dovolenke s rodinou či natankoval do auta miesto nafty benzín. „Tak si urobte názor. Ja budem robiť všetko preto, aby sa čo najviac ľudí dozvedelo o praktikách tohto obchodu,“ dodal Hoppan.

Konateľ spoločnosti MHC Slovakia, ktorá zastrešuje internetový obchod www.chyza.sk, Martin Figa sa pre denník Pravda vyjadril, že ho situácia neteší a recenzie, ktoré zákazníci napísali na jeho firmu, sú pravdivé len čiastočne. „V súčasnej dobe sa snažíme uspokojovať klientov, ktorí majú vytvorené a platné objednávky, tým spôsobom, že odber produktov od výrobcov riešime dva- až trikrát týždenne. Zároveň však musíme vyplácať stornované objednávky, čo bohužiaľ nevieme spraviť naraz. To je hlavný dôvod, prečo sa niektoré storná omeškali. Ocitli sme sa v začarovanom kruhu, kde je ťažko spraviť rozhodnutie. Buď ihneď vrátime stornované objednávky a nedoručíme tie platné, alebo sťahujeme tovar, čím otáčame finančné prostriedky a časť z nich využívame na vracanie zákazníkom,“ povedal Figa. Takisto uviedol, že sa snažia klientom poskytnúť bezplatné dočasné postele, ktoré im zadarmo zmontovali, a keď príde tovar, vymenia sa za nové. „Iným klientom poskytujeme služby ako výnos postele či montáž grátis, prípadne inú kompenzáciu, či už vo výške finančnej zľavy, alebo iného darčeka,“ dodal.

Na spoločnosť už bolo podané trestné oznámenie a 18 podnetov na SOI, pričom prvý bol podaný už v marci 2017. „Podstatou väčšiny podaní je skutočnosť, že spoločnosť nedodala objednaný a vopred zaplatený nábytok v lehote podľa obchodných podmienok, alebo spotrebitelia využili možnosť odstúpenia od zmluvy, no spoločnosť im prijatú finančnú čiastku nevrátila,“ uviedla hovorkyňa Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. SOI dala spoločnosti pokuty už za viac ako 1¤400 eur.

„Naša firma utrpela zhodou viacerých nepríjemných okolností pomerne veľké straty. Jednalo sa o poruchovosť, respektíve o požiar na vozidle, na ktorom sme úplne závislí. Tým pádom sme boli odkázaní na prenájom vozidiel, ktorých je u nás v Banskej Bystrici nedostatok, a mnohokrát sme nezískali ani jedno vozidlo, prípadne sme boli nútení vziať aj také, ktoré nebolo v najlepšom technickom stave, a tak sme cestu nedokončili. Preto vzniklo meškanie dodávky postelí a následné storná objednávok. Naše vozidlo bolo v autorizovanom servise od 7. mája 2018 až do polovice augusta, pričom tá istá situácia nastala aj minulý rok, keď bolo auto tiež s požiarom od elektrickej sústavy mimo prevádzky od 13. novembra 2017 do 7. januára 2018. Aj vtedy sme zaznamenali veľkú stratu a meškanie,“ dodal Figa.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ