V tuneli Višňové bude rok mŕtvo, hotový má byť o štyri roky

Barbora Hrušovská, Pravda | 01.04.2019 13:24, aktualizované: 
Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala dostal nový termín. Podľa najnovších informácií má byť sprejazdnený v roku 2023. Informoval o tom v pondelok minister dopravy Árpád Ersék spolu s generálnym a investičným riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti.

Video: Minister dopravy Árpád Érsek hovorí o výstavbe tunela Višňové.

Vypísanie súťaže na nového zhotoviteľa stavby je naplánované na druhý polrok tohto roka. Zmluva s novým zhotoviteľom by sa mala podpisovať v roku 2020. Ešte v tom roku by sa malo začať aj znova stavať. Úsek mal byť podľa pôvodných plánov hotový ešte v decembri tohto roka. V prípade, že sa nepodarí dodržať nový termín – teda koniec roka 2023, Slovensko príde o eurofondy, ktoré má pre tento úsek pripravené.

Termín sa posúval približne o tri roky po tom, čo sa štát dohodol so zhotoviteľom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impreglio – Dúha, na skončení zmluvy. Problémom bola najmä podhodnotená zmluvná cena. Tá bola podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jána Ďurišina nereálna. Sporné boli najmä nároky na dodatočnú platbu za rozdiely, ktoré vznikali medzi projektom predloženým v súťaži a projektom, ktorý je nutné zrealizovať podľa aktuálnych noriem a požiadaviek NDS.

Suma, o ktorú sa diaľničiari s konzorciom sporili, dosiahla podľa spoločnosti Dúha vyše 100 miliónov eur. „Tieto návrhy však neboli akceptované zo strany NDS a stavebného dozoru, a to pre nenájdenie konsenzu, či ide o súčasť pôvodnej ponuky, alebo ide o práce navyše,“ dodala spoločnosť.

Nový zhotoviteľ má vyjsť z transparentnej súťaže, pričom jednou z priorít má byť práve rýchlosť dostavby. „Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov. Na inventarizácii stavby už obe strany začali pracovať,“ uviedla NDS. Diaľničiari sľubujú, že urobia všetko pre to, aby bol nový zhotoviteľ vybraný čo najskôr. Sprejazdnenie úseku predpokladajú v roku 2023.

.....

VIDEO: Nová diaľnica pred tunelom Višňové na úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bude hotová už tento rok. Žilina si mierne vydýchne. Pozrite si vo videu TV Pravda vizualizácie k úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a nové fotografie z výstavby. Vo videu sa dozviete aj to kedy bude spustený pri Žiline tunel Ovčiarsko, tunel Žilina a ako bude doprava o pár mesiacov vyzerať zatiaľ bez tunela Višňové.

V dohode o ukončení zmluvy bolo uvedené, že zhotoviteľ by mal v stanovenej lehote vypratať stavenisko a uvoľniť stavbu. Tak by sa malo minimalizovať riziko obštrukcií súťaže. Aktuálne podľa diaľničiarov na stavbe prebiehajú len práce, ktoré má zhotoviteľ jasne definované z dôvodu, aby nevznikali škody.

„Odchádzajúci zhotoviteľ opustí stavenisko po inventarizácii stavby, ktorá sa má podľa dohody o ukončení uskutočniť do dvoch mesiacov,“ informovala NDS. V dohode o ukončení zmluvy bolo prioritou uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov zhotoviteľa, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie pravidiel EÚ. A to tak, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie zo strany únie.

Diaľničiari tiež informovali, že všetci subdodávatelia stavby budú vyplatení. „Dohoda o ukončení obsahuje aj klauzulu, podľa ktorej všetky oprávnené pohľadávky svojich podzhotoviteľov vyplatí zhotoviteľ,“ uviedla Národná diaľničná spoločnosť. V prípade, ak by tak zhotoviteľ neurobil, NDS zabezpečila, aby zhotoviteľ vystavil novú bankovú záruku, z ktorej bude možné za splnenia určitých podmienok podzhotoviteľov vyplatiť.

Informácie z agentúry sme nahradili redakčným článkom denníka Pravda.

.....

Svetlo na konci tunela Višňové zhasína. Pozrite si zábery z takmer opusteného staveniska začiatkom marca

OĽaNO: Niektorým nezaplatia

Hnutie OĽaNO považuje za smutnú správu pre vodičov, že na stavbe sa minimálne rok nebude vôbec pracovať. Tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz uviedol, že kolóny pod Strečnom budú vodičov pre „neschopnosť tejto vlády“ trápiť ešte niekoľko rokov. „My sa domnievame, že pán minister zavádza ľudí, pretože jeho sľuby sú nereálne. Tunel bude podľa našich odhadov dokončený najskôr v roku 2024 a naďalej hrozí prepadnutie eurofondov, čo by znamenalo, že na stavbu sa napokon budú musieť poskladať všetci daňoví poplatníci,“ povedal Marosz. Vláda podľa neho prezentuje dohodu o ukončení zmluvy so zhotoviteľom len z jej peknej stránky. „Opakuje výhody, ktorými majú byť rýchle opustenie stavby a vyplatenie subdodávateľov. Toto však nemusí byť vôbec pravda,“ tvrdí poslanec. Poukázal na informácie konkrétnych zhotoviteľov, že zrejme nebudú nikdy vyplatení.

(SITA)