Francúzi štartujú v Trnave výrobu elektrického Peugeotu 208

Branislav Toma, Martin Martiš, Pravda | 11.09.2019 16:00, aktualizované: 
Prvý automobil s nulovými emisiami začal vo veľkom vyrábať automobilový koncern PSA Peugeot Citroën v závode nachádzajúcom sa v Trnave. O schopnostiach vozidla nesúceho označenie Made in Slovakia sa osobne prišiel presvedčiť šéf automobilovej značky Peugeot Jean-Philippe Imparato. Ten popoludní rokoval so slovenským premiérom Petrom Pellegrinim o budúcnosti francúzskeho automobilového koncernu priamo na Slovensku.

VIDEO: Pozrite si, ako Peter Pellegrini zhodnotil svoju prvú jazdu na novom elektrickom Peugeote 208, vyrobenom na Slovensku. Spoločnosť mu robil šéf divízie Peugeot Jean-Philippe Imparato.

Francúzska automobilka priamo v Trnave vyrába hlavne menšie automobily značiek Peugeot 208 a Citroën C3. Prípadnému zaradeniu tretieho modelu môže najviac brániť aktuálny nedostatok pracovnej sily, keďže v okolí mesta Trnava je miera evidovanej nezamestnanosti 2,63 percenta. Nedostatok pracovnej sily automobilka rieši dovozom ľudí z krajín nachádzajúcich sa mimo Európskej únie a stovky súčasných zamestnancov pochádzajú zo Srbska.

Rokovania o budúcnosti slovenského automobilového závodu sa zúčastnili aj ďalší predstavitelia vlády ako minister hospodárstva Peter Žiga, minister práce Ján Richter a minister životného prostredia László Sólymos. Za francúzsky automobilový koncern boli na stretnutí prítomní aj viceprezident pre výrobnú divíziu a logistiku Yann Vincent a generálny riaditeľ trnavskej automobilky Groupe PSA Slovakia Stéphane Bonhommeau.

Vláda podporí nový model

Jasnú podporu vlády investičným plánom francúzskeho koncernu Groupe PSA deklaroval premiér Peter Pellegrini po rokovaní s jeho predstaviteľmi na pôde trnavskej automobilky. Ak sa PSA rozhodne pre výrobu nového modelu v Trnave, vláda bude ochotná využiť všetky nástroje na podporu tejto výroby. Do úvahy podľa Pellegriniho prichádza priama finančná podpora na nákup technológií, prípadne kombinácia s daňovými úľavami.

„Je kľúčové, aby sa časť elektrických vozidiel vyrábala na Slovensku, a aby si automobilky výrobu nepreniesli do svojich domovských krajín. Zníženie výroby v Trnave by malo zásadný dopad na zamestnanosť a hospodársku produkciu aj v iných častiach Slovenska“ zdôraznil Pellegrini. Premiér si v Trnave vyskúšal aj elektrickú verziu novej generácie modelu Peugeot 208. Pripomenul tiež, že vláda pripravuje balík opatrení ako reakciu na zmiernenie hospodárskeho rastu, kde bude mať automobilový priemysel silné slovo, pretože tento segment zamestnáva viac ako 250 tisíc ľudí.

VIDEO: Pozrite si testovaciu jazdu s elektrickým Peugeotom 208. Z nuly na 100 km/h zrýchli za 8,1 sekundy.

Generálny riaditeľ Groupe PSA Slovakia Stéphane Bonnhomeau v tejto súvislosti pripomenul, že o budúcom novom modeli pre trnavský závod nemôže povedať nič bližšie, pretože v rámci skupiny PSA funguje vnútorná súťaž medzi jednotlivými závodmi, v rámci ktorej sa hodnotí ich konkurencieschop­nosť. Jedným z kritérií je aj to, aby neboli zvyšované náklady na pracovnú silu. Naznačil však to, že do roku 2025 bude celé produktové portfólio automobilky vyrábané aj v elektrickej verzii.

Bonnhomeau tiež potvrdil dobrú komunikáciu s vládou. „Teraz je na nás, aby sme zadefinovali, aký druh pomoci by sme potrebovali,“ povedal. Trnavská automobilka plánuje v tomto roku vyrobiť rekordných 380 tisíc vozidiel, dopad brexitu na produkciu jej generálny riaditeľ neočakáva.

(SITA)

VIDEO: Pozrite si predstavenie nového elektrického Peugeotu 208.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ