Putin vymenil kamión za vlak a otvoril železničné spojenie na Krym

ČTK | 23.12.2019 20:00
Rusko, Krymský most, Krym, Vladimir Putin
Ruský prezident Vladimir Putin (druhý zľava) riadi vlak cez most spájajúci pevninu Ruska s polostrovom Krym. Autor: ,
Pred rokom a pol otváral ruský prezident Vladimir Putin Krymský most pre cestnú dopravu v kabíne nákladiaku, teraz si sadol do kabíny rušňovodiča.

Prepravu po železničnej trati na moste medzi Ruskom a anektovaným ukrajinským polostrovom Krym v pondelok Putin osobne otvoril. Pri tejto príležitosti zasadol do kabíny rušňovodiča vo vlaku s tromi vagónmi, ktorý vypravili z krymského prístavu Kerč do stanice Taman, uviedla televízia Rossija 24.

Putinovu jazdu vysielala v priamom prenose, podobne ako vlani 15. mája, keď Putin za volantom oranžového kamiónu otváral cestnú časť Krymského mosta, „najdlhšieho v Rusku a v Európe“. Teraz sa prezidentovi zdalo železničné spojenie hladšie ako cestná. „Je to zamatová cesta,“ poznamenala televízia o trati položenej na 19 kilometrov dlhom moste.

Prvý bežný vlak s cestujúcimi, ktorý cez most prejde, vyrazil v pondelok po poludní z Petrohradu. Rýchlik z Moskvy má nasledovať o deň neskôr.

„Na Krym sa predalo už viac ako 57 000 cestovných lístkov,“ oznámil pri slávnostnom vypravení prvého vlaku riaditeľ ruskej dopravnej spoločnosti Alexander Ganov s ​​tým, že ide o lístky predávané až 60 dní pred odchodom. Predpredaj sa začal 8. novembra. „Spočiatku sme predávali každú minútu tri lístky,“ dodal Gaňova.

Prvý vlak, vypravený z petrohradského Moskovského nádražia, má 17 vagónov s 530 cestujúcimi. Cez most má prejsť v noci z utorka na stredu. Do Sevastopolu dorazí po 43 hodinách a 25 minútach ráno 25. decembra. Cena lístka je najmenej 3500 rubľov.

Cesta zo Simferopolu do Moskvy a späť má stáť najmenej 2966 rubľov. V pláne sú vlaky na Krym z 11 ruských miest, poznamenal denník Kommersant. Most stál podľa odhadov 228 miliárd rubľov (približne 3,3 miliardy eur), dodal denník.

Krym Rusko anektovalo v marci 2014, po úteku proruského prezidenta Viktora Janukovyča z Kyjeva. Európska únia, Spojené štáty aj ďalšie krajiny tento krok neuznávajú, napätie pre Kryme aj ruský prístup k dianiu na východe Ukrajiny trvá dodnes.

Vzhľadom k problematickému spojeniu lodnými trajektmi, ktoré narušovali časté búrky v Kerčskom prielive, začalo Rusko v roku 2016 stavať most, vedúci z Tamanského polostrova na Kerčský poolostrov. Nákladné vlaky majú začať most využívať od leta budúceho roka.