USA sprísnili kontroly Boeingov s motorom, aký začal horieť

TASR | 22.02.2021 07:41, aktualizované: 
boeing, motor, požiar Foto:
Horiaci motor Boeingu 777 počas letu spoločnosti United Airlines nad americkým Denverom.
Americký regulačný úrad oznámil dodatočné kontroly lietadiel Boeing 777 využívajúce rovnaký typ motora, aký v sobotu začal horieť počas letu spoločnosti United Airlines nad Denverom. Japonsko zašlo ďalej, keď pozastavilo používanie týchto strojov, kým zváži ďalší postup.

Nariadenie amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) týkajúce sa lietadiel Boeing 777 s motormi typu Pratt & Whitney PW4000 prišlo po tom, ako takýto stroj spoločnosti United Airlines pristál po zlyhaní motora bezpečne na denverskom medzinárodnom letisku.

Pravý motor lietadla sa rozpadol v sobotu krátko po štarte z tohto letiska a kusy z neho dopadli na obývané oblasti. Podľa úradov neboli hlásené žiadne zranenia medzi 231 pasažiermi a desiatimi členmi posádky na palube ani u nikoho na zemi. Let UA328 smeroval do Honolulu na Havajských ostrovoch.

United Airlines v nedeľu oznámili, že dobrovoľne a dočasne vyraďujú svojich 24 aktívnych lietadiel tohto typu z prevádzky. Tieto aerolínie sú podľa FAA jedinými v USA, ktoré prevádzkujú inkriminované lietadlo. Používajú ho okrem nich ešte letecké spoločnosti v Japonsku a Južnej Kórei.

„Po včerajšom incidente sme dostali všetky dostupné údaje o bezpečnosti,“ uviedol FAA v stanovisku. „Na základe počiatočných informácií sme dospeli k záveru, že interval inšpekcií by mal byť skrátený pre duté lopatky, ktoré sú jedinečné pre tento typ motora, používané výlučne v lietadlách Boeing 777.“

zväčšiť Časť motora, ktorá po požiari spadla do... Foto: SITA/AP
motor, požiar Časť motora, ktorá po požiari spadla do obývanej oblasti v meste Broomfield v Colorade.

Japonské ministerstvo dopravy medzitým nariadilo spoločnostiam Japan Airlines (JAL) a ANA Holdings pozastaviť používanie lietadiel Boeing 777 s motormi PW4000, a to do rozhodnutia o prípadných ďalších opatreniach.

Podľa ministerstva sa let JAL z letiska Naha na Okinave do Tokia vrátil 4. decembra 2020 späť, keď mu po asi 100 kilometroch zlyhal ľavý motor. Toto lietadlo je rovnako staré ako 26-ročný stroj United Airlines zo sobotňajšieho incidentu. ANA prevádzkuje 19 a JAL 13 týchto lietadiel.

Boeing odporúča pozastavenie

Boeing po incidente odporučil aerolíniám, aby pozastavili prevádzku strojov 777–200s a 777–300s, ktoré majú motory typu Pratt & Whitney PW4000. Pozastavenie má podľa Boeinfu trvať dovtedy, kým americké regulačné úrady neidentifikujú príčinu nehody. Spomínané stroje sú už staršie a majú vyššiu spotrebu paliva než novšie lietadlá, a väčšina aerolínií ich postupne vyraďuje zo svojich letiek.

United Airlines v nedeľu (21. 2.) niekoľko hodín pred odporúčaním Boeingu oznámili, že dobrovoľne a dočasne vyraďujú svojich 24 aktívnych lietadiel tohto typu z prevádzky. Tieto aerolínie sú podľa amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) jedinými v USA, ktoré prevádzkujú inkriminované lietadlo. Používajú ho okrem nich ešte letecké spoločnosti v Japonsku a Južnej Kórei. Japonsko už nariadilo zastavenie používania týchto strojov.