Tender na transportéry za dve miliardy majú dostať Fíni. Obídu Česi naprázdno?

Dominik Hutko, Pravda | 12.03.2022 11:00
Patria AMVXP z Fínska Foto:
Patria AMVXP z Fínska
Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) sa napokon vybral rovnakou cestou ako jeho predchodca Peter Gajdoš (SNS). Rezort došiel k záveru, že pre slovenské ozbrojené sily bude najvhodnejším osemkolesovým bojovým obrneným vozidlom Patria AMVXP z Fínska.

Potvrdzuje to zverejnená štúdia uskutočniteľnosti obstarania. Patria však len tesne predbehla ponuku českej spoločnosti Tatra Defence Vehicle s vozidlom PANDUR II. Zmluva navyše predpokladá opciu aj na budúce dodávky. Z obstarávania za prezentovaných 332 miliónov eur sa tak môže stať obchod takmer za 2,7 miliardy eur.

„V prípade hodnotenia len samotnej ceny obstarania vozidiel je cenová ponuka Českej republiky najvýhodnejšia… Zhrnutím všetkých dostupných podkladov sa fínska ponuka s vozidlom PATRIA AMVXP od výrobcu PATRIA Oy javí ako ponuka, ktorá v najväčšej miere spĺňa požiadavky Ozbrojených síl SR na bojové obrnené vozidlo na kolesovom podvozku 8 × 8. … Ponuka fínskej strany bola zároveň vyhodnotená na prvom mieste v bodovom hodnotení všetkých jednotlivých častí,“ konštatuje sa v štúdii uskutočniteľnosti obstarania bojových obrnených vozidiel (BOV 8 × 8).

Doručené ponuky
Krajina Výrobca Vozidlo (technický základ)
Fínsko Patria Land Oy Patria AMVXP 8 × 8
Česká republika Tatra Defence Vehicle PANDUR II
Rumunsko GDELS Mowag GmbH PIRANHA V
Španielsko GDELS Santa Barbara Sistemas VCR 8 × 8 DRAGON
USA GDLS Stryker LAV III
Zdroj: MO SR

O obnovu obrnených transportérov sa pokúšala už predchádzajúca vláda s ministrom Gajdošom. Ozbrojené sily mali podľa pôvodných plánov do roku 2029 získať 81 kusov bojových obrnených vozidiel 8 × 8 za 417 miliónov eur a 404 kusov viacúčelových taktických vozidiel 4 × 4 za 783 miliónov eur. Tento návrh v novembri 2017 schválila aj vláda. Kvôli netransparentnosti sa však stal nákup nepriechodným a oba projekty boli neskôr zrušené.

Česká republika ponúka transportér PANDUR II.... Foto: MO SR
PANDUR II. Česká republika ponúka transportér PANDUR II. Vyrába ho spoločnosť Tatra.

Ministerstvo obrany však už malo hotový aj špeciálne vyvinutý prototyp s názvom Vydra kvôli špecifickej schopnosti plávať. Štátna firma Konštrukta Defence ho zhruba za šesť miliónov eur postavila na podvozku fínskej spoločnosti Patria.

Prototyp absolvoval v rámci extrémnych klimatických podmienok vo Fínsku aj vojskové skúšky. Vozidlo najazdilo počas 52 rôznych skúšok viac ako tritisíc kilometrov, vystrelilo vyše päťtisíc nábojov z rôznych typov zbraní. Prototyp testovalo 194 príslušníkov Ozbrojených síl SR, 30 fínskych vojakov a 120 pracovníkov dodávateľských spoločností.

Práve dodávateľské spoločnosti v gescii štátnej firmy spôsobovali podozrenia z netransparen­tnosti. Ministerstvo totiž nedokázalo otvorene zverejniť zoznam firiem, ktoré sa na vývoji prototypu podieľali. Tie totiž mohli byť po výhre v tendri nepriamo zvýhodnené.

Nové vedenie ministerstva obrany obstarávanie sčasti prehodnotilo a štvorkolesové viacúčelové taktické vozidlá z plánov vypadli. Rozhodlo však, že pozemné sily po novom dostanú 76 kusov bojových obrnených vozidiel 8 × 8 (BOV 8 × 8) za 332,2 milióna eur a 152 kusov pásových bojových obrnených vozidiel a pásových obrnených vozidiel (PBOV a POV) za 1,739 miliardy eur.

Základ armády

Osemkolesové bojové obrnené vozidlá sú štandardom naprieč ozbrojenými silami v NATO. V súčasnosti používajú slovenské ozbrojené sily na kolesovej platforme najmä vozidlá Aligátor zhruba v šiestich verziách a tiež transportéry Iveco. Všetko sú to však len štvorkolesové vozidlá, resp. šesťkolesové v prípade štábnych vozidiel Tatrapan. V kategórii BOV 8 × 8 sa aktuálne nepoužíva žiadny transportér, ktorý by mohol spĺňať požiadavky Ozbrojených síl SR.

Spolu so 152 kusmi pásových bojových obrnených vozidiel a pásových obrnených vozidiel v predpokladanej hodnote 1,739 miliardy eur majú osemkolesové transportéry tvoriť základ pozemných síl, ako aj Ozbrojených síl Slovenskej republiky.

Slovensko sa navyše voči NATO zaviazalo vybudovať do roku 2026 ťažkú mechanizovanú brigádu. Jej kostru by mali síce tvoriť pásové obrnené transportéry, ale využité budú aj kolesové transportéry, ktoré majú pre túto brigádu slúžiť na podporné činnosti.

Osemkolesové transportéry majú mať kľúčovú úlohu v strednom mechanizovanom prápore pre Iniciatívu rýchlej pripravenosti (NRI, NATO Readiness Iniciative). Na jej vybudovanie sa Slovensko zaviazalo v júni 2018. Mobilnejšie osemkolesové transportéry totiž nepotrebujú žiadnu prípravu na presun po verejných komunikáciách.

Z piatich ostali len dvaja

Vláda preto uznesením z 8. septembra 2021 schválila obstaranie BOV 8 × 8 a uložila ministrovi Naďovi začať proces formou vládnych ponúk. Po následnej výzve na predkladanie ponúk dostal rezort obrany ešte k 31. októbru 2021 potvrdenie záujmu o zapojenie sa do súťaže od ôsmich krajín vyrábajúcich kolesovú techniku. Oficiálne ponuky nakoniec do času stanovené do konca roku 2021 poslalo len päť krajín.

Spoločnosť Tatra Defence Vehicle z Českej republiky ponúkla vozidlo PANDUR II, firma General Dynamics Land Systems (GDLS) z USA mala záujem predať transportér Stryker LAV III, GDELS Santa Barbara Sistemas zo Španielska zas vozidlo CR 8 × 8 DRAGON, firma GDELS Mowag GmbH z Rumunska ponúkla transportér PIRANHA V a Patria Land Oy z Fínska transportér Patria AMVXP 8 × 8.

Ponuky ministerstvo vyhodnocovalo z pohľadu štyroch kritérií. Sama cena vozidla mala pri vyhodnocovaní ponúk váhu 35 percent, naplnenie technických špecifikácií tvorilo 30 percent. Logistická podpora, ktorú tvorí napr. výcvik obsluhy, školenie inštruktorov, katalóg náhradných dielov, výcviková dokumentácia, prevádzková dokumentácia, opravárenská dokumentácia a podobne, tvorila 10 percent a 25 percent bolo zapojenie domáceho zbrojárskeho priemyslu.

Na základe vyhodnotenia kritérií rezort vytvoril zoznam troch najlepších záujemcov v každej kategórii. Keďže spoločnosti zo Španielska a z USA nedodali požadované informácie s technickými a finančnými špecifikáciami, do užšieho výberu sa už nedostali. Vozidlá následne čakalo testovanie v miestnych vojenských podmienkach.

„Cieľom testovania bolo porovnanie deklarovaných takticko-technických parametrov vozidiel so skutkovým stavom a spresnenie parametrov, ktoré boli nejednoznačné v zaslaných odpovedných hárkoch,“ uvádza analýza. V tejto fáze vypadli aj Rumuni s transportérom PIRANHA V, keďže sa na testovaní nezúčastnili. Odporúčanie pripravené pre vládu tak vo finálnej fáze posudzovalo už len fínsku a českú ponuku.

Česko verzus Fínsko. PANDUR II verzus PATRIA

V testovaní obstáli obe vozidlá. Z ich porovnania ale napokon vyšlo lepšie Fínsko. „Ponuka Českej republiky s vozidlom PANDUR II 8 × 8 SK od výrobcu Tatra Defence Vehicle spĺňa vo väčšine údajov požadované parametre. V prípade hodnotenia len samotnej ceny obstarania vozidiel je cenová ponuka Českej republiky najvýhodnejšia,“ konštatuje analýza ministerstva obrany.

V konfigurácii s vežou Turra-30 vyrábanej spoločnosťou EVPÚ z Novej Dubnice a s kanónom GTS-30/A by 76 transportérov PANDUR II vyšlo na 432 miliónov eur vrátane 20-ročného životného cyklu spolu s výcvikom a logistikou. V rovnakej konfigurácii by 76 transportérov PATRIA AMVXP stálo spolu s 20-ročným životným cyklom 405 miliónov eur.

„Zhrnutím všetkých dostupných podkladov sa fínska ponuka s vozidlom PATRIA AMVXP od výrobcu PATRIA Oy javí ako ponuka, ktorá v najväčšej miere spĺňa požiadavky Ozbrojených síl SR na bojové obrnené vozidlo na kolesovom podvozku 8 × 8. Vozidlo spĺňa bez kompromisov všetky požadované technické parametre vrátane tých, ktoré boli stanovené ako kľúčové/prioritné z hľadiska použitia pre potreby Ozbrojených síl SR,“ uzavreli analytici ministerstva obrany.

„V cenovom hodnotení posunul ponuku českej strany na druhé miesto fakt vyšších nákladov na prevádzku vozidiel a životný cyklus, ktoré boli potvrdené aj po dodatočnom spresnení údajov. Pre zabezpečenie schopnosti plávania vozidla PANDUR II 8 × 8 SK v konfigurácii s balistickou ochranou na úrovni tri je nevyhnutné vykonať úpravu vozidla aplikovaním plavákov, ktoré rozširujú šírku vozidla o jeden meter. Zároveň protimínová ochrana zostáva na nedostatočnej úrovni 3a. Rizikovým faktorom je, že na zostavenie vozidla v konfigurácii požiadaviek Slovenska bude potrebný dlhší čas. Toto riziko môže predĺžiť čas potrebný na dodávku prvých overovacích vozidiel na vykonanie vojskových skúšok,“ dôvodní analýza.

„Ponuka fínskej strany bola zároveň vyhodnotená na prvom mieste v bodovom hodnotení všetkých jednotlivých častí. Zaslaná ponuka bola spracovaná prehľadne v zmysle požiadavky, čo dáva veľký predpoklad eliminácie prípadných skrytých nákladov pri uzatváraní kontraktu. V ponuke fínskej strany boli definované aj variantné riešenia vežového kompletu, kanóna a navrhnuté a vyčíslené možnosti technických riešení požiadaviek ministerstva obrany,“ vyhodnotili analytici.

Fínskej Patrii pomohol aj fakt, že podvozková časť bola za predchádzajúceho vedenia ministerstva obrany vyvíjaná aj v spolupráci s Ozbrojenými silami SR a veľa špecifických požiadaviek bolo zapracovaných do tejto ponúkanej verzie.

„V tejto fáze nákupu vozidiel by bolo eliminované riziko časového zdržania vyvíjania technických a konštrukčných riešení. Vozidlo svojimi technologickými parametrami vytvára rezervu výkonu pre zaťažovanie konštrukcie pre ostatné požadované varianty vozidiel a v dohľadnej dobe by nebolo nutné zásadne meniť výkonové parametre. Zásadným faktom je aj skutočnosť, že pri preferovanej požiadavke na schopnosť plávať pri požadovanej balistickej a mínovej odolnosti (3; 3a/b) nie je nutná konštrukčná úprava vozidla,“ približuje rezort obrany dôvody preferovaného výberu.

Zo 76 kusov bude až 500

Aj keď ministerstvo obrany komunikovalo cenu za obstaranie 76 vozidiel vo výške 332,2 milióna eur, do tohto rozpočtu sa určite nezmestí. „Náklady potrebné na obstaranie BOV 8 × 8 v prvej fáze sú v závislosti od vybraného riešenia a ponuky v rozmedzí od 414 034 000 eur s DPH do 467 820 000 eur s DPH,“ vyplýva z analytického dokumentu. Sériová výroba vozidiel a ich postupné dodávky s logistickou podporou v zmysle uzatvorených zmlúv by sa mali uskutočniť medzi rokmi 2023 a 2028. Zároveň bude prebiehať aj príprava podkladov a špecifikácií vozidiel do ďalšej fázy obstarávania.

Dosah tohto projektu je však oveľa väčší, pretože 400-miliónová cena je len za prvú fázu projektu. Tých však má byť až päť a výsledok prebiehajúceho obstarávania tak na základe opcie do významnej miery určí aj ďalšie štyri budúce fázy. Dokopy chce totiž rezort obrany nakúpiť až 500 kusov osemkolesových transportérov. Z pôvodného 332-miliónového tendra sa tak stáva obchod až zhruba za 2,185 miliardy eur.

„Súčasťou kontraktu bude uzatvorenie opcie na dodávky vozidiel rovnakého dodávateľa v ďalších fázach projektu. Zámerom uzatvorenia opcie je zachovať kontinuitu rovnakej podvozkovej platformy a zbraňových systémov z hľadiska budúcich dodávok po ich úspešnom zavedení do používania v Ozbrojených síl SR a zrýchlenie dodacej lehoty od doby vzniku požiadavky do doby dodania techniky. Koncepcia jednotnej platformy dáva predpoklad na zníženie nákladov pri samotnej prevádzke vozidiel, zabezpečení pravidelnej údržby, servisu a obstarávaní náhradných dielov, ako aj pri výcviku obslúh,“ uvádza sa v štúdii.

Dokopy až 500 transportérov 8 × 8

  • V prvej fáze obstarania (76 ks): BOV 8 × 8 (60 ks), BOV 8 × 8 veliteľské (6 ks), BOV 8 × 8 zdravotné (10 ks)
  • V druhej fáze obstarania (92 ks): BOV 8 × 8 ER (9 ks), BOV 8 × 8 EPsZ (24 ks), OV 8 × 8 EWOC (3 ks), BOV 8 × 8 PVO (56 ks)
  • V tretej fáze obstarania (97 ks): BOV 8 × 8 (17 ks), BOV 8 × 8 prieskumné (6 ks), OV 8 × 8 veliteľské (9 ks), BOV 8 × 8 ShM – Samohybný mínomet – 120 mm (36 ks), BOV 8 × 8 zdravotné (29) ks
  • Vo štvrtej fáze obstarania (93 ks): BOV 8 × 8 štábne MV (81 ks), BOV 8 × 8 družstvo antimateriálových pušiek (3 ks), BOV 8 × 8 družstvo granátometné (9 ks)
  • V piatej fáze obstarania (142 ks): BOV 8 × 8 VOV (13 ks), BOV 8 × 8 DPT (11 ks), BOV 8 × 8 CBRN MF PLT (4 ks), BOV 8 × 8 CBRN MF COY (2 ks), BOV 8 × 8 ženijný MILENG CS COY (45 ks), BOV 8 × 8 mínový vrhač MILENG CS COY (29 ks), BOV 8 × 8 výbušný odmínovač MILENG CS COY (29 ks), BOV 8 × 8 špeciál-Route clearance MILENG SPEC RC TM (9 ks)

Zdroj: MO SR

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ