Hlavné priority v regiónoch: Ako chcú strany zotrieť rozdiely a zlepšiť čerpanie eurofondov?

Adriána Belej Majerčínová, Anna Mogilevskaia | 25.09.2023 15:00, aktualizované: 
Posledný týždeň pred voľbami Pravda prináša seriál článkov o povolebných prioritách a cieľoch politických strán v kľúčových oblastiach domácej politiky. Druhý diel venujeme téme regionálneho rozvoja, ktorá bude pre novú vládnu garnitúru zásadnou výzvou. Nie všetky problémy regiónov sa však dajú zaplátať peniazmi. Podľa odborníkov sa preto politici v novom volebnom období budú musieť sústrediť na prioritizáciu a systémové riešenia.
ZMOS a SK8 rokovali s prezidentkou o požiadavkách samospráv
Video
Zdroj: TV Pravda

Slovenský vidiek sa vyľudňuje, poľnohospodárstvo upadá, ceny potravín rastú. Takto v skratke opísal situáciu v regiónoch predseda sekcie pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) István Pomichal. K zlepšeniu by mal prispieť nový zákon o regionálnom rozvoji, ktorý doteraz nebol schválený. „Zákon bude primárnou legislatívou v oblasti regionálneho rozvoja a základom pre efektívne čerpanie verejných zdrojov vrátane eurofondov na rozvoj územia,“ zdôraznil Pomichal.

Chýba financovanie

Ďalším zásadným problémom samospráv je výpadok príjmov na úrovni okolo 200 miliónov eur. Do rozpočtu krajov, obcí a miest zasiahlo hlavne zvýšenie daňového bonusu na dieťa od júla. Vlani tento krok spôsobil výpadok 186 miliónov z rozpočtov samospráv, ďalšie zvýšenie bonusu od januára bude znamenať ďalší výpadok, 100 miliónov eur. Situáciu malo vyriešiť dodatočných 158 miliónov z dane z príjmov právnických osôb, podľa zástupcov miest a krajov však táto suma nie je dostačujúca.

Kollár, Krajniak Čítajte viac Koalícia „zasype“ rodiny peniazmi. Ak ale nepríde krúžkovné, o dva roky príde škrt cez rozpočet

Na ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) našli aj ďalšiu tému, ktorú by mala riešiť nová vládna garnitúra. “Väčšina zdrojov sa rozdeľovala prostredníctvom dopytových výziev z centrálnej úrovne, čo nezohľadňovalo vždy reálne potreby a problémy územia, ktoré konkrétne územie v danom čase malo,” povedal pre Pravdu minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Peter Balík. Jeho rezort zatiaľ dokázal spojiť nástroje na finančnú podporu regiónov do jedného operačného programu, ktorý prispeje k jednoduchšej implementácii eurofondov.

„Vďaka jednému programu bude možné v prípade potreby lepšie realokovať zdroje a tiež pružnejšie reagovať na prípadné krízy. Systém je ďalej dobrý v tom, že odborná diskusia sa vedie v rámci tematických komisií v širokom partnerstve,” uviedol šéf MIRRI.

Zámer na financovanie a mestá

Finančných zdrojov nikdy nebude toľko, aby sme vyriešili všetky problémy, a preto je potrebné mať nastavené priority, zdôraznil Balík. „To znamená, vytvoriť si stratégiu od úrovne štátu až po úroveň samospráv. Navyše, jedinými zdrojmi na riešenie problémov a výziev regiónov nemôžu byť eurofondy. Musíme preto zároveň vytvoriť dostatočné zdroje v štátnom rozpočte,” vysvetlil pre Pravdu.

Svojmu nástupcovi preto odporúča zamerať sa na podporu kvalitnej prípravy projektov. To pomôže zlepšiť čerpanie eurofondov a rozbehnutie nového programového obdobia. „Pre našich nástupcov zároveň pripravujeme tzv. white paper a odporúčania, ktoré by im v tejto náročnej úlohe mohli pomôcť. Ešte raz si dovolím zdôrazniť, že bez prioritizácie potrieb od najvyššej po najnižšiu zložku spoločnosti a bez štátnych zdrojov nebude možné efektívne rozbehnúť udržateľný rozvoj krajiny,” uzavrel.

SR Bratislava doprava Most SNP 50 výročie BAX Čítajte viac Bez EÚ by Slovensko investovalo veľmi málo. Využívame najmä eurofondy, hoci ich čerpáme slabo

Únia miest Slovenska (ÚMS) považuje za najdôležitejšiu zmenu financovania územnej samosprávy. Je nevyhnutné rozšíriť a posilniť vlastné príjmy miest a obcí a ich finančnú autonómiu, tvrdí prezident únie Richard Rybníček. Ďalším problémom rozvoja miest, ktorému sa politici takmer nevenujú, kritizuje šéf únie, mesta pri tom sú ťahúňmi regiónov. „Deklarujeme sa ako vidiecka krajina, ale treba si uvedomiť, že 70 percent obyvateľov Slovenska využíva práve mestské služby, čo sa týka zdravotníctva, školstva, športu a kultúry,” vymenoval.

Za kľúčovú tému novej vlády považuje reformu verejnej správy. Slovensko má skoro pol milióna štátnych úradníkov, 20-tisíc poslancov a viac ako tritisíc starostov a primátorov, pripomenul šéf ÚMS. „Toto potrebuje zasadnú reformu štátu, pretože v opačnom prípade nám sa tu naozaj naďalej bude zle žiť,” uzavrel.

Stranícke plány

Denník Pravda oslovil politické strany kandidujúce vo voľbách s otázkami o ich prioritách v oblasti regionálneho rozvoja, ako aj o opatreniach, ktoré by chceli presadiť ako prvé. V rámci ankety sme zaslali rovnaké otázky deviatim politickým subjektom, ktoré podľa prieskumov majú sympatie viac ako dvoch percent voličov. Odpovede ďalších strán si môžete vyklikať nižšie.

Tak ako v minulosti, máme záujem pokračovať v podpore najmenej rozvinutých okresov a tiež každý mesiac uskutočniť výjazdové rokovanie vlády  v regiónoch. Každý región má svoje špecifiká, ktoré sa budú riešiť práve  na spomenutých výjazdových rokovaniach.

V Progresívnom Slovensku si uvedomujeme, že dôstojnú budúcnosť dokážeme zabezpečiť iba vtedy, ak na ňu bude mať šancu každý obyvateľ a obyvateľka krajiny bez ohľadu na to, kde sa narodil/a alebo rozhodol/a žiť. S týmto prístupom sme tvorili aj náš volebný program, ktorý zverejníme na začiatku septembra. Vyberáme z neho niektoré z najrelevantnej­ších opatrení, ktoré v téme regiónov a regionálneho rozvoja máme pripravené:

Podporujeme rozvoj stredných a malých podnikov, ktoré sú chrbticou regionálnych ekonomík. 

Podporujeme aj aktívnejšiu rolu štátu (cez reguláciu a podporu) v riadení siete špecialistov, ktorá zabezpečí ich dostupnosť na miestach, kde teraz chýbajú. 

Budeme presadzovať čo najtransparen­tnejšie plány investícií do diaľničnej siete a ciest prvej triedy vrátane vytvorenia kvalitného projektového zázemia. Rovnako pristúpime k železničnej sieti, pri ktorej sa investície doteraz koncentrovali do zopár koridorov. 

Podporujeme verejnú dopravu aj jej integráciu. Budeme presadzovať stabilné financovanie samospráv, ktoré trpeli chaosom z vlády.  Zameriame sa na lepšie prerozdeľovanie a jednoduchšie čerpanie eurofondov, ktoré bude reflektovať potreby samospráv.

V neposlednom rade sa chceme sústrediť aj na riešenie historických envirozáťaží, ktoré sa nachádzajú po celom Slovensku.

Kompetencie regionálneho rozvoja na národnej úrovni sústredíme pod jednu strechu, pretože každé ministerstvo má inú predstavu. Regióny tak strácajú dôležitý čas a ľudia v nich žijúci strácajú nádej. Rozvoj regiónov je pre nás nevyhnutnou investičnou príležitosťou pre stabilitu krajiny, ktorú dokážu vytvoriť len ekonomicky stabilné regióny s vlastnou lokálnou hospodárskou politikou. Regionálny rozvoj musí byť nadrezortný tak, aby vedel usmerňovať a koordinovať iné ministerstvá. Aby sa vyrovnali regionálne rozdiely, pripravíme Národný plán zásadného odstránenia regionálnych rozdielov a vyčleníme každoročne minimálne jednu miliardu eur zo štátneho rozpočtu na riešenie problémov a investície v regiónoch.

Vytvoríme nadrezortnú inštitúciu ako medzisektorového a medzirezortného koordinátora pre cestovný ruch (CR), ktorej hlavné funkcie budú riadenie, kontrola a dozor nad legislatívnymi otázkami cestovného ruchu, riadenie a podpora investícií a inovácií v CR, ako aj zber, vyhodnocovanie a zdieľanie dát.

Pod jednu agentúru sústredíme prehľad o všetkých nevyužitých štátnych budovách a type štátneho prebytočného majetku. Každá samospráva a jej obyvatelia budú môcť na špeciálnej web stránke sledovať, aká prázdna štátna budova je na ich území. Tento majetok sa automaticky presunie na mesto, obec či samosprávny kraj, ktorý prejaví záujem o jeho využitie na verejnoprospešné účely, napríklad na výstavbu nájomných bytov, pre potreby materskej, základnej či strednej školy a školského zariadenia či zariadenia v rámci sociálnych služieb.

Slovensko – to sú ľudia žijúci v regiónoch po celom našom území. Preto budeme v rámci regionálnej politiky pracovať prioritne na znižovaní regionálnych rozdielov. Strategické investície presmerujeme do najmenej rozvinutých regiónov, najmä na východnom a strednom Slovensku, aby mali ľudia slušné živobytie aj tam a nemuseli opúšťať rodiny kvôli cestovaniu za prácou.

Zastavíme vyľudňovanie vidieka a zabezpečíme, aby mali aj občania v najodľahlejších obciach primeraný prístup k základným službám – k lekárovi, k obchodu s potravinami, pošte, škole a škôlke. Cez štátny fond rozvoja bývania naštartujeme prostredníctvom malých a stredných domácich firiem výstavbu mestských/obecných bytov najmä pre mladé rodiny. Podporíme aj regionálnych producentov potravín a presadíme, aby boli do škôl a domovov sociálnych služieb dodávané kvalitné a čerstvé potraviny z najbližšieho okolia.

Z pozície štátu zachováme samosprávnosť miest a obcí, ktoré poznajú svoje okolie a sami najlepšie vedia, čo je pre nich správne. Preto samosprávam ponecháme/pri­navrátime najdôležitejšie kompetencie, ako napr. výkon stavebného úradu, školskej správy a starostlivosti o životné prostredie. Zároveň však zavedieme požiadavku minimálne stredoškolského vzdelania pre starostov. Už žiadni starostovia, ktorí nevedia ani písať, ako je tomu dnes v niektorých menších obciach/osadách.

Zoptimalizujeme štruktúru územnosprávneho členenia SR, aby viac zodpovedala prirodzeným regiónom. Presadíme zníženie počtu samosprávnych krajov (VÚC) na 3+1, prípadne 4+1. Pomôžeme samosprávam s vysporiadaním pozemkov pod cestami a stavbami a pozemky Slovenského pozemkového fondu presunieme v rámci katastrov pod správu miest a obcí.

Zmeníme financovanie samospráv z financovania viazaného len na dane z príjmu fyzických osôb na financovanie viazané na širší mix daní, ktorý bude podobný hlavnému daňovému mixu štátu. To popri vyššej stabilite a širšiemu pohľadu obcí na daňovú politiku štátu prinesie aj vyššiu mieru predvídateľnosti pri plánovaní rozpočtov samospráv. Štát a samosprávy budú mať podobné záujmy a vyššiu šancu vytvoriť synergický celok.

Obce momentálne nie sú dostatočne motivované vytvárať podmienky pre ekonomické aktivity na svojom území a priťahovať tak domácich a zahraničných investorov na svoje územie. Základ príjmov obcí totiž tvoria financie pochádzajúce zo štátneho rozpočtu, nie z daní obyvateľov a firiem na území obcí. Takáto mimoriadne nízka motivácia samospráv je jednou z príčin veľkých regionálnych rozdielov na Slovensku, ako aj jednou z príčin pomalšieho hospodárskeho ras­tu.

Prehodnotíme financovanie obcí a miest tak, aby časť ich daňových príjmov tvorili dane z ekonomických aktivít realizovaných na ich území a z daní z príjmov občanov žijúcich na tomto území.

Menšie mestá a obce nemajú dostatok pracovníkov a finančných prostriedkov na prípravu projektov. Budeme viac využívať a zapájať regionálne štruktúry6 (informačné centrá pri VÚC) a skvalitňovať ich činnosť, aby kvalifikovane pomáhali obciam a mestám pri príprave projektov, hlavne v tých obciach, kde nemajú dostatok pracovníkov a financií na prípravu projektov.

Mali by sme Slovensko deliť na západné, východné , severné a južné, ale určite nesúhlasíme s tým, a nevidíme do budúcnosti dôvod aby sme Slovensko delili na viac, alebo menej rozvinutú, aby sme regióny nedelili na vyspelé a zaostalé, na chudobné a bohaté.

Slovensko, ako typicky vidiecky štát, s ideálnymi klimatickými podmienkami na produkciu potravín mierneho klimatického pásma ma tak vysoký produkčný potenciál, že už dávne sme mali zabudnúť na pojem menej rozvinutý región. Jedným z mála nástrojov na potretie regionálnych rozdielov v rámci SR je podpora agro-potravinárstva. 

V Sme rodina sme sa rozhodli, že ako jednu z hlavných po­litík hnutia v budúcnosti bude poľnohospodárstvo, potravinárstvo, spracovateľský priemysel a pomoc všetkým regiónom, ktoré prejavia záujem sa zapojiť do obnovy a reštartu nášho vidieka.

Pod značku Agrokomplex, štátneho podniku, vybudujeme kompletný národný potravinový re­ťazec, v ktorom bude produkcia, výkup, spracovanie, preprava a predaj potravín.

Agrokomplex vytvorí sieť poľnohospodársko-potravinárskych parkov, ktoré vzniknú obnovením dnes nefunkčných hospodárskych dvorov na vidieku. Tieto jednotlivé parky budú garantovať výkup potravín a surovín od domácich producentov vo výrazne vyššom objeme ako doposiaľ. V poľnohospodársko-potravinárskych parkoch vybudujeme nové sklady, mraziarne a spracovateľské podniky. Poľno­hospodársko-potravinárske parky budú spracovávať primárne domáce suroviny na domáce potraviny, našimi pracovníkmi v moderných prevádzkach,s do­brým platovým ohodnotením, s maximálne šetrným prístupom k okoliu a s možnosťou využitia zelenej energie.

V každom poľnohospodársko-potravinárskom parku ponúkneme partnerskú spoluprácu vrátane spoločných podnikov všetkým našim poľnohospodárom a súkromným investorom na produkciu a spracovanie slovenských potravín.

Podporíme vytvorenie nového zákona o podpore regionálneho rozvoja, ktorý bude reflektovať potreby 21. storočia a zahŕňať úspešné riešenia zo zahraničia pri riešení znižovania regionálnych rozdielov na Slovensku.

Zjednotíme metodiku a časový plán tvorby strategických dokumentov na úrovni štátu a nižších úrovní na regionálnej a miestnej úrovni tak, aby Slovenská republika bola vždy dostatočne pripravená na odborné vyjednávania s inštitúciami EÚ. V rámci elektronizácie verejnej správy navrhneme centrálnu online platformu pre zber, vyhodnocovanie a monitorovanie údajov v regionálnom rozvoji, ktoré budú k dispozícií širokej verejnosti.

Spoločne so zástupcami regionálnej, lokálnej samosprávy a odbornej verejnosti dokončíme decentralizáciu verejnej správy a prerozdelenie kompetencií medzi štátom, regionálnou a lokálnou samosprávou. Zabezpečíme adekvátne finančné krytie a vytvoríme nový daňový mix financovania regionálnej a lokálnej samosprávy.

Podporíme dobrovoľnú municipalizáciu (zlučovanie obcí), ako aj budovanie centier zlúčených služieb, čo umožní efektívnejšie využívanie verejných zdrojov a kvalitnejšie poskytovanie základných verejných služieb pre všetkých obyvateľov Slovenska.

Zabezpečíme navýšenie zdrojov na financovanie výstavby kanalizácie v obciach. To bude zahŕňať kombináciu verejných financií, dotácií, úverov a spolufinancovania zo strany obcí a miestnych obyvateľov, ale aj skúmať a podporovať technologické inovácie a alternatívne riešenia pre správu odpadových vôd v obciach bez kanalizácie. To môže zahŕňať využitie malých čistiacich zariadení, ekologických systémov na spracovanie odpadových vôd a recykláciu vody.

Posilníme rady partnerstva v regiónoch, ktoré zabezpečujú spoluprácu medzi miestnymi a regionálnymi samosprávami, sektormi, univerzitami, podnikmi a občianskou spoločnosťou.

Investujeme do vysokorýchlostného internetu aj v odľahlých častiach Slovenska, čo je nevyhnutné pre zabezpečenie rovnakých príležitostí a rozvoj digitálnej spoločnosti.

Pomoc regiónom je pre KDH kľúčová a naše konkrétne programové priority začneme realizovať hneď po voľbách.

Slovensko má obrovské množstvo nevyčerpaných európskych peňazí a vďaka neschopnosti vlád a politikov neustále hrozí prepadnutie ďalších eurofondov. Pritom samosprávy a regióny veľmi dobre vedia, ako by ich využili. Preto zavedieme systém čerpania eurofondov priamo pre samosprávy vrátane možnosti rozhodovať o konkrétnych projektoch.

Po rokoch drancovania samospráv sú obce, mestá a samosprávne kraje v historicky najhoršej situácii. KDH pripravuje zmenu financovania samospráv na tzv. daňový mix, čo zabezpečí spravodlivejšie zdroje do všetkých regiónov na Slovensku. Samozrejme si uvedomujeme, že sú potrebné aj ďalšie reformné kroky, ako je napríklad prenášanie kompetencií zo štátu na samosprávy. 

Ako veľkú deformáciu pomerov v jednotlivých regiónoch vidíme tiež rozhodovanie o strategických inštitúciách a projektoch, ktoré sa týkajú konkrétnych regiónov, „od stola na hradnom kopci“. Ide o rušenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti, budovanie dopravnej infraštruktúry, školských inštitúcií, ale napríklad i o bezpečnosť obyvateľov a presúvanie policajtov z ulíc do bratislavských kancelárií. Na riešenie týchto problémov sme pripravení.

Sme presvedčení, že regiónom môže pomôcť aj zmena volebného systému na 8 volebných obvodov. Politici z regiónov najlepšie vedia, čo ľudia v danom regióne potrebujú a tiež môžu niesť väčšiu zodpovednosť za svoje pôsobenie v národnom parlamente pred svojimi voličmi. Preto sa budeme snažiť nájsť konsenzus s ostatnými politickými stranami naprieč Slovenskom, aby bola časť poslancov parlamentu volená týmto spôsobom.

Slovenská národná strana upriamuje pozornosť na všetky regióny Slovenska. Svedčí o tom už aj podaná kandidátna listina, ktorej výsledkom je spojenie národných, kresťanských a sociálnych síl a najvyššie zastúpenie kandidátov z jednotlivých regiónov Slovenska spomedzi všetkých podaných kandidátnych listín.

Ďalej kandidáti SNS chodia aktívne diskutovať alebo sa zúčastňujú kultúrnych a iných akcií po celom Slovensku. Vo svojich programových prioritách, ktoré SNS verejne predstaví už o pár dní bude regionálny rozvoj vyplývať z viacerých bodov. V prvom rade chceme zastaviť zdražovanie a okamžitým zdvihnutím všetkých dôchodkov pomôcť tým najchudobnejším, ktorí často žijú práve v ekonomicky najmenej prosperujúcich regiónoch Slovenska.

Ďalej budeme klásť dôraz na rast minimálnej mzdy a ďalšie zamestnanecké benefity, ako napr. rekreačné poukazy, ktoré sme v minulosti úspešne zaviedli. Tiež chceme aktívne podporovať malých a stredných podnikateľov a zvyšovať im daňové a odvodové úľavy.

V regiónoch podporíme revitalizáciu tzv. hnedých priemyselných parkov. Zdravotnú starostlivosť považujeme za potrebné zabezpečiť bez výnimky vo všetkých regiónoch Slovenska. Pre mnohé regióny je podstatné aj konečne dostavať diaľnice a rýchlostné cesty. Nevyhnutný je aj rozvoj cestovného ruchu, kde plánujeme zriadiť nové samostatné Ministerstvo cestovného ruchu a športu, ale tiež napríklad podporiť rekonštrukciu a výstavbu malých ubytovacích zariadení.

Rozvoj regiónov patrí medzi naše priority:

Znižovanie regionálnych rozdielov by sa malo stať strategickou prioritou. Pozdvihnutie zaostávajúcich regiónov by sa malo považovať za prioritu z pohľadu daňových úľav, hospodárskej politiky a rozvoja infraštruktúry.

V súlade so zásadou subsidiarity by sa o zdrojoch na regionálny rozvoj a o konkrétnych rozvojových projektoch nemalo rozhodovať na ministerstvách. Právomoci musia byť prenesené na regionálnu úroveň. V prípade úspešných projektov v rámci programu Interreg by sa mala štátna dotácia vyplácať žiadateľovi vopred.

Podstatne znížime administratívnu záťaž pri verejných súťažiach zo zdrojov EÚ. Zabezpečíme štátne dotácie na činnosť Európskych územných partnerstiev. Budeme pokračovať v rozširovaní sietí pitnej vody a kanalizácie v obciach, v budovaní čističiek odpadových vôd, ako aj v riešení zachytávania dažďovej vody.

Zameriame sa na rozvoj cestovného ruchu na základe turistického potenciálu našich regiónov so zabezpečením cieleného financovania prostredníctvom dotácií z verejných zdrojov alebo z prostriedkov EÚ. Môže to byť napríklad cestovný ruch zameraný na termálne kúpele, na cykloturistiku, na vínnu turistiku, alebo na športový rybolov.

Skoordinujeme odborné vzdelávanie s priemyselnými odvetviami typickými pre naše regióny na základe potrieb významných spoločností a podnikateľov pôsobiacich v našich regiónoch.

Rozvoj regiónov je našou prioritou, pretože potenciál rastu je práve tam. Na tejto programovej kapitole intenzívne pracujeme spoločne so stranou Jablko. Cieľom rozvoja regiónov má byť prioritne hľadanie nových perspektív. Najväčším bohatstvom, na ktorom môže byť založený regionálny rozvoj, sú ľudia, ktorí na území žijú. Preto bude našou prioritou, aby tí najlepší neodchádzali a mali reálne možnosti odovzdať to najlepšie tam, kde sú doma.

Samosprávy v posledných rokoch ukázali, že sa v mnohých oblastiach vedia efektívnejšie postarať o svojich obyvateľov, ako centrálna vláda. Preto kľúčovou zmenou v oblasti regionálnej politiky bude presunutie reálnych nástrojov – legislatívnych aj finančných – na úroveň samospráv. To znamená prerozdelenie kompetencií medzi centrálnou vládou a samosprávami, zefektívnenie fungovania samospráv a zmena ich financovania tak, aby boli viac motivované k rozvoju. Konečná podoba tohto riešenia bude výsledkom úzkej spolupráce zástupcov vlády a samospráv. Chceme aby časť daní ostávala v regióne. V tomto sa inšpirujeme úspešnými modelmi zo severských krajín Európy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ