Učitelia: Školstvo je choré, potrebuje prvú pomoc

Štrajkujúci pedagógovia dali o sebe opäť vedieť aj v stredu, keď sa na Námestí slobody o 14. hodine zišli spolu zo žiakmi viacerých bratislavských škôl. Učitelia tak ukázali, že sú odhodlaní vytrvať v štrajku a vydobyť lepšie požiadavky pre školstvo.

05.12.2012 15:45
Štrajk, namestie slobody Foto:
Stovky študentov a pedagógov sa v stredu opäť zišli na Námestí slobody, aby ukázali, že sú odhodlaní v štrajku vytrvať.
debata (46)

Slovo na úvod si zobral Braňo Kočan z Gymnázia Ladislava Sáru, ktorý začal príhovor netradične príkladom z matematiky.„Nás­tupný plat učiteľa na Slovensku je 508 eur, a nástupný plat učiteľa v Slovinsku je 1 538 eur. Otázka znie, o koľko percent ročne sa musí zvýšiť plat slovenského pedagóga, aby do roku 2016 dorovnal plat slovinského? Odpoveď je 32 percent!“

„Poďme bojovať za to, čo nám a vám patrí. Pýtam sa vás pán minister, kedy ste boli v skutočnej škole,“ povedala pred prítomnými Marianna Mojžišová, učiteľka dejepisu na Obchodnej akadémii na Račianskej ulici. Mojžišová prirovnala súčasnú situáciu v školstve ku krajinám ako Bangladéš. Zároveň však vyjadrila nádej na zmenu k lepšiemu, najmä v súvislosti s piatkových podporným štrajkom. „Zahanbili ste nás, našu generáciu 89,“ povedala pedagogička zhro­maždeným  mladým študentom, ktorým nie je osud ich učiteľov ľahostajný.

Hoci bolo tentoraz študentov menej ako v piatok, aktívne podporili učiteľov. „Chceme stoličky, na ktorých sa dá sedieť, chceme záchody, ktoré sa dajú zatvoriť a chceme lepšie podmienky pre našich učiteľov. Prišli sme sem po škole, aj keď sme mohli ísť domov,“ povedala davu približne piatich stoviek študentov maturantka z Gymnázia Jána Papánka. V dave ľudí boli transparenty s nápismi „Vzdelaní vás nevolia, bojíte sa, že?“, „Adam v škole nesedel, lebo nemal na čom“, „20 rokov sme boli uvedomelí, chceme byť aj zaplatení“.

Organizátori protestov predstavili aj Výzvu 155, v ktorej apelujú na kompetentných, aby sa začali zaoberať jasnou víziou a stratégiou, ako a kedy vyrovnať naše školstvo priemeru EÚ a OECD. Adresovaná je konkrétne 150 poslancom, prezidentovi, premiérovi, ministrovi školstva a financií a predsedovi školských odborov. Názov Výzvy 155 v sebe nesie symbolický rozmer, keďze číslo 155 je aj číslom záchrannej služby. Podpísali sa pod ňu viaceré osobnosti ako napríklad spisovatelia Peter Pišťanek, Michal Hvorecký, Daniel Hevier, odborník na literatúru Dado Nagy a viacerí vysokoškolskí profesori. Organizátorom sa ju podarilo doručiť do podateľní v budovách príslušných rezortov.

Tipy ako zlepšiť súčasnú katastrofálnu situáciu

„Urobte zamestnanie učiteľa konkurencieschopným iným zamestnaniam. Len trhovým mechanizmom dostanete ľudí do škôl,“ povedala Milica Križanová, učiteľka biológie a chémie na Gymnáziu Jána Papánka. Ako príklad uviedla výsledky celosvetového výskumu PISA z roku 2009. „Austrália naliala do školstva 80 miliárd dolárov, z toho 74 miliárd išlo na pedagógov. Nehrajme sa, že dokážeme zvýšiť kvalitu školstva bez zvýšenia mzdy na úroveň iných zamestnaní s VŠ vzdelaním,“ myslí sa pedagogička.

V dave ľuďí bolo viacero originálnych... Foto: Ľuboš Pilc
Štrajk, namestie slobody V dave ľuďí bolo viacero originálnych transparentov.

Križanová predostrela aj konkrétne návrhy adresované premiérovi Ficovi, ktoré by mali pomôcť ozdraviť školstvo. Odporúča vykonať finančný audit v rezorte školstva, zmeniť tok financií tak, aby si nikto neodkrajoval z balíka peňazí. Žiada aj ohodnotenie učiteľa za skutočnú prácu a nie za počet odsedených hodín. Križanová poukazuje aj na fakt, že v roku 2000 bolo na ministerstve školstva zamestnaných 280 pracovníkov, zatiaľ čo dnes ich je 480. Nepozdáva sa jej ani skutočnosť, že na Slovensku existuje v súčasnosti 27 pedagogických fakúlt. Tie podľa nej produkujú absolventov, ktorí nemajú reálny záujem učiť, ale predovšetkým získať titul. V závere svojho prejavu apelovala, na vypracovanie konkrétnej stratégie tak, aby sa rodičia nemuseli skladať na učebné pomôcky a platiť za to, čo je povinnosťou štátu.

46 debata chyba