Múmie tisícky rokov uchovával extrakt z cédru

Egypťania balzamovali svojich mŕtvych pomocou dechtu z cédrového dreva a na rozdiel od doterajších tvrdení nepoužívali extrakt z borievky obyčajnej.

23.10.2003 08:15

Pod nový objav v egyptológii sa podpísal kolektív vedcov vedený biochemikom, prof. Ulrichom Weserom z univerzity v Tübingene. Svoje nové tvrdenia opreli experti o výsledky chemickej analýzy nepoužitého balzamu, ktorý namiešali starí Egypťania pred 3500 rokmi. Vo vzorke balzamu objavili vedci okrem iného účinnú látku guajakol, známy svojím pozoruhodným konzervačným účinkom.

Molekulárni archeológovia skúmali nepoužitý „chemický make-up“ z hrobu vysokopostavenej osobnosti 18. dynastie. Zvyšky pochádzajú z náleziska pri Deir al-Bahri a momentálne sú uložené v Metropolitnom múzeu v New Yorku.

V pátraní po balzamovacom tajomstve Egypťanov  použili vedci najmodernejšie metódy biochemickej analýzy, pracovali so spektometriou a plynovou chromatografiou. Výsledkom ich snaženia bol objav látok charakteristických pre céder, nenašli však nijakú stopu po borievke.

Veľká časť egyptológov zastáva názor, že starí Egypťania používali pri balzamovaní borievkové oleje. Pojem „kedros“ ktorý používal v opise mumifikácie aj grécky dejepisec Herodotos (490–425 pr.n.l.) sa však dá preložiť aj ako céder ale aj ako borievka. Cédre rastú predovšetkým v Libanone. K chybným záverom mohol prispieť aj nález múmie, ktorá mala v ruke naolejované bobule borievky obyčajnej.

Pozoruhodné konzervačné vlastnosti guajakolu využíva už dlhé stáročia aj západná civilizácia. V medicíne je táto látka známa ako súčasť starých liečivých mastí. Substancia vzniká aj pri údení šunky. Pred niekoľkými stáročiami ukladali gazdinky látky do truhlíc z cédra.