TIS: Najviac peňazí vo volebnej kampani minula doposiaľ PS/Spolu

Najviac peňazí vo volebnej kampani do blížiacich sa volieb do Národnej rady SR (NR SR) doposiaľ minula koalícia strán Progresívne Slovensko/Spolu - občianska demokracia (PS/Spolu). Na sociálnej sieti o tom informuje mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS). Koalícia ako prvá prekročila hranicu dvoch miliónov eur, keďže do kampane už investovala 2,12 milióna eur.

23.02.2020 16:15, aktualizované: 19:32
PS/Spolu truban beblavý Foto: ,
Atmosféra na Tyršovom nábreží počas tlačovky koalície PS/SPOLU, 15. február 2020.
debata (72)

Predstihla tým vládnu stranu Smer, ktorá je zatiaľ na druhom mieste s výdavkami na úrovni 1,93 miliónov eur. V PS/Spolu mali podľa TIS obzvlášť veľké výdavky na sociálnej sieti Facebook. Minuli tam takmer 75-tisíc eur, čo sú „najmohutnejšie facebookové výdavky za sedem dní ktorejkoľvek strany vôbec". Koalícia promovala najmä svoj blokačný postoj v parlamente.

„V PS/Spolu pritom ešte v októbri minulého roku odhadovali, že ich kampaň neprekročí 1,3 milióna eur. Túto sumu však už dvakrát prehodnotili, keďže v prieskumoch príliš ‚nehviezdili'. Pôvodný zámer mať reklamu iba na veľkých plochách prehodnotili a napokon k nim dokupovali aj menšie. Posledný mesiac kampane má tak koalícia popri 10 bigbordoch a 14 megabordoch aj 1 017 bilbordov. Cena jej februárovej outdoorovej kampane je 224-tisíc eur," priblížila mimovládka. Detaily kampane Smeru-SD nie sú dostupné, keďže na rozdiel od PS/Spolu strana Roberta Fica podľa TIS odmieta transparentnosť volebných výdavkov.

Tretím v poradí v doterajších výdavkoch na kampaň je hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO). „Matovičovci viac ako strojnásobili výdavky na svoju predvolebnú kampaň, keďže zaznamenali nárast z 526-tisíc eur na začiatku mesiaca na aktuálnych 1,8 milióna eur," ozrejmila TIS.

Z informácií mimovládky ďalej vyplýva, že oproti pôvodným očakávaniam zvyšovali výdavky na kampaň aj ďalšie strany. Strana Za ľudí bývalého prezidenta Andreja Kisku pôvodne plánovali na kampaň minúť 900-tisíc eur, aktuálne minuli už o tretinu viac, konkrétne 1,27 milióna eur. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) plánovala oficiálnu kampaň vo výške 1,2 milióna eur, v súčasnosti pritom minula už 1,36 milióna eur.

„Cez miliónovú hranicu sa dostali tento týždeň už aj strany Most-Híd a Slovenská národná strana (SNS). Obe zatiaľ do kampane investovali zhodne 1,07 milióna eur. Tento prah atakuje aj strana Vlasť Štefana Harabina (943-tisíc eur), ktorá napríklad tento týždeň nakúpila televíznu reklamnú kampaň za 102-tisíc eur," priblížila TIS.

Mimovládka zároveň upozornila, že aktuálny vývoj ešte neznamená, že PS/Spolu minie na voľby najviac. „Platenie faktúr závisí od dohody s dodávateľmi a volebný účet tak nemusí odzrkadľovať presný stav v teréne. V prezidentských voľbách si napríklad až tretinu svojich výdavkov nechal na splatenie až po voľbách kandidát Smeru Maroš Šefčovič. Smer má na volebnom účte vložených ešte 643-tisíc, ďaleko najviac zo všetkých strán," vysvetlila TIS.

Strany doteraz celkovo na oficiálnu kampaň pred parlamentnými voľbami minuli už 15 miliónov eur. „Finálny účet budeme poznať až koncom marca, dokedy musia strany vyúčtovať cez svoje transparentné účty úplne všetky výdavky," uzavrela mimovládka.

Zneužívalo PS na kampaň facebookové konto prezidentky?

TIS tiež informovalo, že Progresívne Slovensko (PS) údajne zneužívalo na kampaň facebookové konto prezidentky Zuzany Čaputovej. PS malo podľa mimovládky pri cielení inzercie na Facebooku v rukách aj aktuálne kontakty profilovej stránky prezidentky. TIS ako príklad uviedla inzerát lídra PS Michala Trubana z tohto týždňa s reakciami Andreja Danka (SNS) na blokádu Národnej rady SR. V popise cielenia reklamy je uvedené, že okrem iného sa status ukazoval aj fanúšikom stránky prezidentky. Hovorca hlavy štátu Martin Strižinec v reakcii mimovládke napísal, že o takýchto aktivitách nevedia.

„Reklamu je možné takto nastaviť len vtedy, ak disponujete administrátorskými právami k dotyčnej stránke, respektíve tá vám prístup ku kontaktom umožnila, čo nám potvrdil aj zamestnanec Facebooku," vysvetlila TIS.

Hovorca prezidentky Martin Strižinec v reakcii mimovládke napísal, že o takýchto aktivitách nevedia. „Pôvodní administrátori facebookového profilu Zuzany Čaputovej boli nahrádzaní postupne novými, v závislosti od toho, ako sa priebežne dopĺňal tím spolupracovníkov prezidentky a odbor komunikácie," priblížil Strižinec. Mimovládke však neodpovedal, kto aktuálne stránku spravuje a či takéto konanie považuje za etické. Zuzana Čaputová bola podpredsedníčkou a prezidentskou kandidátkou PS. Pri zvolení mala na sociálnej sieti stotisíc sledovateľov. Po víťazstve vo voľbách sa členstva v strane vzdala a sľubovala nadstraníckosť.

„Je dobré, a o to sa budem aj ja usilovať, ak prezident zostáva nadstranícky, ak je skôr zástupcom občanov. Mal by byť reprezentantom občanov, všetkých voličov, byť nad delením na politické subjekty," povedala v lete 2019 pri nástupe do funkcie. V súčasnosti má na svojej profilovej stránke na sociálnej sieti 183-tisíc fanúšikov.

„Reklamu na Facebooku cielime na veľké množstvo cieľových skupín, podľa záujmov aj demografických údajov. Používame aj cieľové skupiny z predošlých kampaní PS/Spolu. Jedným z publík boli aj fanúšikovia stránky Zuzany Čaputovej. Po upozornení sme nášho dodávateľa požiadali o zrušenie cielenia podľa fanúšikov stránky," reagovala na otázky TIS hovorkyňa koalície Silvia Hudáčková. Z Facebooku mimovládku informovali o tom, že ak chceli priamo cieliť na fanúšikov stránky prezidentky, ako to robili v PS, museli mať k jej profilu admin prístup.

72 debata chyba
Viac na túto tému: #Transparency International #predvolebná kampaň #TIS #parlamentné voľby 2020 #PS/Spolu
Flowers