Regionálne voľby od začiatku vzniku ôsmich samosprávnych krajov sprevádza zúfalo nízky záujem voličov. Voliť chodí len okolo 20 percent ľudí. Iba v prvých voľbách v roku 2001 prišlo 26 percent voličov. Kraje pritom zásadne ovplyvňujú život ľudí v regiónoch, majú na starosti zdravotné a sociálne služby, regionálne cesty, dopravu, stredné školy a kultúru. O to nepochopiteľnejšie je, prečo kandidáti s presviedčaním ľudí otáľajú.
Sledovaná Bystrica
Najviac sledovaný je Banskobystrický kraj, ktorý od minulých volieb ovláda extrémista Marian Kotleba. Už mesiace sa s napätím diskutuje, kto župana Kotlebu porazí. Čo sa týka bratislavského regiónu, kampaň sa začala na jar a bude zrejme najdrahšou zo všetkých krajov. Vyjsť by mala na státisíce eur, o županské kreslo sa usiluje až 18 kandidátov.
Aj sociológ Pavel Haulík hovorí, že v ostatných krajoch, akoby župné voľby ani neexistovali. "Mám takú skúsenosť, že inde ľudia takmer nepoznajú kandidátov, a to do volieb nezostáva už veľa času. Keďže ich nepoznajú, tak ani nevedia, ako a či vôbec budú voliť,“ povedal Haulík.
Na rozdiel od parlamentných volieb, pred ktorými strany usporadúvajú mítingy s voličmi a ťahákmi sú televízne diskusie, v župných voľbách sú stretnutia s ľuďmi komornejšie. Kandidáti skôr využívajú na kontakt s voličmi víkendové akcie. Pripomínajú sa hlavne z bilbordov a plagátov, z novín, ktoré dostávajú domácnosti do schránok, a na sociálnych sieťach.
Čo ovplyvní voliča?
Čo napokon bude kľúčové pri rozhodovaní voličov o nových županoch? Zrejme viac ako programy to budú sympatie ku kandidátom, ich známosť a stranícka príslušnosť. „Nerobme si ilúzie, že by ľudia čítali programy a aktívne ich vyhľadávali. Skôr to vidím v základných posolstvách, ktoré sa uložia v hlavách ľudí. V Banskej Bystrici to môže byť napríklad odpočet županovi Kotlebovi,“ povedal sociológ Martin Slosiarik.
Aj keď je kampaň finančne limitovaná, očakáva sa, že pôjde do státisícov najmä v Bratislavskom kraji. Strany môžu minúť najviac 500-tisíc eur, kandidát na župana 250-tisíc eur, prispievať môžu aj sponzori ako tretie strany do výšky 25-tisíc eur. Hoci všetky financie majú tiecť cez transparentné účty, aby verejnosť vedela, koľko a na čo kandidáti míňajú, existujú pochybnosti o čistote kampane.
Súčasný bratislavský župan Pavol Frešo, ktorý sa o zvolenie uchádza znovu ako nezávislý, mal v piatok na transparentnom účte 3,53 eura. Zatiaľ mu prispelo len niekoľko fyzických osôb sumou menšou ako jedno euro. Najviac mu venoval jeho protikandidát Jozef Uhler – 1,71 eura. Frešo stále nezverejnil, z čoho svoju kampaň vlastne financuje. Jeho bilbordy síce po kraji nevisia, má však plagáty v MHD, rozdáva noviny na kvalitnom papieri a má kontajnery, kde sa stretáva s ľuďmi.
Ďalší nezávislý kandidát Milan Ftáčnik pred časom uviedol, že do kampane vložil vlastné úspory 25-tisíc eur. Najväčšou sumou 20-tisíc eur ho podporil Radovan Grohol, jeho agentúra zároveň realizuje Ftáčnikovu kampaň. Kandidát Daniel Krajcer mieni investovať do kampane približne 100-tisíc eur. Na výdavky mu prispejú ako fyzické osoby Juraj Miškov (SKOK), minister László Sólymos (Most-Híd) a Martin Jóna (Strana zelených). Kandidát pravicových opozičných strán Juraj Droba z SaS povedal, že použije vlastné zdroje 20-tisíc eur a zvyšných 120-tisíc od materskej strany SaS.
V Banskobystrickom kraji nezávislý kandidát na župana Ján Lunter (s podporou Smeru, Mostu-Híd) má v najsilnejšom období kampane mesačne prenajatých 80 až 90 plôch pre bilbordy. Do kampane investoval z vlastných zdrojov 40-tisíc eur a z verejnej zbierky doteraz získal 160-tisíc eur.
Kotleba na kampaň zneužíva svoj úrad. Na vchode do budovy úradu spustil reproduktory, kde vo večerných hodinách, napríklad 14. septembra o ôsmej večer, zneli zvukové záznamy z jeho tlačových konferencií.
Ďalší kandidát v kraji Stanislav Mičev má rozpočet na kampaň 100-tisíc eur, polovicu z vlastných zdrojov, druhu polovicu od darcov. Martinovi Klusovi vyčlenila SaS 100-tisíc eur. Je však otázkou, či Mičev a Klus kampaň dokončia. Tento týždeň po zverejnení dvoch prieskumov by malo byť známe, či z volieb odstúpia spolu s ďalšími tromi kandidátmi a podporia Luntera.
V Nitrianskom kraji súčasný župan Milan Belica (Smer, SNS, Most-Híd) kampaň rozbehol už v júni na bilbordoch či plagátoch MHD, ktorá ho vyšla na 14 750 eur. V Trnavskom kraji župan Tibor Mikuš (nezávislý) kampaň rozbieha až teraz v októbri. Organizovať verejné volebné stretnutia neplánuje, ale v prípade pozvania sa na nich zúčastní. Kampaň si bude financovať výlučne sám. Mikušov protikandidát Konrád Rigó použije stranícke zdroje Mostu-Híd a z vlastných peňazí 5-tisíc eur.
Prešovský župan Peter Chudík (Smer) povedal, že jeho kampaň by mala stáť približne 100-tisíc eur a ide predovšetkým o peniaze strany Smer. „Do kampane investujem aj svoje vlastné zdroje, zhruba 10– až 15-tisíc eur a predpokladám, že časť finančných prostriedkov pôjde aj od mojich podporovateľov a sympatizantov,“ povedal Chudík. Jeho protikandidát Milan Majerský môže počítať so sumou 70-tisíc eur od materského KDH, z vlastných peňazí dá 5-tisíc eur. Majerský predpokladá, že rozpočet na kampaň nepresiahne 120-tisíc eur. V Košickom kraji kandidát na župana Richard Raši (Smer) povedal, že strana poskytla na voľby 75-tisíc eur, na transparentný účet spolu s podporovateľmi vložil doteraz 37-tisíc eur.
Politické strany môžu minúť v kampani najviac 500-tisíc. Takúto sumu na voľby vyčlenili Smer aj Most-Híd. Národniari zatiaľ na transparentnom účte priznali 130-tisíc eur. Opozičná SaS každému zo svojich troch kandidátov na župana poskytla po 100-tisíc eur. Pre kandidátov na poslancov má pripravených približne 120-tisíc eur. Obyčajní ľudia v auguste vložili na transparentný účet 150-tisíc eur. Kotlebova strana vyčlenila 75-tisíc eur.