Súboj o župy okrem dvoch krajov zamrzol

Ostrá kampaň pred župnými voľbami je zatiaľ len v dvoch krajoch, Banskobystrickom a Bratislavskom, hoci oficiálne sa začala už na konci júna. Regionálne voľby budú o 31 dní, uskutočnia sa v sobotu 4. novembra. Kandidáti tak majú najvyšší čas povedať voličom čo najviac o sebe a svojich plánoch, v niektorých prípadoch aj oznámiť, že vôbec kandidujú.

03.10.2017 07:00
i-trencin-michalkova-4X Foto: ,
Župné voľby sa blížia. Zatiaľ ich ohlasujú najmä bilbordy.
debata (26)

Regionálne voľby od začiatku vzniku ôsmich samosprávnych krajov sprevádza zúfalo nízky záujem voličov. Voliť chodí len okolo 20 percent ľudí. Iba v prvých voľbách v roku 2001 prišlo 26 percent voličov. Kraje pritom zásadne ovplyvňujú život ľudí v regiónoch, majú na starosti zdravotné a sociálne služby, regionálne cesty, dopravu, stredné školy a kultúru. O to nepochopiteľnejšie je, prečo kandidáti s presviedčaním ľudí otáľajú.

Sledovaná Bystrica

Najviac sledovaný je Banskobystrický kraj, ktorý od minulých volieb ovláda extrémista Marian Kotleba. Už mesiace sa s napätím diskutuje, kto župana Kotlebu porazí. Čo sa týka bratislavského regiónu, kampaň sa začala na jar a bude zrejme najdrahšou zo všetkých krajov. Vyjsť by mala na státisíce eur, o županské kreslo sa usiluje až 18 kandidátov.

Aj sociológ Pavel Haulík hovorí, že v ostatných krajoch, akoby župné voľby ani neexistovali. "Mám takú skúsenosť, že inde ľudia takmer nepoznajú kandidátov, a to do volieb nezostáva už veľa času. Keďže ich nepoznajú, tak ani nevedia, ako a či vôbec budú voliť,“ povedal Haulík.

Na rozdiel od parlamentných volieb, pred ktorými strany usporadúvajú mítingy s voličmi a ťahákmi sú televízne diskusie, v župných voľbách sú stretnutia s ľuďmi komornejšie. Kandidáti skôr využívajú na kontakt s voličmi víkendové akcie. Pripomínajú sa hlavne z bilbordov a plagátov, z novín, ktoré dostávajú domácnosti do schránok, a na sociálnych sieťach.

Čo ovplyvní voliča?

Čo napokon bude kľúčové pri rozhodovaní voličov o nových županoch? Zrejme viac ako programy to budú sympatie ku kandidátom, ich známosť a stranícka príslušnosť. „Nerobme si ilúzie, že by ľudia čítali programy a aktívne ich vyhľadávali. Skôr to vidím v základných posolstvách, ktoré sa uložia v hlavách ľudí. V Banskej Bystrici to môže byť napríklad odpočet županovi Kotlebovi,“ povedal sociológ Martin Slosiarik.

Aj keď je kampaň finančne limitovaná, očakáva sa, že pôjde do státisícov najmä v Bratislavskom kraji. Strany môžu minúť najviac 500-tisíc eur, kandidát na župana 250-tisíc eur, prispievať môžu aj sponzori ako tretie strany do výšky 25-tisíc eur. Hoci všetky financie majú tiecť cez transparentné účty, aby verejnosť vedela, koľko a na čo kandidáti míňajú, existujú pochybnosti o čistote kampane.

Súčasný bratislavský župan Pavol Frešo, ktorý sa o zvolenie uchádza znovu ako nezávislý, mal v piatok na transparentnom účte 3,53 eura. Zatiaľ mu prispelo len niekoľko fyzických osôb sumou menšou ako jedno euro. Najviac mu venoval jeho protikandidát Jozef Uhler – 1,71 eura. Frešo stále nezverejnil, z čoho svoju kampaň vlastne financuje. Jeho bilbordy síce po kraji nevisia, má však plagáty v MHD, rozdáva noviny na kvalitnom papieri a má kontajnery, kde sa stretáva s ľuďmi.

Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
zupne volby bilbordy bilboardy

Ďalší nezávislý kandidát Milan Ftáčnik pred časom uviedol, že do kampane vložil vlastné úspory 25-tisíc eur. Najväčšou sumou 20-tisíc eur ho podporil Radovan Grohol, jeho agentúra zároveň realizuje Ftáčnikovu kampaň. Kandidát Daniel Krajcer mieni investovať do kampane približne 100-tisíc eur. Na výdavky mu prispejú ako fyzické osoby Juraj Miškov (SKOK), minister László Sólymos (Most-Híd) a Martin Jóna (Strana zelených). Kandidát pravicových opozičných strán Juraj Droba z SaS povedal, že použije vlastné zdroje 20-tisíc eur a zvyšných 120-tisíc od materskej strany SaS.

V Banskobystrickom kraji nezávislý kandidát na župana Ján Lunter (s podporou Smeru, Mostu-Híd) má v najsilnejšom období kampane mesačne prenajatých 80 až 90 plôch pre bilbordy. Do kampane investoval z vlastných zdrojov 40-tisíc eur a z verejnej zbierky doteraz získal 160-tisíc eur.

Kotleba na kampaň zneužíva svoj úrad. Na vchode do budovy úradu spustil reproduktory, kde vo večerných hodinách, napríklad 14. septembra o ôsmej večer, zneli zvukové záznamy z jeho tlačových konferencií.

Ďalší kandidát v kraji Stanislav Mičev má rozpočet na kampaň 100-tisíc eur, polovicu z vlastných zdrojov, druhu polovicu od darcov. Martinovi Klusovi vyčlenila SaS 100-tisíc eur. Je však otázkou, či Mičev a Klus kampaň dokončia. Tento týždeň po zverejnení dvoch prieskumov by malo byť známe, či z volieb odstúpia spolu s ďalšími tromi kandidátmi a podporia Luntera.

V Nitrianskom kraji súčasný župan Milan Belica (Smer, SNS, Most-Híd) kampaň rozbehol už v júni na bilbordoch či plagátoch MHD, ktorá ho vyšla na 14 750 eur. V Trnavskom kraji župan Tibor Mikuš (nezávislý) kampaň rozbieha až teraz v októbri. Organizovať verejné volebné stretnutia neplánuje, ale v prípade pozvania sa na nich zúčastní. Kampaň si bude financovať výlučne sám. Mikušov protikandidát Konrád Rigó použije stranícke zdroje Mostu-Híd a z vlastných peňazí 5-tisíc eur.

Prešovský župan Peter Chudík (Smer) povedal, že jeho kampaň by mala stáť približne 100-tisíc eur a ide predovšetkým o peniaze strany Smer. „Do kampane investujem aj svoje vlastné zdroje, zhruba 10– až 15-tisíc eur a predpokladám, že časť finančných prostriedkov pôjde aj od mojich podporovateľov a sympatizantov,“ povedal Chudík. Jeho protikandidát Milan Majerský môže počítať so sumou 70-tisíc eur od materského KDH, z vlastných peňazí dá 5-tisíc eur. Majerský predpokladá, že rozpočet na kampaň nepresiahne 120-tisíc eur. V Košickom kraji kandidát na župana Richard Raši (Smer) povedal, že strana poskytla na voľby 75-tisíc eur, na transparentný účet spolu s podporovateľmi vložil doteraz 37-tisíc eur.

Politické strany môžu minúť v kampani najviac 500-tisíc. Takúto sumu na voľby vyčlenili Smer aj Most-Híd. Národniari zatiaľ na transparentnom účte priznali 130-tisíc eur. Opozičná SaS každému zo svojich troch kandidátov na župana poskytla po 100-tisíc eur. Pre kandidátov na poslancov má pripravených približne 120-tisíc eur. Obyčajní ľudia v auguste vložili na transparentný účet 150-tisíc eur. Kotlebova strana vyčlenila 75-tisíc eur.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #voľby do VÚC