Väčšina strán sa v kampani spoľahla na renomované agentúry. Hlavní hráči – vládny Smer a opozičná SDKÚ o agentúrach nehovoria. Smer všetky podrobnosti kampane tají, SDKÚ tvrdí, že si robí kampaň sama. Obe ju však zverili rovnakým ľuďom, na ktorých sa spoľahli už aj v minulosti. Pre Smer ju robí Ivan Kováč a jeho Updown Production, pre SDKÚ Ján Kováčik. Pravde povedal, že je v štábe ako fyzická osoba. Nákup médií pre SDKÚ robí N3 media, patriaca do Kováčikovej skupiny Forza. Kováčik financoval aj prezidentskú kampaň podpredsedníčky SDKÚ Ivety Radičovej.
Ostatné strany, ktoré by sa podľa prieskumov mohli dostať do parlamentu, nemali problém povedať, koho poverili kampaňou. Len HZDS a SNS tvrdia, že ju robia s vlastnými štruktúrami, SNS s pomocou osôb, ktoré nespadajú pod nijakú firmu. V minulých voľbách pracovala pre HZDS agentúra exnovinára Braňa Kráľa, po voľbách sa stal hovorcom ministra pôdohospodárstva. SNS sa obrátila na agentúry zo Žiliny, kde má zázemie predseda strany Ján Slota ako dlhoročný primátor.
„Neverím tomu, že si nejaká strana robí kampaň sama. Stranícke aparáty majú dosť práce s politickou organizáciou,“ hovorí Fedor Flašík, ktorý začínal kampaňou v hviezdnych rokoch HZDS. Ako hovorí, stranám musí niekto urobiť aspoň grafický dizajn. Cenu kampane odhaduje na 3,5 až 5 miliónov eur, pri najväčších aj na viac. Zákon náklady na kampaň neobmedzuje.
„Zatiaľ to vyzerá, že na Slovensku sa o voliča uchádzajú len ľavicové strany. S prevahou vyhrávajú sociálne slogany a témy,“ tvrdí analytik Ján Baránek. V čase krízy je to podľa neho pochopiteľné. Najkonkrétnejšia sa mu zdá kampaň KDH a SaS.
Kým na Západe sa okrem tradičných sloganov, sľubujúcich lepšiu budúcnosť bez uťahovania opaskov, objavujú aj zelené témy či práva homosexuálov a hendikepovaných občanov, na Slovensku chýbajú. Odborníci sa zhodujú, že sme na nadstavbové témy nedozreli. „U nás sú také veľké sociálne rozdiely, že zameranie kampane je prirodzené. Čím horšia je sociálna situácia, tým menej sa objavuje zelených tém,“ hovorí Baránek.
SMK bude spolupracovať s agentúrou Music Art, ktorá funguje od roku 1993, na stránke má logo SMK. Ponúka Alexandrovcov, ABBA The Show či zábavný program o jazykovom zákone so známymi maďarskými umelcami zo Slovenska i z Budapešti. Strana sa sústredí na juhovýchod Slovenska, navštíviť chce väčšinu obcí s maďarskými voličmi. „Predvolebnú kampaň robíme vo vlastnej réžii v spolupráci s odborníkmi v regiónoch,“ povedala hovorkyňa SMK Eva Dunajská.
Pre konkurenčný Most pracujú tri agentúry. Medzi nimi je aj i-step, ktorá v minulosti robila kampane SMK. Klientmi i-step sú napríklad OTP banka, Julius Meinl, kníhkupectvá Panta Rhei. Ďalšími sú agentúry Bumerang a Brainsum, zamerané na marketing na webe. Most pripravil pre voličov kampaň za 714-tisíc eur.
KDH sa obrátilo na grafické štúdio Calder a na medzinárodnú mediálnu agentúru Carat. Calder zakladali od roku 1994 dizajnéri a voľní umelci, robí logá, brožúry, plagáty a výstavy. Carat je svetovým lídrom v digitálnych médiách.
SaS zverila kampaň agentúre E-motion. Je dcérskou spoločnosťou renomovanej svetovej spoločnosti MUW Saatchi & Saatchi. Šéfuje jej podpredseda SaS Juraj Miškov. Strana kalkuluje s kampaňou za 300-tisíc eur. E-motion zastupuje veľké firmy, medzi nimi OMV, ČSOB, Heineken.
Pavel Hapák z časopisu Stratégie, ktorý sa v reklame a politickom marketingu pohybuje dlhodobo, pripomína, že na získanie voliča nestačia len bilbordy či známi umelci, ktorých strany angažujú. Najdôležitejšie pre volebný úspech je začať tvrdo pracovať aspoň dva roky pred voľbami. V tom dnešná opozícia zaspala. „Od volieb neurobili takmer nič,“ hovorí. Strany by nemali zabúdať, že veľký vplyv na verejnú mienku majú predvolebné televízne diskusie. Tie môžu odpísať favorita alebo vyzdvihnúť outsidera, ako nedávno v britskej kampani pomohli liberálom predbehnúť v odhadoch labouristov.
Koľko chcú dať strany na kampaň
- Smer 1 mil. eur úver + peniaze, ktoré dostáva z rozpočtu na fungovanie strany
- SDKÚ 1,3 mil. eur úver
- KDH 1 mil. eur úver
- HZDS nevie odhadnúť, zaplatí z peňazí od štátu za hlasy voličov
- SNS 690-tis. eur z peňazí, ktoré dostáva z rozpočtu na fungovanie strany
- SMK 300-tis. eur úver
- Most 600-tis. eur úver
- SaS 300-tis. eur z darov členov a členského