Fico kampaň nepotrebuje, SDKÚ sa mala držať reforiem, tvrdí odborník

Robert Fico predvolebnú kampaň nepotrebuje, robí ju nepretržite od volieb v roku 2002. Teraz mu stačí aj čistý bilbord, tvrdí expert na reklamu a médiá, vydavateľ mesačníka Stratégie Pavel Hapák. "Má silnú intuíciu, skutočný talent. Nepotrebuje poradcov."

25.04.2010 13:24
kampaň Foto: ,
Volebné kampane strán sa už rozbehli. SDKÚ ju začala 16. apríla v Košiciach (horná fotografia). Minister vnútra Robert Kaliňák zavítal na kampaň Smeru do Veľkého Krtíša (spodná fotografia).
debata (93)

Skôr mala rozbehnúť kampaň aj opozícia. „Začať dva mesiace pred voľbami je neskoro,“ hovorí Hapák. O predsedovi SDKÚ si myslí, že mal s noblesou odstúpiť už pred dvoma rokmi a ísť do Európskeho parlamentu šíriť pozitívny imidž Slovenska, ktorý SDKÚ v zahraničí objektívne mala. „Odtiaľ mohol Mikuláš Dzurinda vplývať na posilňovanie svojej pozície doma a pripravovať sa na rozhodujúci súboj s ľavicou.“

SDKÚ by sa mala vrátiť k tomu, v čom bola silná a kompetentná. Prosperujúce a ekonomicky zdravé Slovensko s pokračujúcimi reformami. „Namiesto toho sa zľakla a začala loviť u Fica. A to ešte s nekonfrontačným lídrom tam, kde sa očakáva tvrdý súboj so silným protivníkom.“

Pavol Hapák pre Pravdu zhodnotil kampaň doterajších parlamentných strán a troch ďalších, ktoré majú šancu dostať sa do parlamentu. Najpríjemnejšie ho prekvapila kampaň KDH. Vladimír Mečiar, ktorého niektoré prieskumy posielajú mimo parlamentu, má podľa Hapáka stále istých 5 percent voličov.

Hodnotenie predvolebnej kampane podľa Pavla Hapáka

Smer - Sociálna demokracia, logo Foto: Smer
Smer - Sociálna demokracia, logo Smer - Sociálna demokracia, logo

SMER

Pavel Hapák (49) Foto: archív Pavla Hapáka
Pavel Hapák Pavel Hapák (49)

Pavel Hapák (49)
absolvoval Prírodovedeckú fakultu UK v Bratislave. Bol riaditeľom agentúry GfK Slovakia, neskôr spoluzakladal vydavateľstvo mesačníka o reklame, marketingu a médiách – Stratégie. Dnes pôsobí ako riaditeľ vydavateľstva Sanoma Magazines Slovakia, ktoré vydáva aj ďalšie odborné periodiká v oblasti reklamy a marketingu, obchodu, reštaurácií a cestovného ruchu a zdravotníctva. Od roku 1998 sa pravidelne pohybuje v oblasti komunikačných a reklamných kampaní politických strán a skúmaním ich vplyvov na rozhodovanie sa rôznych sociálnych skupín obyvateľstva.


Má jednoduchú udržiavaciu kampaň, viac ani nepotrebuje. Prvé a možno aj posledné posolstvo Smeru znie Za ľudí, pre Slovensko. Robert Fico robí totiž permanentnú kampaň, odkedy vstúpil do politiky a doteraz sa mu v tomto nasadení nikto nevyrovnal. Smer si len potrebuje potvrdzovať svoj status a na to mu celkom stačia jasné a čisté bilbordy a zabávačské mítingy. To, čo robí Smer, je jednoduché, obsahovo prázdne a nudné, ale presne cielené. Podľa môjho názoru aj účinné. Teraz už stačí, aby sa nenechal vyprovokovať opozíciou.

SDKÚ Najsilnejšia opozičná strana zle komunikuje a prináša mnohé otázky: Je alebo nie je Iveta Radičová líder? Prečo SDKÚ opustila jediné kompetentné posolstvo, ktoré kedy mala, a to boli reformy a ekonomicky zdravé Slovensko?
Prečo sa tlačí do Ficovho priestoru, kde nemá... Foto: SDKÚ
Logo SDKÚ Prečo sa tlačí do Ficovho priestoru, kde nemá šancu? Komu a čo vlastne chce povedať? Zrazu hovorí o strednej vrstve - kde bola doteraz? Voči čomu sa vymedzuje a či vôbec? To sú otázky, ktoré mi logicky napadajú, keď sa dívam na ich inak relatívne čisté a graficky zrozumiteľné bilbordy. Zatiaľ to nevyzerá na kampaň toho, kto chce zvíťaziť a niečo zmeniť. Skôr oznamovať, že je pripravený k niekomu sa pridať.

Prečo sa tlačí do Ficovho priestoru, kde nemá šancu? Komu a čo vlastne chce povedať? Zrazu hovorí o strednej vrstve – kde bola doteraz? Voči čomu sa vymedzuje a či vôbec? To sú otázky, ktoré mi logicky napadajú, keď sa dívam na ich inak relatívne čisté a graficky zrozumiteľné bilbordy. Zatiaľ to nevyzerá na kampaň toho, kto chce zvíťaziť a niečo zmeniť. Skôr oznamovať, že je pripravený k niekomu sa pridať.

Foto: Pravda
KDH

KDH

KDH správne stavilo na jednoduchú kampaň. Posolstvá – Sme pokojní a slušní, podporujeme rodiny, bojujeme proti korupcii a zlodejčinám v tomto štáte – sú jasné a zrozumiteľné. Navyše, predseda strany Ján Figeľ má práve takýto imidž, založený na hodnotách, získaných z pôsobenia v Európskej únii. To oceňujem. Bilbordy sú jednoduché, menej kreatívne, ale čitateľné a zrozumiteľné. A to je niekedy viac, ako prehnaná originalita. O kreativitu sa skôr pokúša Daniel Lipšic. Jeho návštevy v obývačkách považujem za individuálnu ambíciu bodovať nápaditosťou. KDH urobí dobre, ak vydrží v tomto štýle a pokojne bude vysvetľovať svoje priority. Od kresťanskej strany sa neočakáva, že bude netolerantná a agresívna, čo sú vlastnosti, ktoré prezentoval Vladimír Palko, ale aj Lipšic.

HZDS Foto: HZDS
HZDS logo HZDS

HZDS

Najsilnejším prvkom kampane je Vladimír Mečiar. Jeho hádanky typu: „Viem, ale nepoviem,“ ešte fungujú. Stále je tu skupina voličov, ktorí milujú Mečiara aj za tieto nevyspytateľné výroky. On to vie a taká je a bude aj kampaň HZDS. V strane dobre vedia, že udržať ich v parlamente môže len osoba predsedu, ktorá je schopná samotná vygenerovať relatívne istých 5 percent, potrebných na vstup do Národnej rady. Napriek tomu by sa malo hnutie vyhýbať posolstvám, ako je boj s korupciou. To je zatiaľ jediné, čo Mečiar spomína. Mal by si radšej nájsť pozitívnejšiu tému a snažiť sa presvedčiť zvyšok svojich voličov, že sa ho oplatí voliť viac ako Jána Slotu.

Foto: www.sns.sk
SNS, Slovenská národná strana

SNS

Tu možno hovoriť len o očakávaniach, SNS zatiaľ nič neprezentovala. Náplňou bude jednoznačne národnostná politika, otázkou je, kde sa bude pohybovať. Či v podobe decentnej obhajoby národných záujmov, alebo až na úrovni vulgárnej maďarskej karty. Ani jedna z týchto stratégií nezaručuje vstup do parlamentu a priznám sa, neviem si predstaviť, čo viac by od Jána Slotu mohlo vzísť. Strane by mohlo pomôcť, ak by tvrdo a zároveň decentne obhajovala národné záujmy a tradície. Vlastenectvo je veľmi dobrá téma, len by ju nemal prezentovať Ján Slota.

SMK Foto: Pravda
SMK logo SMK

SMK

Strana Pála Csákyho je očakávaným sparringpartnerom SNS. Zatiaľ nie je známa stratégia kampane SMK ani jej vizualizácia. Ak aj bude nejaká výraznejšia kampaň, tak len pre svojich 5 – 6 percent obyvateľov najmä maďarskej menšiny. SMK by mala čo najmenej komunikovať prostredníctvom Pála Csákyho, ktorý nie je voličmi vnímaný ako silný, vizionársky a kompetentný líder. Potom je reálne, že hranicu na vstup do parlamentu môže SMK dosiahnuť.

Foto: Pravda
Most-Híd

MOST

Béla Bugár stavil sám na seba – má pozitívny imidž a charizmu. V pomerne slabej komunikácii cítiť pokus o vymedzenie sa voči SMK, čo je tiež jeho jediná šanca, ako vo voľbách uspieť. Posolstvo „spájame“, je síce správne a logické, chýba však potvrdenie kompetencií, že je to naozaj tak. Predpokladám, že môže prísť v priebehu kampane, či už na mítingoch, v médiách alebo na bilbordoch. Ak sa Bugár tvrdšie nevymedzí oproti SMK, nebude čitateľný pre potenciálnych voličov a nemusí získať 2 až 3 percentá hlasov slovenských voličov, ktoré by tak veľmi potreboval. Potenciál na ne má. Most by mal jednoznačne staviť na bilbordy a mítingy, a to po celom Slovensku.

SaS Foto: Sloboda a Solidarita
Sloboda a Solidarita, logo SaS

SaS

SaS je vnímaná ako marketingová strana, založená na moderných princípoch, čo imponuje najmä mladým ľuďom vrátane prvovoličov. Doteraz sa agresívne vymedzovala oproti súčasnej vláde, neskôr aj SDKÚ. V súčasnosti v hravej kampani prezentuje žartovné slogany typu „riešenia miesto hašterenia“. Voliči by však ocenili jednoznačnejšie heslá, ako Bez práce nie sú koláče, alebo čokoľvek, čo prezentuje liberálne hodnoty. Hlavnému posolstvu – odvodovému bonusu, rozumie málokto. Kľúčové bude, ako Richard Sulík zvládne predvolebné mediálne výstupy, či v nich potvrdí kompetentnosť aj v iných oblastiach. SaS by mala jasne zadefinovať tri dôvody, prečo by mali voliči zrazu voliť novú stranu, rozdeliť tieto témy medzi troch lídrov. Absolvovať mediálne tréningy pre predsedu a podpredsedov a pripraviť sa na strategické mediálne vystúpenia. Tie v takýchto prípadoch totiž rozhodujú.

93 debata chyba