Chyba v prieskume môže stranu položiť

Prieskumy verejnej mienky sledujú voliči aj politické strany pred voľbami pozornejšie ako inokedy. Ich výsledky môžu ovplyvniť rozhodnutie, koho voliť, ako aj existenciu strany, keď jej preferencie klesnú pod päťpercentnú hranicu zvoliteľnosti.

12.05.2010 08:08
debata (11)

V tomto prípade platí nepísané pravidlo, že ak strana trikrát za sebou spadne pod päť percent, opúšťajú ju sponzori.

Problém tiež je, ak prieskum ukáže strane bez šance preferencie nad tri percentá. „Politici sa vtedy už vidia v parlamente, no takto to nefunguje,“ hovorí sociológ Pavel Haulík z agentúry MVK. Upozorňuje, že každá aj malá chyba v prieskumoch má veľký dosah, a preto agentúra, ktorá prieskumy robí, by mala byť dôveryhodná a skúsená.

Riaditeľ Inštitútu pre verejné otázky a politológ Grigorij Mesežnikov tvrdí, že pri posudzovaní dôveryhodnosti agentúry sú dôležité jej referencie. "Zárukou serióznosti je členstvo agentúry v asociácii výskumných agentúr.

Tá má totiž stanovené pravidlá pre metodiku, ktoré u svojich členov kontroluje," dodal riaditeľ. Členom asociácie sa podľa jej podpredsedníčky Stanislavy Chmelíkovej nemôže stať každý. Záujemca musí spĺňať štandardy kvality práce, ktoré stanovila asociácia, a dodržiavať etický kódex. Dôveryhodná agentúra sa ďalej pozná podľa toho, či má určeného odborníka, ktorý výsledky prieskumu vysvetľuje a berie za ne zodpovednosť. Dôležité tiež je, ako sa prezentuje na webe a či sa s ňou dá bez problémov skontaktovať.

Mesiac pred voľbami sa objavil nový prieskum preferencií politických strán. Uskutočnila ho neznáma Agentúra pre výskum verejnej mienky. Pretože ju nik nepozná, analytici sú v rozpakoch, ako sa k výsledku majú postaviť. „Som prekvapený, agentúru vôbec nepoznám. Je to jej prvý prieskum. Nič mi nehovoria ani mená, ktoré za ňou stoja, tým však nechcem diskvalifikovať jej prácu,“ zhodnotil prieskum Grigorij Mesežnikov.

Výsledky prieskumu majú viacero otáznikov. Jedným z nich sú vyššie zisky minoritných strán ako AZEN (až 3 %), Paliho Kapurková (1,2 %) a SDĽ (2,4 %).

Agentúru založil Martin Palásek, ktorý predtým pracoval v rovnakej oblasti v otcovej firme a tvrdí, že tento prieskum je jeho promo. „Je to vstup firmy na trh,“ vysvetľuje Palásek. Vyššie percentá pri týchto stranách vysvetľuje tým, že anketári poskytli opýtaným pomocnú kartu so skratkou strany a menom volebného lídra.
O tom, či do volieb urobí ešte viacero podobných prieskumov, Palásek ešte len uvažuje. K agentúre sa nevie vyjadriť ani asociácia reklamných agentúr. Stanislava Chmelíková to zdôvodňuje tým, že ju nepozná.

„Táto agentúra nie je naším členom a o členstvo ani nepožiadala,“ dodala Chmelíková. Pavel Haulík spomína, že v praxi sa už objavili také agentúry, ktoré prezentovali len jeden prieskum a potom skončili. Dôvodom je podľa neho slabý dopyt po volebných prognózach a vysoké náklady na prieskumy.

Prieskumy agentúr Focus, Median a MVK

Facebook X.com 11 debata chyba Newsletter