Kampaň Smeru môže zmobilizovať pravicového voliča

Negatívnu kampaň, s ktorou koncom minulého týždňa prišiel Smer, nie je na Slovensku bežná. Odborníci si zatiaľ jej efektom nie sú istí, ale zhodujú sa v tom, že je jednoznačne zameraná na terajších voličov Smeru. Ten sa na bilbordoch a plagátoch v mestskej hromadnej doprave jasne vymedzuje proti bývalej vládnej koalícii a varuje voliča, že je to "Hrozba pre Slovensko".

01.06.2010 11:52
SDKÚ, Smer, Bilbord Foto:
Volebné bilbordy Smeru a SDKÚ.
debata (115)

SDKÚ ako hlavný rival Smeru vyzerá zaskočená a dokazuje, že sa k takému urážaniu voličov nezníži. Podľa odborníkov Smeru tvrdý prístup nemusí pomôcť, SDKÚ by však k predsa len mala kampaň viesť jasnejšie a dôraznejšie.

„Aj kampaň je dialóg a ring, kde sa stretávajú dvaja súperi. SDKÚ mala vymyslieť niečo vtipné a noblesné, čím mohla získať navrch a pritiahnuť svojich voličov, ktorí sú už na ceste do SaS. Namiesto toho líderka strany víťazne oznamuje verejnosti a svojim sympatizantom, že ona do súboja nejde,“ hovorí Pavel Hapák z časopisu pre reklamu a marketing Stratégie.

Bývalá vládna strana by podľa neho mala pokračovať v rozvíjaní svojho hesla „Pohneme Slovensko dopredu“ ďalšími posolstvami, ako „dotiahneme reformy do konca, prinesieme viac investícii, zabránime korupcii, ušetríme na štátnych výdavkoch“. Myslí si, že doterajším spôsobom kampane si SDKÚ udrží len kmeňového voliča, tzv. tvrdé jadro. Voľnejšie a bojovnejšie zmýšľajúcich pravicových voličov tak zbiera SaS.

Aj politológ Grigorij Mesežnikov z Inštitútu pre verejné otázky by od SDKÚ očakával ostrejší súboj. „Majú čo prezentovať aj čo kritizovať,“ hovorí. Ich nové heslo „Zmena je na dosah“ nestačí, musia presvedčiť voličov, že sú schopní zmenu urobiť. Nekonfrontačný štýl volebnej líderky SDKÚ Ivety Radičovej, ako ho prezentovala aj v diskusii s Robertom Ficom, sa môže podľa neho ukázať ako nepresvedčivý. V politickom boji pred parlamentnými voľbami by mala výraznejšie prezentovať ciele strany. „Radičová preceňuje skúsenosti z prezidentskej kampane, kde mala naakumulovať čo najviac hlasov rôznych voličov,“ obáva sa Mesežnikov.

Kampaň Smeru Hapák nepovažuje za negatívnu, ale silne sa vymedzujúcu. „Straší a uráža pravicovo zmýšľajúcich voličov, nie voličov naľavo. A Smeru ide v tejto chvíli o svojich voličov.“ Tým, že Smer používa konkrétne hrozby , ako napríklad „spoplatnili zdravotníctvo, urobia to znova“, mobilizuje sociálne zmýšľajúcich voličov. „Je to kompetentné a premyslené strašenie. Fico jednoducho vyhodnotil situáciu ako potrebu mobilizovať voličov kompletne v ľavicovom spektre a aj kus do stredu – a to aj vzhľadom na kauzy, ktoré Smer zasiahli naplno minulý týždeň,“ dodáva Hapák. Efekt však môže byť dvojaký – zmobilizovať môže aj pravicového voliča.

Mesežnikov podotýka, že na Slovensku zatiaľ s takou kampaňou, akú priniesol na čiernych plagátoch Smer, skúsenosť nemáme.

O vplyve negatívnej kampane neexistujú výskumné dáta, konštatuje sociológ Pavol Haulík z agentúry MVK. Myslí si, že pokým nie je príliš osobná a nie je jej priveľa, odstrašujúci účinok na voliča nemá. Vymedzenie proti protivníkovi však podľa Haulíka nemusí fungovať. Celé predvolebné obdobie vníma ako negatívnu kampaň, keď strany na seba útočili, aj keď nie priamo na bilbordoch.

SDKÚ sa podľa Haulíka nemôže spoliehať ani na opakovanie efektu z posledných dvoch volieb, keď získala viac hlasov, ako jej prisudzovali prieskumy. Do volieb išla ako vládna strana, ktorej politika nemala priaznivý ohlas u voličov. Pri hlasovaní sa však rozhodli pre menšie zlo. „Volič sa vždy rozhoduje starostlivejšie a zodpovednejšie, keď už má vhodiť lístok,“ hovorí Haulík. Čo hovoria prieskumy, ukáže ako posledná agentúra MVK deň pred voľbami.

115 debata chyba
Flowers