Predstavitelia strany 99 % patria skôr k 1 percentu

, , 27.01.2012 14:00
99 percent, Alena Dušatková
Na čele kandidátky strany 99 % stojí Alena Dušatková, ktorá kedysi pôsobila na ministerstve hospodárstva, potom bola riaditeľkou viacerých inštitúcií a dnes vedie súkromnú agentúru. Autor:

Aj ja som 99 %. Takýmto vyhlásením končia svoje televízne spoty zástupcovia rovnomennej strany. "Sme bežní ľudia," zdôrazňujú aj na svojej internetovej stránke. Ich životopisy však svedčia o opaku. Manažérka, podnikatelia, známi advokáti či riaditeľ Baletu SND určite nepatria medzi tých, ktorých by trápili finančné problémy alebo nezamestnanosť. Novozaložená strana sa navyše ukrýva za názov protestného celosvetového hnutia 99 %, s ktorým nemá nič spoločné.

„Je to všeobecne používaný symbol,“ komentoval názov strany 99 % Pavol Pavlík, dvojka na kandidačnej listine. Odmieta, že by sa zviezli na úspechu hnutia, ktoré sa z USA rozšírilo aj do Európy. Práve ľudia, ktorí demonštrovali proti sociálnej nespravodlivosti a nadvláde bohatých, používali heslo My sme 99 %, ktoré prevzali od popredného ekonóma a nositeľa Nobelovej ceny Johna E. Stiglitza. Za 99 % sa považujú i kandidáti spomenutej strany. Naozaj však patria medzi zástupcov „bežných občanov“? „O tom by som dosť pochyboval,“ hovorí analytik Ján Baránek z agentúry Polis. „Ivan Weiss, Pavol Pavlík, Peter Vačok či Mário Radačovský to určite nie sú,“ skonštatoval.

Na čele kandidátky stojí Alena Dušatková. Kedysi krátko pôsobila na ministerstve hospodárstva, potom bola riaditeľkou viacerých inštitúcií, dnes vedie súkromnú agentúru. Ako informoval denník Sme, Národný ústav celoživotného vzdelávania, ktorý sedem rokov riadila, na ňu podal trestné oznámenie, pretože mala nezákonne rozdať odmeny zamestnancom vo výške 377–tisíc eur. Sama z nich v rokoch 2006 až 2008 dostala viac ako 60–tisíc. Polícia však trestné oznámenie zamietla, o prípade má rozhodnúť prokurátor. Pravda sa vo štvrtok pokúsila s Dušatkovou spojiť. Mobilný telefón najprv zdvihla, potom ho však zložila a ďalšie telefonáty nebrala.

Ako typický predstaviteľ bežných občanov nepôsobí ani Pavlík. Niekdajší redaktor Rádia Twist, moderátor TV Markíza, kde krátko šéfoval i spravodajstvu, je dnes konateľom firmy. Istý čas bol aj poradcom ministra kultúry Daniela Krajcera, ktorý je jeho priateľom.

„Netvrdím, že triem biedu, ale necítim sa nejako mimoriadne bohatý. Mám byt na hypotéku,“ bráni sa Pavlík. 99 % podľa neho netvrdia, že sú všetci chudobní. „99 percent nemá znamenať, že toľko ľudí je chudobných a jedno percento bohatých. To má znamenať, že 99 percent sú outsideri,“ tvrdí.

Peter Vačok, štvorka na kandidátke, bol najskôr policajným vyšetrovateľom, v súčasnosti je advokátom. Verejne známym sa stal za Mečiarovej éry v roku 1995 ako vyšetrovateľ únosu prezidentovho syna Michala Kováča do Rakúska. Pár dní po čine zistil, že do prípadu mohla byť zapletená Lexova SIS. Neskôr viacerých príslušníkov tajnej služby z únosu aj obvinil. Pre vyšetrovanie tejto kauzy musel z polície odísť. Ako advokát však pred súdom paradoxne zastupoval niektorých siskárov, ktorí boli podozriví z účasti na únose. Medzi jeho klientov patril aj nebohý mafiánsky bos Jozef Svoboda, ale aj ďalší ľudia, ktorých polícia považuje za osoby z podsvetia. Vačok to vysvetlil tým, že preňho je osoba, ktorú zastupuje, druhoradá, zaujíma ho len problém, ktorý rieši.

Najväčší rozpor sa však spája s hlavným sponzorom strany 99 %, bohatým podnikateľom Ivanom Weissom. Bývalý manažér SPP a študent Yaleovej univerzity v USA, chovateľ koní a hráč konského póla predtým finančne podporoval i SDĽ. O niektorých podozreniach voči jeho osobe hovorí aj internetový portál Slovak- Leaks.

Hra o reklamný čas

Strana, ktorá sa chce dostať do parlamentu a rozhodovať o zákonoch, ich sama porušuje. Z televízií a rádia sa verejnosti už viac ako týždeň v reklamných spotoch prihovárajú kandidáti strany 99 % – občiansky hlas. Táto reklama je podľa mediálnych odborníkov v rozpore so zákonom, pretože politická reklama sa v médiách môže vysielať až 21 dní pred voľbami, teda od 18. februára.

Strana sa bráni tým, že v spotoch len informuje o svojich prioritách. „Ak komerčná komunikácia obsahuje značku politickej strany, je to politická reklama,“ hovorí Zuzana Mistríková z Rady pre reklamu. Rastislav Kužel zo združenia Memo 98 si myslí, že spoty nie sú v súlade so zákonom. „Už sa nedá hovoriť o propagácii iniciatívy, keď bola zaregistrovaná na kandidátke do volieb. Treba si počkať na rozhodnutie rady, to je kompetentný orgán.“ dodal Kužel. Podľa neho by mala Rada pre vysielanie a retransmisiu rozhodnúť čo najskôr, aby sa predišlo neférovosti voči ostatným politickým stranám.

Rada síce rozbehla voči trom vysielateľom správne konanie kvôli podozreniu z porušenia zákona o zákaze politickej reklamy, ale zatiaľ nič nevyriešila. Ich zástupcovia na zasadnutie neprišli. „Účastníci konania boli upozornení, že ak ani toto právo nevyužijú, rada môže rozhodovať bez ich vyjadrenia,“ povedala Lucia Jelčová z odboru komunikácie rady.

Tlačové oddelenie iniciatívy 99 % nazýva prezentáciu v médiách „informačnou kampaňou o názoroch a prioritách“ a nie politickou kampaňou. Upozorňuje, že v médiách si ju objednala občianska iniciatíva 99 % a nie politická strana. Koľko za reklamu médiám zaplatili, odmietli zverejniť. Podľa cenníkov televízií sa suma môže pohybovať aj do dvoch miliónov eur.

(eo)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku