Drahú kampaň mal Kaník, Krajcerovi prispel Miškov

Sklamanie neúspešných kandidátov na posty županov sa nekončí len pri slabom volebnom výsledku. Predvolebná kampaň mnohých z nich totiž zhltla až desaťtisíce či dokonca státisíce eur, ktoré zväčša budú musieť zaplatiť sami. Koľko to presne bude, momentálne vyčísľujú.

12.11.2013 14:00
ludovit kanik Foto: ,
Ľudovít Kaník na kampaň vyčlenil podľa vlastných odhadov asi 100-tisíc eur.
debata (23)

Podľa zákona nie je kampaň pred regionálnymi voľbami limitovaná a kandidáti na ňu môžu vyčleniť, koľko chcú. Okrem ich vlastných finančných zdrojov a príspevkov politických strán, ktoré kandidáta podporujú, sa tiež ráta so sponzormi.

O najväčšom čísle v súvislosti s výdavkami na voľby zatiaľ hovorí Ľudovít Kaník, ktorý na kampaň vyčlenil podľa vlastných odhadov asi 100-tisíc eur. „Financoval som to zo svojich vlastných prostriedkov a príspevkov tých, ktorí chceli podporiť moju víziu rozvoja Banskobystrického kraja,“ povedal niekdajší minister práce, ktorý v súčasnosti podniká vo viacerých firmách zameraných na reštauračné služby či sprostredkovanie predaja. Presný pomer toho, koľko z celkovej sumy tvorili dary sympatizantov, vraj momentálne uviesť ešte nevie. „Za ten krátky čas sme ešte nestihli urobiť novšie prepočty, nechcel by som preto strieľať čísla. Dáme to dohromady a zverejníme,“ pokračuje Kaník.

Konkrétnu sumu zatiaľ nechce odhadovať tretí bratislavský kandidát na župana Daniel Krajcer. Jeho materská strana Nova ako mimoparlamentná strana bez štátneho príspevku svojich kandidátov finančne nepodržala. Náklady na Krajcerovu kampaň tak okrem neho samotného uhradil z väčšej časti spolustraník Juraj Miškov. „Nechceme vopred hovoriť nepresné čísla, no už pracujem na ich sumarizácii, aby sme ich mohli zverejniť,“ hovorí Miškov.

Ďalší exminister, Ivan Uhliarik, ktorý bojoval o vstup do župy v Trnave, odhaduje náklady svojej kampane na 40-tisíc eur. „Zhruba 20-tisíc eur platilo KDH a druhú časť ja zo svojich súkromných peňazí,“ vymenúva. „Sponzorov som nemal žiadnych, no peniaze neľutujem, pretože som aspoň poukázal na to, čo sa deje v našom kraji,“ dodáva Uhliarik.

Nejasné sú zatiaľ aj náklady prešovského kandidáta Jána Hudackého z KDH či žilinského kandidáta Miroslava Mikolášika. „Náklady na volebnú kampaň sú hradené z viacerých zdrojov, a to jednak z mojich osobných dlhodobých úspor, na financovaní sa podieľalo aj KDH, teda strana, ktorej som členom, ako aj dobrovoľní darcovia sympatizanti,“ uviedol Mikolášik s tým, že podrobný rozpis zverejní až po uzavretí všetkých faktúr. „Momentálne to ešte sumarizujeme, keďže platby bežali do poslednej chvíle. Nepôjde však o vysokú sumu, keďže bilbordov sme nemali až tak veľa, neinzerovali sme v žiadnom denníku, ani regionálnom, a na kampani sa podieľali najmä stranícki dobrovoľníci,“ odkázal zas Hudackého predvolebný tím. Na otázky o nákladoch kampane neodpovedali trnavský kandidát na župana József Nagy ani jeho košický kolega Rastislav Masnyk.

Samotné centrály sa k podpore svojich kandidátov postavili rôzne. Kým Smer vyčlenil až 265-tisíc eur, ktoré rozdelil rovnomerne medzi všetky kraje, SDKÚ zvolila odlišný postup. „Strana SDKÚ neposkytla kandidátom finančné prostriedky, poskytla technickú a personálnu podporu,“ uviedla hovorkyňa strany Jana Zvončeková. Na druhé miesto vo výške financií sa tak zaradila SaS so 120-tisíc eurami a následne Most-Híd (80-tisíc eur) a KDH (60-tisíc eur). Úspešní šéfovia krajov udávajú menšie sumy ako ich protivníci. Novozvolený trenčiansky župan Jaroslav Baška uviedol, že na kampaň dal z vlastného od 5– do 15-tisíc eur. Staronový župan v Prešove Peter Chudík minul asi 40-tisíc eur.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #voľby #kampaň #VÚC