Desať otázok Pravdy pre postupujúcich kandidátov
- Košický kraj má spomedzi krajov tretiu najvyššiu nezamestnanosť. Aké riešenie na jej zníženie by ste v prípade zvolenia za župana ponúkli?
- Ste za obnovenie niektorých regionálnych tratí, ktoré boli zrušené? Ak áno, ktorých, ak nie, prečo?
- Pre nízku volebnú účasť v 1. kole volieb sa ozývajú aj hlasy o zbytočnosti VÚC. Ako by ste voličov presvedčili o opaku?
- V Košickom kraji treba urýchliť opravy ciest. Vedeli by ste to zabezpečiť aj bez čerpania úverov, teda bez zadlženia kraja?
- Ako by ste oživili cestovný ruch v kraji? Počet turistov, ktorí ho navštívia, stále klesá.
- Stredné školy ponúkajú často študentom odbory, s ktorými sa nevedia uplatniť v praxi. Aké zmeny by ste urobili v tejto oblasti?
- Košický kraj má aj po nedávnom sprejazdnení R4 z Košíc do Milhoste stále najmenej kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Čo by ste podnikli na zlepšenie tohto stavu?
- Ako by ste riešili čoraz vypuklejší rómsky problém?
- Čo vám na vašom protikandidátovi najviac prekáža?
- Čo by ste z programu vášho protikandidáta realizovali?
Zdenko Trebuľa, predseda Košického samosprávneho kraja
Foto: Ivan Majerský, Pravda
- Na riešenie nezamestnanosti krajská samospráva nemá kompetencie. My môžeme vytvárať podmienky na to, aby investori mali záujem prísť do nášho kraja. Vieme to urobiť cez našich stredoškolákov, ktorých pripravíme v spolupráci s investorom podľa jeho predstáv. A to aj robíme. Spolupracujeme s vyše 270 zamestnávateľmi.
- Keďže dobre poznáme kraj, vieme, kde by bol záujem o využívanie regionálnych tratí. Je však ťažké koordinovať železničnú a autobusovú dopravu, ak nemáme rovnaký vplyv na obidva druhy. Prechod kompetencií v železničnej doprave však podmieňujeme aj jasným financovaním, pretože bez zdrojov by to rozpočet kraja nezvládol.
- Samosprávne kraje majú svoje opodstatnenie. Vieme, čo potrebujú ľudia v kraji, vieme vyvažovať jednotlivé regióny, máme istý regionálny nadhľad, ktorý len v obciach a mestách nemožno vidieť a z hlavného mesta je už nereálny. Existujúci model však treba zmeniť. Za najracionálnejší považujem model troch krajov plus Bratislava.
- V súčasných podmienkach by sme to nevedeli. Len na súvislé úpravy ciest a opravy mostov treba pravidelne ročne asi 20 miliónov eur. V súčasnosti máme príjem z daní z motorových vozidiel 12 miliónov eur ročne. Stav ciest sa nedá zlepšiť len jednorazovou finančnou injekciou.
- Opäť je to otázka toho čo by sme chceli a čo reálne môžeme. Môžeme vytvárať podmienky, aby ľudia chceli podnikať v tomto segmente. Vďaka cezhraničným projektom sa snažíme navzájom získať turistov z prihraničných oblastí. Na veľké kampane však nemáme prostriedky.
- My už sme tie zmeny urobili. Podarilo sa nám zefektívniť sieť odborov a zameraní na odborných školách. Vyradili sme odbory, o ktoré študenti ani zamestnávatelia nemali záujem. Úlohou rozvoja odborného vzdelávania je vytvorenie centier odborného vzdelávania, tu sme priekopníkmi. Dnes má kraj 10 takýchto centier.
- To je úloha štátu. My máme vo vlastníctve dvetisíc kilometrov ciest II. a III. triedy. Sú nosnými komunikáciami, v niektorých okresoch nie sú cesty I. triedy. Dlhodobo na všetkých úrovniach vytvárame tlak na zlepšenie tohto stavu. Lobujeme, žiadame, prosíme, vysvetľujeme.
- Reálne niečo dokážeme riešiť tam, kde máme kompetencie. V prípade tzv. rómskeho problému je to z nášho pohľadu otázka vzdelávania. Venujeme stále väčšiu pozornosť vytváraniu elokovaných pracovísk stredných odborných škôl, aby boli dostupné pre všetky sociálne skupiny. Príkladom je SOŠ technická na Kukučínovej ulici v Košiciach.
- Po zmene volá človek, ktorý bol dvakrát námestníkom primátora, primátorom mesta, predsedom samosprávneho kraja a dve volebné obdobia poslancom Národnej rady SR. Akú zmenu sa mu podarilo dosiahnuť na týchto postoch?
- Prienik našich záujmov vidím v otázke postavenia samosprávnych krajov a posilnenia tohto postavenia.
Rudolf Bauer, starosta košickej mestskej časti Západ
- Pomoc pri vytváraní podmienok na podnikanie, napr. vytvorenie ďalších podnikateľských inkubátorov, siete poradenstva a pomoci pri začatí podnikania, spoločné aktivity s úradmi práce, podporu malých a stredných podnikateľov napr. rozdelením väčších investičných zákaziek na menšie (škandinávsky model) a podobne.
- Som za prechod kompetencií v oblasti železničnej regionálnej dopravy na samosprávne kraje a dosiahnutie ešte lepšej koordinácie cestovných poriadkov medzi autobusovou prímestskou dopravou a regionálnou železničnou dopravou. Budem sa usilovať posilniť finančné postavenie samosprávnych krajov, aby sa otvorila aj táto možnosť obnovenia regionálnych tratí, minimálne Dobšiná – Rožňava, Moldava nad Bodvou – Medzev, Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany.
- Regionálna samospráva je takmer vo všetkých európskych krajinách, služby regionálneho charakteru je najlepšie poskytovať na tejto úrovni. Kraj však nesmie byť „neviditeľný“, ako je to teraz, ale musí dávať viac o sebe vedieť, aby ľudia rozumeli, čo robí, aké služby poskytuje a ako hospodári so zverenými zdrojmi.
- Vzhľadom na to, že Zdenko Trebuľa zadlžil kraj až na hranicu dlhovej brzdy, nebude už možné brať väčšie úvery. Na opravy ciest počítam s financiami zo štrukturálnych fondov EÚ z Integrovaného regionálneho operačného programu TC7.
- Myslím si, že v tomto roku počet turistov v kraji stúpne vďaka titulu Európske hlavné mesto kultúry Košice. V budúcich rokoch bude kľúčové naďalej rozvíjať destinačný manažment, skvalitňovať infraštruktúru a služby cestovného ruchu a robiť cielený marketing.
- Také odbory by som zrušil, ale výber školy by som určite nechal na žiakov a ich rodičov. Podľa mojich informácií sú vo svete s takým prístupom najlepšie skúsenosti (napr. v USA).
- Budem pozorne sledovať prípravu plánovaných úsekov R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou, Moldava nad Bodvou – Šaca – Košické Olšany, a ďalších úsekov R1, spájajúcich Zvolen s Košicami, aby nenabrali žiadne meškanie, prípadne sa pokúsim o urýchlenie ich prípravy a výstavby a tiež aj prípravy diaľničných úsekov D1 Budimír – Bidovce – Dargov – Pozdišovce – štátna hranica s Ukrajinou.
- Z pozície župana – rozvojom sociálnej ekonomiky napr. zakladaním sociálnych podnikov so zázemím stredných odborných stavebných škôl, cielenou rekvalifikáciou a preškoľovaním Rómov, prípravou európskych projektov pre rómske osady, lepším využívaním aktívnych opatrení na podporu zamestnanosti a vytvorením pozície splnomocnenca pre rómske projekty. Takisto podporou mimovládok venujúcich sa rómskym rodinám a podporou rozvoja vidieka.
- Že sa nezastal Ota Žarnaya na Obchodnej akadémii Polárna v Košiciach, ktorý dostal výpoveď za legitímnu otázku, že mu neprekáža vytvorená atmosféra strachu na stredných školách v kraji, že predložil návrh na nevýhodnú privatizáciu michalovskej nemocnice tesne pred koncom svojho mandátu bez času na diskusiu a že sa zle hospodári s majetkom kraja (napr. areál bývalého športového gymnázia na Popradskej ul. v Košiciach).
- To, v čom sa zhodneme, je posilnenie pozície samosprávnych krajov.